Στους παράγοντες που έχουν επισημάνει το τελευταίο διάστημα την ανάγκη τροποποίησης του ενιαίου προϊόντος μεταφοράς φυσικού αερίου μέσω του Κάθετου Διαδρόμου που πρότειναν οι Διαχειριστές των εμπλεκομένων χωρών (Ελλάδα, Βουλγαρία, Ρουμανία, Μολδαβία, Ουκρανία) προστέθηκε και η Ενεργειακή Κοινότητα (Energy Community), ο οργανισμός με έδρα τη Βιέννη που επιδιώκει την εδραίωση του ευρωπαϊκού «ενεργειακού κεκτημένου» στις χώρες που επιδιώκουν να ενταχθούν στην ΕΕ.

Όπως ανακοίνωσε η Ενεργειακή Κοινότητα, το προϊόν Route-1 για τη μεταφορά φυσικού αερίου από τα τερματικά της Ελλάδας στην Ουκρανία μέσω Βουλγαρίας, Ρουμανίας και Μολδαβίας, με τη χρήση των παλαιών υποδομών του Διαβαλκανικού Αγωγού σε αντίστροφη ροή (Κάθετος Διάδρομος) και στόχο την αναπλήρωση των αποθεμάτων στις αποθήκες φυσικού αερίου της Ουκρανίας ενόψει της χειμερινής περιόδου ήταν ένα «καλοδεχούμενο βήμα». Ωστόσο, στον απόηχο της αποτυχίας της πρώτης δημοπρασίας για το προϊόν -που αποδόθηκε σε παιδικές ασθένειες που θα επιχειρήσουν να επιλύσουν οι Διαχειριστές ενόψει της δεύτερης δημοπρασίας που αναμένεται τον Ιούλιο-, υπογράμμισε τη «σύνθετη φύση της πρωτοβουλίας, που καλύπτει πολλές νομικές δικαιοδοσίες» εντός της ΕΕ και της Ενεργειακής Κοινότητας, η οποία περιλαμβάνει την Ουκρανία, τη Μολδαβία, τη Γεωργία, τη Σερβία, τη Βοσνία-Ερζεγοβίνη, τη Βόρεια Μακεδονία, το Κοσσυφοπέδιο, την Αλβανία και το Μαυροβούνιο.

«Αυτή η πολυπλοκότητα καθιστά αναγκαία την τροποποίηση του συνδυασμένου μηνιαίου προϊόντος χωρητικότητας, ώστε να συμμορφώνεται με τους ευρωπαϊκούς κώδικες για τις χρεώσεις στα δίκτυα φυσικού αερίου και την κατανομή χωρητικότητας», δήλωσε εκπρόσωπος του οργανισμού. Πρόσθεσε δε ότι σύντομα θα δημοσιευτεί μελέτη για τον αγωγό Trans-Balkan, η οποία θα βασίζεται σε πραγματικά δεδομένα και θα προτείνει λύσεις που θα περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων «προσαρμογές στις δομές τιμολόγησης, εναλλακτικούς μηχανισμούς κατανομής χωρητικότητας και αντιμετώπιση ευρύτερων εμποδίων της αγοράς», ανέφερε.

Εναλλακτικές διαδρομές

Αναλυτές της αγοράς απέδωσαν πρόσφατα την αποτυχία της πρώτης δημοπρασίας στις «παράλογα υψηλές χρεώσεις» που επιβάλλονταν από τη Ρουμανία και τη Μολδαβία κατά μήκος της διαδρομής. Προκειμένου να αντιμετωπιστεί το θέμα αυτό το προϊόν Route 1 ενσωματώνει έκπτωση 25% στα τέλη διέλευσης από την Ελλάδα έως τη Ρουμανία και 46% για το υπόλοιπο της διαδρομής.

Ο σύνδεσμος των διαπραγματευτών ενέργειας της ΕΕ Energy Traders Europe προειδοποίησε ότι το προϊόν Route 1 στην αρχική μορφή του ενδέχεται να μην είναι συμβατό με το κοινοτικό δίκαιο ζητώντας και αυτός αλλαγές, ενώ ο Διαχειριστής Συστήματος Φυσικού Αερίου της Ουκρανίας GTSOU δήλωσε μέσω LinkedIn την Πέμπτη ότι πραγματοποίησε συνάντηση με διάφορους εκπροσώπους της ευρωπαϊκής αγοράς για να συζητήσουν εναλλακτικές διαδρομές και διαθέσιμα προϊόντα για δέσμευση χωρητικότητας.

«Την επόμενη περίοδο, θα επικεντρωθούμε στη διατήρηση υπαρχουσών και στην ανάπτυξη νέων ανταγωνιστικών δυνατοτήτων για μεταφορά φυσικού αερίου», ανέφερε η εταιρεία.

Διαβάστε ακόμη