«Γκάζι» για να ξεπεραστούν οι «παιδικές ασθένειες» του Κάθετου Διαδρόμου Φυσικού Αερίου για τη μεταφορά φυσικού αερίου -κατά κύριο λόγο αμερικανικού LNG- από την Ελλάδα προς την Ουκρανία μέσω Βουλγαρίας και Ρουμανίας πατούν όλα τα εμπλεκόμενα μέρη. Στόχος είναι κατά τη δεύτερη δημοπρασία για τη δέσμευση δυναμικότητας σε αυτή τη νέα διαδρομή που θα διεξαχθεί τον Ιούλιο –όπως γνωστοποιήθηκε από το βήμα του ετήσιου συνεδρίου του Gas Infrastructure Europe (GIE) που λαμβάνει χώρα αυτές τις ημέρες στην Αθήνα με οικοδεσπότη τον ΔΕΣΦΑ- να εκδηλωθεί έμπρακτα το δεδομένο ενδιαφέρον που υπάρχει από την αγορά και προμηθευτές και traders να «δώσουν το παρών» δεσμεύοντας δυναμικότητα.
Πρόκειται ουσιαστικά για το δεύτερο crash test για τον Κάθετο Διάδρομο που χρησιμοποιεί υποδομές του παλιού Διαβαλκανικού Αγωγού που μετέφερε ρωσικό αέριο στα Βαλκάνια με αντίστροφη ροή, από Νότο προς Βορρά. Όπως έχει γράψει το energygame.gr, πρόκειται για project προτεραιότητας για την Ελλάδα στο μέτρο που αναβαθμίζει τη θέση της ως κρίσιμου κόμβου διαμετακόμισης μη ρωσικού αερίου προς την Κεντρική και Νοτιοανατολική Ευρώπη και αναβαθμίζει την εξαγωγική «δύναμη πυρός» των Τερματικών LNG της Ρεβυθούσας και της Αλεξανδρούπολης. Ο σχεδιασμός προβλέπει μέσω του Κάθετου Διαδρόμου να μεταφέρονται 8,5 δισ. κυβικά μέτρα (bcm) το χρόνο μη ρωσικού αερίου προς Βορρά με σημείο εκκίνησης την Ελλάδα, με προοπτική αύξησης στα 10-11 δισεκατομμύρια bcm/έτος το επόμενο διάστημα.
Υπενθυμίζεται ότι η πρώτη δημοπρασία για το νέο μηνιαίο προϊόν με την επωνυμία Route 1- που αποτελεί απότοκο της στενής συνεργασίας των Διαχειριστών Συστημάτων Μεταφοράς Φυσικού Αερίου της Ελλάδας (ΔΕΣΦΑ), Βουλγαρίας (Bulgartransgaz), Ρουμανίας, (Transgaz), Μολδαβίας (Vest Mold Transgaz) και Ουκρανίας (GTSOU) και προσφέρεται με μείωση των χρεώσεων διαμετακόμισης κατά 25% (σε σχέση με τα προηγούμενα επίπεδα) στο σκέλος της διαδρομής από Ελλάδα έως Ρουμανία (και έκπτωση 46% στο τελευταίο σκέλος από τη Μολδαβία έως την Ουκρανία) διεξήχθη στις 29 Μαΐου και δεν προσέλκυσε εμπορικό ενδιαφέρον. Εξέλιξη που αποδόθηκε κατά κύριο λόγο στο πολύ μικρό διάστημα που μεσολάβησε από τη δημιουργία του νέου προϊόντος έως τη δημοπρασία. Κάτι που σημαίνει ότι οι συμμετέχοντες δεν είχαν το χρόνο για να ενημερωθούν για τους όρους και να εξοικειωθούν με τις προδιαγραφές του.
Στο μεταξύ, όλοι οι Διαχειριστές ανέλαβαν πρωτοβουλίες τόσο για την ενημέρωση της αγοράς όσο και για την άρση της ρυθμιστικής αβεβαιότητας, κάτι που ανέδειξαν στο πλαίσιο του συνεδρίου της GIE τόσο η Διευθύνουσα Σύμβουλος του ΔΕΣΦΑ, Μαρία Ρίτα Γκάλι, όσο και ο ομόλογός της από την Bulgartransgaz, Βλαντίμιρ Μαλίνοφ. Η κ. Γκάλι, μάλιστα, εξέφρασε την ελπίδα ο Κάθετος Διάδρομος να έχει τη δυνατότητα μεταφοράς αερίου όχι μόνο προς Βορρά αλλά και προς τα Δυτικά, δηλαδή προς Σλοβακία και Ουγγαρία. Πρότεινε μάλιστα ότι, επειδή το έργο δεν επιδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση, να δημιουργηθεί μια ειδική ευρωπαϊκή εταιρική οντότητα που θα μπορεί να δεσμεύει δυναμικότητα στον Κάθετο Διάδρομο και να την διαθέτει στην αγορά.
Ενθαρρυντικός οιωνός για την έκβαση της δεύτερης δημοπρασίας είναι ότι στην παρούσα φάση είναι η υψηλή ζήτηση από την Ουκρανία για εισαγωγές αερίου, καθώς η χώρα επιδιώκει να γεμίσει τις (σχεδόν άδειες) αποθήκες της και να δημιουργήσει απόθεμα 5 δισ. bcm έως την έναρξη της επόμενης περιόδου θέρμανσης.
Σύμφωνα με στοιχεία που επικαλείται το ICIS, η κρατική εταιρεία φυσικού αερίου της Ουκρανίας Naftogaz εισάγει το τελευταίο διάστημα περί τα 15-20 εκατ. κυβικά μέτρα αερίου (mcm) ημερησίως. Oι traders όμως εκτιμούν ότι η εταιρεία πρέπει να αυξήσει τις εισαγωγές σε τουλάχιστον 24 mcm/ημέρα για να πετύχει τον στόχο αποθεματοποίησης, κάτι που δημιουργεί «πεδίον δόξης λαμπρόν» για τον Κάθετο Διάδρομο που φιλοδοξεί να εδραιωθεί ως μια εναλλακτική όδευση φυσικού αερίου προς την Ουκρανία με ανταγωνιστικούς όρους και σημαντικό διαθέσιμο capacity προς αξιοποίηση σε σχέση με τις υφιστάμενες οδεύσεις.
Όπως επισήμανε η κ Γκάλι, η δεύτερη δημοπρασία του Ιουλίου θα προετοιμαστεί πολύ καλύτερα από την πρώτη και γι’ αυτό προσδοκάται να έχει και διαφορετική έκβαση. Σημείωσε δε ότι το «Route 1» που θα διατεθεί τους επόμενους μήνες και δη για την περίοδο Ιουλίου- Οκτωβρίου μπορεί να αποκτήσει μονιμότερο χαρακτήρα προκειμένου να καλύπτονται οι ανάγκες της Ουκρανίας αλλά και της Μολδαβίας για φυσικό αέριο.
Υπενθυμίζεται τέλος ότι προ ημερών η Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ) έθεσε σε δημόσια διαβούλευση έως την Τρίτη 9 Ιουνίου την εισήγηση του ΔΕΣΦΑ για τις προδιαγραφές του Route 1, με στόχο την ενημέρωση της αγοράς αλλά και προκειμένου να τοποθετηθούν οι traders επί της αρχιτεκτονικής των προϊόντων και να διατυπώσουν τυχόν ενστάσεις
Διαβάστε ακόμη