Η ρυθμιστική αρχή ενέργειας της Ουκρανίας ενέκρινε έναν μηχανισμό εισαγωγής φυσικού αερίου που θα επιτρέπει την αποφυγή υψηλών τελών διέλευσης κατά την προμήθεια αερίου μέσω του Διαβαλκανικού αγωγού (Transbalkan) από την Ελλάδα προς την Ουκρανία, ανακοίνωσε την Τρίτη το ουκρανικό υπουργείο Ενέργειας. Όπως αναφέρει το Reuters, η Ουκρανία αντιμετωπίζει σοβαρή έλλειψη φυσικού αερίου μετά από μια σειρά καταστροφικών ρωσικών πυραυλικών επιθέσεων φέτος, οι οποίες μείωσαν σημαντικά την εγχώρια παραγωγή αερίου.
Επί του παρόντος, η Ουκρανία εισάγει φυσικό αέριο μέσω Σλοβακίας και Ουγγαρίας, αλλά δεν χρησιμοποιεί τη νότια διαδρομή λόγω των υψηλότερων τελών διέλευσης, καθώς το αέριο από τα τερματικά LNG της Ελλάδας διέρχεται και από τη Βουλγαρία, τη Ρουμανία και τη Μολδαβία. «Η διαδρομή του Διαβαλκανικού αγωγού έχει σημαντικές δυνατότητες για την κάλυψη των άμεσων αναγκών της Ουκρανίας… ωστόσο, η διαδρομή αυτή περνά από πέντε χώρες και η άμεση εφαρμογή των ρυθμιζόμενων τιμολογίων την καθιστά εμπορικά μη ελκυστική σε σύγκριση με εναλλακτικές επιλογές», ανέφερε το υπουργείο σε ανακοίνωσή του.
Ελπίδα για χαμηλότερες τιμές φυσικού αερίου εκφράζει η Ουκρανία
Το υπουργείο σημείωσε ότι οι διαχειριστές μεταφοράς φυσικού αερίου των πέντε χωρών ανέπτυξαν «μια βελτιστοποιημένη λύση που, μεταξύ άλλων, θα επιτρέψει τη χρήση της επί του παρόντος αχρησιμοποίητης δυναμικότητας του Διαβαλκανικού αγωγού για την εισαγωγή αερίου στην Ουκρανία με ανταγωνιστικό τιμολόγιο». Δεν δόθηκαν περισσότερες λεπτομέρειες, αλλά το υπουργείο εξέφρασε την ελπίδα για θετικές αποφάσεις από όλες τις εμπλεκόμενες χώρες σχετικά με τη χρήση της διαδρομής.
Η ουκρανική κυβέρνηση έχει δηλώσει ότι η χώρα χρειάζεται να εισάγει τουλάχιστον 4 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα (bcm) φυσικού αερίου για τη νέα χειμερινή περίοδο 2025/26, ενώ αναλυτές και πρώην αξιωματούχοι εκτιμούν ότι οι ανάγκες φθάνουν περίπου τα 6,3 bcm. Η κρατική εταιρεία Naftogaz έχει ήδη ξεκινήσει αγορές, έχοντας συμβασιοποιήσει 300 εκατομμύρια κυβικά μέτρα (mcm) αμερικανικού LNG από την πολωνική Orlen, με τις προμήθειες να διέρχονται από την Πολωνία. Οι διαδρομές μέσω Πολωνίας και Λιθουανίας είναι οι φθηνότερες, αλλά η Ουκρανία πρέπει να χρησιμοποιήσει και άλλους αγωγούς, καθώς ο πολωνικός διασυνδετήριος αγωγός επιτρέπει την εισαγωγή μόνο έως 7 mcm ημερησίως, ενώ η ζήτηση είναι τουλάχιστον 25 mcm την ημέρα. Η Ουκρανία σχεδιάζει να εισάγει περίπου 20 mcm φυσικού αερίου από Σλοβακία, Πολωνία και Ουγγαρία την Τρίτη.
«Έχοντας εγκαταλείψει τις ρωσικές προμήθειες ενέργειας, η Ουκρανία – όπως και οι εταίροι μας στην ΕΕ – εργάζεται ενεργά για την εύρεση εναλλακτικών διαδρομών προμήθειας φυσικού αερίου. Η αξιοποίηση της Τρανσβαλκανικής διαδρομής είναι σημαντική στο πλαίσιο αυτό», δήλωσε ο Ουκρανός υπουργός Ενέργειας Γκέρμαν Γκαλουστσένκο.
Υπενθυμίζεται πως πριν μερικές ημέρες το energygame.gr είχε γράψει τα εξής:
Μείωση της τάξης του 25% υπολογίζεται ότι θα φέρει στις υψηλές χρεώσεις διαμετακόμισης φυσικού αερίου από τη Ρεβυθούσα προς την Ουκρανία -μέσω Βουλγαρίας και Ρουμανίας- η λύση που βρίσκεται στο τραπέζι για ενιαίο τιμολόγιο ώστε να καταστεί πιο ανταγωνιστικός ο Κάθετος Διάδρομος Φυσικού Αερίου και να προσελκύσει το ενδιαφέρον των χρηστών. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι Διαχειριστές Συστημάτων που εμπλέκονται στο project -συμπεριλαμβανομένου και του ΔΕΣΦΑ– προωθούν τη δημιουργία ενός προϊόντος που θα επιτρέπει τη μεταφορά φυσικού αερίου κατά μήκος του Κάθετου Διαδρόμου με ενιαία, μειωμένη ταρίφα διαμετακόμισης. Σύμφωνα με στοιχεία που παρέθεσε ο Διαχειριστής Συστήματος Φυσικού Αερίου της Ουκρανίας, στην παρούσα φάση το κόστος διαμετακόμισης φυσικού αερίου από την Ελλάδα (Τέρμιναλ Ρεβυθούσας) έως την Ουκρανία υπερβαίνει τα 10 ευρώ/MWh (και από το FSRU της Αλεξανδρούπολης είναι της τάξης των 13 ευρώ/MWh), ενώ το αντίστοιχο κόστος στις εναλλακτικές οδεύσεις μέσω Πολωνίας, Λιθουανίας ή Κροατίας διαμορφώνεται από 3,9 έως 6,7 ευρώ/MWh.
Ο λόγος αυτός είναι ότι οι υποδομές του Κάθετου Διαδρόμου (που εν πολλοίς «εφάπτονται» με αυτές του παλιού Διαβαλκανικού Αγωγού που μετέφερε (ρωσικό) αέριο από την Ουκρανία προς την Τουρκία μέσω των χωρών των Βαλκανίων) διασχίζουν πολλές χώρες (Ελλάδα, Βουλγαρία, Ρουμανία, Μολδαβία, Ουκρανία) και κάθε Διαχειριστής Συστήματος εφαρμόζει τη δική του ταρίφα στο εκάστοτε εθνικό σκέλος, με αποτέλεσμα τα κόστη να σωρεύονται και η όδευση να καθίσταται μη ελκυστική από εμπορικής πλευράς, όπως φάνηκε και από το market test που διενεργήθηκε το περασμένο καλοκαίρι.
Διαβάστε ακόμη