Εντός Απριλίου αναμένεται να υπάρξουν τα πρώτα δεδομένα από την Επιτροπή που έχει συσταθεί για τις περικοπές στη «πράσινη» ηλεκτροπαραγωγή προκειμένου το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας να πάρει τις σχετικές αποφάσεις. Επιπλέον, ο τρίτος διαγωνισμός για standalone μπαταρίες προγραμματίζεται να πραγματοποιηθεί μετά το Πάσχα. Τα παραπάνω ανέφερε η Υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Αλεξάνδρα Σδούκου σε συνέντευξή της στα πλαίσια του συνεδρίου Power & Gas Forum.
Αναλυτικότερα, η Υφυπουργός αναφέρθηκε εκτενώς επί της ενεργειακής ατζέντας, υπογραμμίζοντας ότι η προσέγγιση του Υπουργείου παρακολουθεί τις εξελίξεις, τις προκλήσεις και τις ευκαιρίες με βασικό άξονα την διαμόρφωση ενός σαφούς πλαισίου σε στόχους και χρονοδιαγράμματα, ώστε να προάγει την πρωτοβουλία από πλευράς επενδυτών σε όλους τους επιμέρους τομείς ενέργειας. Αναφερόμενη στη διακύμανση της ελληνικής χονδρεμπορικής αγοράς, η κα Σδούκου απαρίθμησε μια σειρά παραμέτρους που διατηρούν σε υψηλότερα επίπεδα τις τιμές στα «ταμπλό» του χρηματιστηρίου, επισημαίνοντας, ωστόσο, την ίδια στιγμή, ότι υπήρξε σαφής στρατηγική από πλευράς ΥΠΕΝ και κυβέρνησης, τόσο κατά την ενεργειακή κρίση όσο και μεταγενέστερα, να διατηρηθούν στα επίπεδα του ευρωπαϊκού μέσου όρου οι τιμές που εν τέλει πληρώνει ο καταναλωτής στο λογαριασμό του.
«Κατά την διάρκεια της ενεργειακής κρίσης δόθηκε μεγαλύτερη έμφαση στο κόστος προμήθειας, στο ανταγωνιστικό σκέλος των λογαριασμών γιατί αυτό αυξήθηκε υπέρμετρα και αυτό δημιουργούσε μια σειρά από ντόμινο καταστάσεις. Με την ίδια λογική κινηθήκαμε μεταβατικά και από 1η Ιανουαρίου 2024 με προτεραιότητα να μπορέσουμε να δημιουργήσουμε στην λιανική αγορά κανόνες διαφάνειας και ανταγωνισμού. Γι’ αυτό ασχοληθήκαμε με την μεταρρύθμιση του ειδικού τιμολογίου να μπορεί ο πολίτης να συγκρίνει. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν μας ενδιαφέρουν τα υπόλοιπα μέρη του λογαριασμού, το λεγόμενο μη ανταγωνιστικό σκέλος», ανέφερε χαρακτηριστικά η ίδια.
Ειδικότερα για το κομμάτι των ρυθμιζόμενων χρεώσεων, η Υφυπουργός διευκρίνισε αρχικά ότι οι επενδύσεις στην ανάπτυξη των δικτύων μεταφοράς και διανομής είναι αναγκαίες τόσο για την επίτευξη των ενεργειακών και κλιματικών στόχων όσο και ασφάλεια του συστήματος. Αν και αυτό συνεπάγεται πρόσθετα κόστη, ωστόσο, αυτά δύναται να «σβήσουν» αν συνυπολογίσει κανείς το όφελος που θα προκύψει από την ανάπτυξη των υποδομών, καθώς αυτές θα επιτρέψουν αφενός την περαιτέρω διείσδυση των ΑΠΕ, άρα φθηνότερο ενεργειακό μίγμα και αφετέρου την αξιοποίηση εργαλείων δυναμικής τιμολόγησης.
Ως προς τον τομέα των ΑΠΕ, η υφυπουργός τόνισε ότι η πρόθεση του Υπουργείου είναι να υπάρξει ένα σαφές χρονοδιάγραμμα ΑΠΕ και μπαταριών και να υπάρχει ένα visibility στην αγορά. Πρόσθεσε ακόμη ότι η πρόσφατη Υπουργική Απόφαση δεν συνιστά «κλείσιμο της στρόφιγγας» αντιθέτως προτεραιοποιεί κάποιες ανάγκες και ταυτόχρονα βρίσκονται σε εξέλιξη παρεμβάσεις του Υπουργείου προκειμένου να καταστεί δυνατό να μπαίνουν σταθερά νέα έργα ΑΠΕ στο σύστημα. Σε αυτή την κατεύθυνση, θα πρέπει να προσδιοριστούν ορισμένα δεδομένα και να τεθούν αυτά ενώπιον της αγοράς προκειμένου και αυτή με την σειρά της να πάρει τα ανάλογα μέτρα στο σχεδιασμό των επενδύσεων. Η αρμόδια επιτροπή που έχει συσταθεί ήδη εργάζεται στο θέμα και αναμένεται εντός Απριλίου να υπάρξουν ορισμένα πρώτα αποτελέσματα.
Τέλος, η κα Σδούκου, ερωτώμενη σχετικά, ανέφερε ότι τα σχέδια της χώρας για την μετατροπή της σε διαμετακομιστικό κόμβο φυσικού αερίου, παραμένει σε ισχύ παρά το γεγονός της υποχώρησης στη χρήση και ζήτηση του καυσίμου τόσο στην εγχώρια αγορά όσο και κυρίως περιφερειακά. Ενδεικτικά ανέφερε, μεταξύ άλλων, ότι «σε κάθε περίπτωση, η στρατηγική της Ελλάδας με τον κάθετο Διάδρομο θεωρώ ότι παραμένει συμβατή. Ωστόσο αυτές οι νέες επενδύσεις με αιτιολογία την αύξηση της διαμετακόμισης αερίου, θα πρέπει να ικανοποιούν αυστηρά κριτήρια ανταποδοτικότητας. Δεν θα πρέπει να επιβαρύνονται οι καταναλωτές με υποδομές που δεν χρησιμοποιούνται».