Το κοινοβούλιο του Ιράν ενέκρινε το ενδεχόμενο να κλείσουν τα Στενά του Ορμούζ, σύμφωνα με πληροφορίες που μετέδωσε το πρακτορείο Reuters την Κυριακή, επικαλούμενο την κρατική τηλεόραση του Ιράν. Η απόφαση, ωστόσο, πρέπει να λάβει την τελική έγκριση από το Ανώτατο Συμβούλιο Εθνικής Ασφάλειας της χώρας.

Την ίδια ώρα, η ελληνική κυβέρνηση συνέστησε στα πλοία να επανεξετάσουν τη διέλευσή τους από την περιοχή του Ορμούζ. Σύμφωνα με πληροφορίες του Bloomberg, ύστερα από τα αεροπορικά χτυπήματα των ΗΠΑ στο Ιράν, το ελληνικό Υπουργείο Ναυτιλίας ζήτησε από Έλληνες πλοιοκτήτες να εξετάσουν εκ νέου τη χρήση των Στενών του Ορμούζ για τα δρομολόγιά τους.

Πιο συγκεκριμένα, το υπουργείο απέστειλε εγκύκλιο με την οποία καλεί τα πλοία που σκοπεύουν να διέλθουν από το στρατηγικό πέρασμα να αξιολογήσουν εκ νέου την κατάσταση ασφαλείας στην περιοχή. Εάν τελικά αποφασίσουν να συνεχίσουν το ταξίδι τους μέσω Ορμούζ, θα πρέπει να εφαρμόσουν τα υψηλότερα δυνατά μέτρα ασφαλείας και να παραμείνουν όσο το δυνατόν πιο μακριά από τα ιρανικά χωρικά ύδατα.

Παράλληλα, η ναυτική αποστολή της Ευρωπαϊκής Ένωσης στην περιοχή αναβάθμισε το επίπεδο απειλής για πλοία που έχουν άμεσες ή έμμεσες σχέσεις με τις ΗΠΑ, ως συνέπεια των τελευταίων εξελίξεων. Η ΕΕ πλέον θεωρεί πως τα πλοία που συνδέονται με τις Ηνωμένες Πολιτείες ή το Ισραήλ διατρέχουν αυξημένο κίνδυνο, ενώ για τα υπόλοιπα εμπορικά πλοία η εκτίμηση παραμένει σε χαμηλά επίπεδα — με την επιφύλαξη, ωστόσο, ότι μελλοντικά ενδέχεται να στοχοποιηθούν και αυτά. Η αξιολόγηση αυτή προκύπτει από ενημερωτικό δελτίο του γαλλικού Κέντρου Θαλάσσιας Ασφάλειας MICA.

Η κλιμάκωση της έντασης Ιράν–Ισραήλ έχει επαναφέρει στο επίκεντρο την κρίσιμη γεωστρατηγική σημασία των Στενών του Ορμούζ, μέσω των οποίων διέρχεται σημαντικό ποσοστό του παγκόσμιου εμπορίου πετρελαίου και εμπορευμάτων. Η όλο και πιο επισφαλής κατάσταση αυξάνει το κόστος διέλευσης για τα εμπορικά πλοία, κυρίως λόγω των πρόσθετων ασφαλιστικών καλύψεων για κινδύνους πολέμου.

Σύμφωνα με ναυλομεσιτικές πηγές, τα ασφάλιστρα αυτά κυμαίνονται πλέον μεταξύ 0,05% και 0,07% της αξίας του πλοίου για παραμονή μίας εβδομάδας στην περιοχή, κάτι που συνεπάγεται σημαντική οικονομική επιβάρυνση για τους ναυλωτές. Όπως αναφέρει σχετικό ρεπορτάζ των Financial Times, από την αρχή της κρίσης τα κόστη ασφάλισης στην περιοχή έχουν αυξηθεί κατά πάνω από 60%. Για παράδειγμα, για ένα VLCC (Very Large Crude Carrier) αξίας 100 εκατομμυρίων δολαρίων, το ασφάλιστρο έχει ανέβει από 125.000 σε 200.000 δολάρια.

Παράλληλα, η αυξημένη αβεβαιότητα και ο κίνδυνος στην περιοχή έχουν οδηγήσει σε υπερδιπλασιασμό των τιμών ναύλωσης για τα μεγάλα πετρελαιοφόρα που περνούν από τα Στενά του Ορμούζ, όπως προκύπτει από τα τελευταία δεδομένα της Clarksons Research.

Διαβάστε ακόμη