Ως ένα πρώτο βήμα προς την κωδικοποίηση των διαδικασιών στρατηγικού σχεδιασμού για τα Μη Διασυνδεδεμένα Νησιά, αλλά με «σημαντικά περιθώρια βελτίωσης», αξιολογεί η ΔΕΗ το σχέδιο του Εγχειριδίου Προγράμματος Ανάπτυξης των Συστημάτων ΜΔΝ που τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση από τη ΡΑΑΕΥ. Στην τετρασέλιδη επιστολή που υπέβαλε στις 11 Ιουνίου 2025, ο Όμιλος ΔΕΗ διατυπώνει παρατηρήσεις για την έλλειψη σαφούς διαδικασίας αξιολόγησης των έργων, απουσία αποτίμησης των υφιστάμενων υποδομών, ασάφειες ως προς τον χρονικό προγραμματισμό και μη πρόβλεψη ενιαίου μηχανισμού διαχείρισης των δεδομένων που σχετίζονται με τον αναπτυξιακό σχεδιασμό των νησιωτικών συστημάτων.
Στο πλαίσιο αυτό επισημαίνει πρωτίστως την ανάγκη άμεσης θεσμικής κατοχύρωσης του Εγχειριδίου Προγράμματος Ανάπτυξης των Συστημάτων ΜΔΝ μέσω fast track διαδικασίας επισημαίνει η ΔΕΗ Α.Ε., τονίζοντας ότι ο ρυθμιστικός αυτός μηχανισμός μπορεί να αποτελέσει ένα σημαντικό εργαλείο στρατηγικού προγραμματισμού για την ανάπτυξη και μετάβαση των μη διασυνδεδεμένων νησιών σε σύγχρονα, καθαρά και ασφαλή ενεργειακά συστήματα. Στην επιστολή της προς τη ΡΑΑΕΥ, η ΔΕΗ διατυπώνει επίσης τέσσερις βασικές επισημάνσεις που αφορούν κρίσιμες λειτουργικές και τεχνικές παραμέτρους του σχεδίου.
1. Απουσία σαφούς μεθοδολογίας αξιολόγησης και προτεραιοποίησης έργων
Η ΔΕΗ επισημαίνει ότι στο κείμενο δεν προσδιορίζονται σαφώς τα κριτήρια με τα οποία θα αξιολογούνται τα έργα που περιλαμβάνονται στο Πρόγραμμα Ανάπτυξης, ούτε η μεθοδολογία ιεράρχησής τους. Δεν διευκρινίζεται πώς θα διασφαλίζεται η τεκμηρίωση, η αναγκαιότητα ή η ωριμότητα των έργων, ενώ δεν περιλαμβάνεται καμία διαδικασία αποδοχής ή απόρριψης των προτάσεων από τους Διαχειριστές. Η εταιρεία ζητά την ενσωμάτωση σαφών ποιοτικών και ποσοτικών κριτηρίων, τα οποία θα εφαρμόζονται με ενιαίο και προβλέψιμο τρόπο σε όλα τα νησιωτικά συστήματα, ώστε να διασφαλίζεται η συνεκτικότητα του σχεδιασμού.
2. Έλλειψη ενιαίου μηχανισμού διαχείρισης δεδομένων και αρχείων
Κατά τη ΔΕΗ, δεν προβλέπεται τρόπος τεκμηριωμένης παρακολούθησης του Προγράμματος Ανάπτυξης, ούτε διασφαλίζεται η συγκέντρωση και επεξεργασία των σχετικών στοιχείων από τους εμπλεκόμενους φορείς. Προτείνει τη δημιουργία ενιαίου πληροφοριακού συστήματος για τη διαχείριση των δεδομένων ανά ΜΔΝ, όπου θα τηρείται πλήρες και ιστορικό αρχείο όλων των σχετικών ενεργειών, τεχνικών παραμέτρων και επενδυτικών σχεδίων. Παράλληλα, θέτει θέμα διαβάθμισης της πληροφορίας, προτείνοντας τον σαφή διαχωρισμό των εμπιστευτικών από τα δημοσιοποιήσιμα δεδομένα, για λόγους διαφάνειας και επιχειρησιακής προστασίας.
3. Απουσία αποτίμησης και ενσωμάτωσης των υφιστάμενων υποδομών
Η ΔΕΗ τονίζει ότι στο εγχειρίδιο δεν υπάρχει πρόβλεψη για την αποτύπωση των υφιστάμενων ενεργειακών υποδομών – μονάδων παραγωγής, εγκαταστάσεων αποθήκευσης, ηλεκτρικών δικτύων ή άλλων κρίσιμων στοιχείων. Θεωρεί ότι η αξιολόγηση και ο σχεδιασμός έργων δεν μπορεί να γίνεται αποκομμένα από την πραγματική εικόνα των ΜΔΝ, και προτείνει την ενσωμάτωση αναλυτικής καταγραφής της υφιστάμενης κατάστασης ως σημείου εκκίνησης για τον μελλοντικό σχεδιασμό. Η τεχνική και λειτουργική αποτίμηση των υφιστάμενων στοιχείων θεωρείται απαραίτητη για την κατάρτιση ρεαλιστικών και τεχνικά συμβατών σεναρίων ανάπτυξης.
4. Ασάφεια στο χρονοδιάγραμμα διαδικασιών και στον κύκλο αναθεώρησης
Η εταιρεία διαπιστώνει ότι το σχέδιο του Εγχειριδίου δεν προσδιορίζει το χρονοδιάγραμμα υποβολής, αξιολόγησης και έγκρισης του Προγράμματος Ανάπτυξης από τους αρμόδιους φορείς. Δεν προβλέπεται επίσης θεσμοθετημένος ετήσιος κύκλος αναθεώρησης και επικαιροποίησης του εγχειριδίου, γεγονός που, όπως αναφέρει, καθιστά αβέβαιη τη δυνατότητα ενσωμάτωσης νέων δεδομένων και τεχνολογικών εξελίξεων. Η ΔΕΗ προτείνει να οριστεί συγκεκριμένο ημερολογιακό πλαίσιο, με σαφείς καταληκτικές ημερομηνίες για τις υποβολές και τη λήψη αποφάσεων, καθώς και ετήσιος κύκλος επικαιροποίησης βάσει της εμπειρίας εφαρμογής.
Οι παρατηρήσεις της ΔΕΗ, κατατεθειμένες στο πλαίσιο της επίσημης δημόσιας διαβούλευσης της ΡΑΑΕΥ, εστιάζουν σε τεχνικά και θεσμικά σημεία που, κατά τον Όμιλο, χρήζουν αναθεώρησης, ώστε να διασφαλιστεί ότι το εγχειρίδιο θα μπορεί να λειτουργήσει αποτελεσματικά, με διαφάνεια, επιχειρησιακή ακρίβεια και χρονική συνέπεια, προς όφελος της βιώσιμης ενεργειακής μετάβασης των ελληνικών νησιών.
Διαβάστε ακόμη