Πρωτόκολλο συνεργασίας υπεγράφη μεταξύ της Ιταλίας και της Ελλάδας για το project ηλεκτρικής διασύνδεσης των δύο χωρών. Αυτή θα αποτελεί τη δεύτερη ηλεκτρική διασύνδεση μεταξύ Ελλάδας-Ιταλίας (GR-ITA 2), που θα τριπλασιάσει τη μεταφορική ικανότητα ηλεκτρικής ενέργειας μεταξύ των δυο χωρών από τα 500 στα 1500 MW. Η συμφωνία υπεγράφη μεταξύ του ΑΔΜΗΕ και του Διαχειριστή Συστήματος Μεταφοράς της Ιταλίας TERNA. Στις δηλώσεις του, ο Κυριάκος Μητσοτάκης στάθηκε στη συμφωνία για την ηλεκτρική διασύνδεση. Όπως δήλωσε, «ουσιαστικά, θέλουμε να τριπλασιάσουμε την ικανότητα διασύνδεσης από τα 500 MW στα 1.500 MW. Αυτό έχει εξαιρετικά μεγάλη σημασία σε ένα ευρωπαϊκό περιβάλλον, όπου συζητάμε συνεχώς για την ένωση των ευρωπαϊκών δικτύων. Η Ελλάδα είναι πια μια εξαγωγική χώρα ηλεκτρικής ενέργειας και μια τέτοια διασύνδεση θα είναι προς όφελος και των δύο χωρών. Η κατεύθυνση που δίνουμε στην TERNA και τον ΑΔΜΗΕ είναι να προχωρήσουν όσο το δυνατόν πιο γρήγορα στην υλοποίηση αυτού του έργου».
«Στις διασυνδέσεις έχουμε το πλεονέκτημα της στρατηγικής μας θέσης στη Μεσόγειο, θα συνεχίσουμε να εργαζόμαστε για τα καλώδια Blue Med και Green Med, και δεσμευόμαστε να προωθήσουμε νέα υποθαλάσσια καλώδια, αναφέρομαι στη συμφωνία 2 δισ. ευρώ για την ηλεκτρική διασύνδεση ανάμεσα στις χώρες μας», δήλωσε η κυρία Μελόνι.
Κατά το 2ο Ανώτατο Συμβούλιο Συνεργασίας Ελλάδας – Ιταλίας, που συνεδρίασε σήμερα στη Ρώμη, οριστικοποιήθηκαν συμφωνίες στα πεδία της ενέργειας και των επενδύσεων στις σιδηροδρομικές μεταφορές.
- Υπογράφηκε Μνημόνιο Κατανόησης μεταξύ του ΑΔΜΗΕ και του διαχειριστή δικτύου της Ιταλίας TERNA για την αναβάθμιση της ηλεκτρικής διασύνδεσης των δύο χωρών, ώστε να τριπλασιαστεί η υφιστάμενη δυνατότητα, από 500 MW σε 1.500 MW. Καθώς η Ελλάδα αυξάνει την εγκατεστημένη ηλεκτροπαραγωγική ισχύ, ειδικά μέσω επενδύσεων σε ανανεώσιμες πηγές, αναβαθμίζει τη θέση της ως ενεργειακός κόμβος και πάροχος ενεργειακής ασφάλειας στη νοτιοανατολική Ευρώπη. Πέρυσι η Ελλάδα ήταν καθαρός εξαγωγέας ηλεκτρικής ενέργειας για πρώτη φορά μετά το 2000. Η Ιταλία, από την πλευρά της, εισάγει μεγάλες ποσότητες ενέργειας, άρα πρόκειται για μία αμοιβαία επωφελή συνεργασία. Το έργο ευθυγραμμίζεται επίσης με τη σημασία που αποδίδει η ελληνική κυβέρνηση στην κατασκευή διακρατικών ηλεκτρικών διασυνδέσεων, ώστε να αντιμετωπιστούν χρόνιες τιμολογιακές στρεβλώσεις στην ευρωπαϊκή αγορά ενέργειας, αλλά και προκειμένου να διασφαλιστεί ο καλύτερος εφοδιασμός, μειώνοντας τον κίνδυνο μπλακ-άουτ, σαν αυτό που συνέβη πριν λίγες εβδομάδες στην Ισπανία.
- Υπογράφηκε Μνημόνιο Συνεργασίας μεταξύ του ελληνικού Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και του ιταλικού κρατικού ομίλου Ferrovie dello Stato, στον οποίο ανήκει η Hellenic Train, για την αναβάθμιση των επιβατικών σιδηροδρομικών μεταφορών στην Ελλάδα. Με δεδομένη τη σειρά επενδύσεων του ελληνικού κράτους για την υλικοτεχνική αναβάθμιση των σιδηροδρόμων, ο ιταλικός όμιλος δεσμεύτηκε να προβεί σε επενδύσεις ύψους 360 εκατομμυρίων ευρώ για: Την αγορά συνολικά 23 τρένων, οκτώ υπεραστικών ταχείας κυκλοφορίας και 15 προαστιακού τύπου, και τη διαμόρφωση σύγχρονων αμαξοστασίων ώστε να εξασφαλιστεί η μακροχρόνια συντήρηση των αμαξοστοιχιών Οι δεσμεύσεις του ομίλου Ferrovie dello Stato θα αποτυπωθούν ξεκάθαρα στη νέα αναθεωρημένη σύμβαση του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών με την Hellenic Train, με ρήτρες για τα χρονοδιαγράμματα.
Τα δύο παραπάνω Μνημόνια περιλαμβάνονται στις συνολικά 12+2 συμφωνίες και MoUs’ τα οποία υπεγράφησαν στο πλαίσιο του 2ου ΑΣΣ Ελλάδας – Ιταλίας και που περιγράφονται αναλυτικά στην Κοινή Διακήρυξη των δύο ηγετών.
Νωρίτερα σήμερα το energygame.gr έγραφε τα εξής:
Με τον κ. Παπασταύρου να συνεχίζει τις συναντήσεις στις ΗΠΑ, το βάρος της εκπροσώπησης του ΥΠΕΝ στις υποχρεώσεις στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού πέφτει στον υφυπουργό Νίκο Τσάφο που θα βρίσκεται σήμερα στη Ρώμη συνοδεύοντας τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη και θα δώσει το παρών στο Ανώτατο Συμβούλιο Συνεργασίας όπου τα θέματα ενέργειας βρίσκονται ψηλά στην ημερήσια διάταξη, με προεξάρχουσα την δεύτερη ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας-Ιταλίας GR-ITA 2 που θα τριπλασιάσει τη μεταφορική ικανότητα ηλεκτρικής ενέργειας μεταξύ των δυο χωρών από τα 500 στα 1500 MW και για την οποία σύμφωνα με τις πληροφορίες θα υπογραφεί ΜοU μεταξύ του ΑΔΜΗΕ και του Διαχειριστή Συστήματος Μεταφοράς της Ιταλίας TERNA.

Υπεγράφη πρωτόκολλο συνεργασίας για την ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας – Ιταλίας © ΑΔΜΗΕ
Η ανακοίνωση του ΑΔΜΗΕ:
Ο ΑΔΜΗΕ, Διαχειριστής του ελληνικού συστήματος μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας και η Terna, Διαχειριστής του εθνικού συστήματος μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας της Ιταλίας υπέγραψαν σήμερα στη Ρώμη Μνημόνιο Συνεργασίας (MoU), στο πλαίσιο της Διακυβερνητικής Συνόδου Ιταλίας-Ελλάδας, ορίζοντας τους κύριους όρους και προϋποθέσεις για τον σχεδιασμό και την ανάπτυξη μιας νέας ηλεκτρικής διασύνδεσης μεταξύ των δύο χωρών.
Η νέα διασύνδεση συνεχούς ρεύματος (DC) μεταξύ Ιταλίας και Ελλάδας αποτελεί έργο στρατηγικής σημασίας που θα υποστηρίξει τις υφιστάμενες υποδομές αλλά και τη μελλοντική ανάπτυξη των δικτύων. Θα συμβάλει στην επίτευξη των στόχων απανθρακοποίησης, ενώ θα ενισχύσει τη θέση της Ελλαδας και της Ιταλίας ως ενεργειακών κόμβων στη Μεσόγειο. «Η ηλεκτρική διασυνδεσιμότητα διαδραματίζει κομβικό ρόλο στην προώθηση των κλιματικών στόχων της Ευρώπης και στην “πράσινη” ενεργειακή μετάβαση. Ο νέος ενεργειακός διάδρομος μεταξύ Ελλάδας και Ιταλίας θα επεκτείνει το περιθώριο ανταλλαγών ηλεκτρικής ενέργειας ενώ θα ενισχύσει την ασφάλεια εφοδιασμού και την αποδοτικότερη λειτουργία της ενοποιημένης ευρωπαϊκής αγοράς ηλεκτρισμού, προσφέροντας απτά οφέλη στους καταναλωτές και των δύο χωρών. Ο ΑΔΜΗΕ και η Terna, αξιοποιώντας την εκτεταμένη τους τεχνογνωσία και έχοντας εδραιώσει μία στενή συνεργασία, έχουν όλα τα εφόδια για να υλοποιήσουν επιτυχώς αυτό το στρατηγικής σημασίας έργο υποδομής», δήλωσε ο Μάνος Μανουσάκης, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ.
«Η νέα υποθαλάσσια ηλεκτρική διασύνδεση μεταξύ Ιταλίας και Ελλάδας θα ενισχύσει την ενεργειακή ασφάλεια στη νότια Ιταλία και θα διευκολύνει την αποδοτική προμήθεια ενέργειας, επιτρέποντας την αξιοποίηση νέων πηγών και τη συνέχιση των ανταλλαγών ηλεκτρισμού μεταξύ των δύο χωρών. Λειτουργώντας παράλληλα με την υφιστάμενη διασύνδεση, που τέθηκε σε λειτουργία το 2002, το έργο αυτό θα αυξήσει περαιτέρω την αποτελεσματικότητα της μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας», τόνισε η Giuseppina Di Foggia, Διευθύνουσα Σύμβουλος και Γενική Διευθύντρια της Terna. «Πιστεύουμε ακράδαντα ότι ένα διασυνδεδεμένο ευρωπαϊκό σύστημα ηλεκτρικής ενέργειας είναι το κλειδί για ένα αξιόπιστο και βιώσιμο δίκτυο».
Το έργο θα έχει μεταφορική ικανότητα 1.000 MW και συνολικό μήκος περίπου 300 χλμ. Το υποβρύχιο τμήμα θα εκτείνεται σε μήκος περίπου 240 χλμ. με μέγιστο βάθος πόντισης 1.000 μέτρων. Η νέα διασύνδεση θα λειτουργεί συμπληρωματικά προς την υπάρχουσα, ισχύος 500 MW, που ξεκίνησε τη λειτουργία της το 2002. Τέλος, ο ΑΔΜΗΕ και η Terna αναμένεται να επενδύσουν στο έργο περίπου 1,9 δισ. ευρώ.
Στην ιταλική πλευρά, το υποθαλάσσιο καλώδιο θα καταλήγει στον δήμο Melendugno, ενώ ο νέος Σταθμός Μετατροπής θα κατασκευαστεί στον δήμο Galatina, οι οποίοι υπάγονται στην επαρχία Λέτσε.
Το τριετές Μνημόνιο Συνεργασίας θεσπίζει μια κοινή διοικητική δομή του έργου, με στόχο τον σχεδιασμό της συνολικής στρατηγικής και τον συντονισμό των δραστηριοτήτων. Ο ΑΔΜΗΕ και η Terna θα προχωρήσουν επίσης στη σύναψη συμφωνιών για την από κοινού διαχείριση των διαγωνιστικών διαδικασιών προμήθειας καλωδίων και Σταθμών Μετατροπής, καθώς και για την κατασκευή των υποδομών.
Το GRITA 2 έχει ήδη συμπεριληφθεί στο Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης Δικτύων (TYNDP) 2024 των Ευρωπαϊκών Διαχειριστών Συστημάτων Μεταφοράς και έχει προταθεί από κοινού για ένταξη στον δεύτερο κατάλογο Έργων Κοινού και Αμοιβαίου Ενδιαφέροντος (PCI/PMI).
Διαβάστε ακόμη