«Παρά τις προκλήσεις των προηγούμενων τριμήνων, εκπληρώσαμε τις δεσμεύσεις μας». Με αυτή τη φράση, ο Πέτρος Τζαννετάκης έθεσε -στην ενημέρωση των αναλυτών για το γ’ τρίμηνο του 2025- το πλαίσιο της νέας πορείας της Motor Oil, μιας πορείας που δεν περιορίζεται στην επαναφορά του διυλιστηρίου σε πλήρη δυναμικότητα αλλά ανοίγει σε μια πολυδιάστατη στρατηγική ανάπτυξης έως το 2030. Η εταιρεία προχωρά επενδύσεις άνω των 4 δισ. ευρώ και διαμορφώνει έναν όμιλο που στηρίζεται πλέον σε τέσσερις πυλώνες: το διυλιστήριο, τον ηλεκτρισμό, τις ΑΠΕ και την κυκλική οικονομία.

Το 2025 αποτελεί τον πρώτο μεγάλο σταθμό αυτής της πορείας, καθώς ολοκληρώνονται κρίσιμα έργα ΑΠΕ και αποθήκευσης που ενισχύουν τον «πράσινο» βραχίονα του Ομίλου και τον φέρνουν πιο κοντά στους στόχους εγκατεστημένης ισχύος του 2030. Παράλληλα, το στρατηγικό σχέδιο στον ηλεκτρισμό κορυφώνεται με την προετοιμαζόμενη συγχώνευση nrg–ΗΡΩΝ, η οποία –όπως ανακοινώθηκε– αναμένεται να ολοκληρωθεί στις αρχές του 2026, δημιουργώντας έναν ενιαίο, καθετοποιημένο παίκτη με πρόσβαση τόσο στις ΑΠΕ όσο και στη λιανική αγορά. Η διοίκηση επισημαίνει ότι το πλάνο έως το 2030 «είναι πλήρως χρηματοδοτημένο», με ήδη 2,3 δισ. ευρώ επενδεδυμένα από το σύνολο άνω των 4 δισ. ευρώ και τις υπόλοιπες ανάγκες να καλύπτονται από τις λειτουργικές ταμειακές ροές.

Κεντρικός πυλώνας η διύλιση

Κεντρικός πυλώνας στη στρατηγική της Motor Oil εξακολουθεί να είναι η διύλιση, με το συγκρότημα των Αγίων Θεοδώρων να επεξεργάζεται πλέον περίπου 220.000 βαρέλια αργού την ημέρα, μετά την ολοκλήρωση της αποκατάστασης στη νέα μονάδα αργού. Η παραγωγή στο εννεάμηνο διαμορφώθηκε σε 8,3 εκατ. τόνους, με τους επεξεργασμένους όγκους να φτάνουν τα 8,85 εκατ. τόνους, παρά το γεγονός ότι το διυλιστήριο δεν λειτούργησε πλήρως για μεγάλο μέρος του πρώτου εξαμήνου.

Η λειτουργική συμβολή του τομέα παραμένει καθοριστική, με προσαρμοσμένο EBITDA 633 εκατ. ευρώ, ενώ οι επενδύσεις που πραγματοποιήθηκαν για την αποκατάσταση και τις νέες μονάδες ύψους 163 εκατ. ευρώ αναμένεται να καλυφθούν μέσω των ασφαλιστικών αποζημιώσεων. Μέχρι στιγμής έχουν καταβληθεί 245 εκατ. ευρώ (211 εκατ. για business interruption και 34 εκατ. για υλικές ζημιές), με τον Πέτρο Τζαννετάκη να επιβεβαιώνει ότι απομένουν μόλις 18 εκατ. ευρώ που θα καταβληθούν «στις αρχές του επόμενου έτους». Το διυλιστήριο λειτουργεί όπως αναφέρθηκε πλέον ως σημείο αναφοράς στη νέα αναπτυξιακή πορεία της εταιρείας και συνδέει ομαλά το παραγωγικό σκέλος με τα επόμενα βήματα σε ΑΠΕ, ηλεκτρισμό και κυκλική οικονομία.

Στο σκέλος της διύλισης, ο Γεώργιος Τριανταφύλλου τόνισε ότι η ευρωπαϊκή αγορά παραμένει «υποεπενδυμένη για χρόνια», καθώς την τελευταία πενταετία έχουν κλείσει ή μετατραπεί περισσότερα από δώδεκα διυλιστήρια, αφαιρώντας πάνω από 1 εκατ. βαρέλια ημερήσιας δυναμικότητας από το σύστημα.

Ο Πέτρος Τζαννετάκης, απαντώντας για τις προοπτικές των περιθωρίων διύλισης στο πρώτο εξάμηνο του 2026, κράτησε προσεκτική αλλά ξεκάθαρα αισιόδοξη στάση. «Τα περιθώρια είναι ισχυρά, πολύ πολύ καλά», ανέφερε, σημειώνοντας ότι οι ενδείξεις για τις αρχές του έτους παραμένουν υψηλές. Απέφυγε να δώσει συγκεκριμένη πρόβλεψη –«δεν μου αρέσει να δίνω προβλέψεις»– αλλά υπογράμμισε ότι η αγορά παραμένει «σφιχτή» τόσο στην προσφορά όσο και στη διαθέσιμη παραγωγική δυναμικότητα, κάτι που στηρίζει τις τιμές. Όπως τόνισε, αυτή η εικόνα δημιουργεί μια «αισιόδοξη περίοδο» για τα περιθώρια διύλισης.

Παρά τις προσωρινές δυσκολίες του 2024, τα προσαρμοσμένα περιθώρια της Motor Oil συνεχίζουν να υπεραποδίδουν έναντι των μεσογειακών δεικτών αναφοράς, ενώ η νέα μονάδα έχει ενισχύσει τη δυναμικότητα επεξεργασίας σχεδόν κατά 20%. Ο κ. Τριανταφύλλου αναφέρθηκε και στο FSRU Dioriga Gas, το οποίο βρίσκεται πλέον «σε ώριμο στάδιο» και αναμένεται να επωφεληθεί από την αυξανόμενη ζήτηση LNG στην Ανατολική Ευρώπη.

Αναφορά έγινε και στη νέα μονάδα SAF στην Κόρινθο, η οποία παρουσιάζει ισχυρές συνέργειες με το διυλιστήριο και άμεση πρόσβαση σε υδρογόνο – «και σύντομα σε πράσινο υδρογόνο», όπως ειπώθηκε. Το έργο βρίσκεται σε εμπορική ωρίμανση και η τελική επενδυτική απόφαση θα ληφθεί μόνον εφόσον διασφαλιστεί βιώσιμη πρώτη ύλη σε ανταγωνιστικό κόστος. «Αν πατούσαμε το κουμπί, θα ήμασταν λιγότερο από έναν χρόνο μακριά από FID», σημειώθηκε, με εκτίμηση ότι «θεωρητικά σε έναν χρόνο θα πρέπει να είμαστε σε θέση να πάρουμε FID».

Νέα έργα ΑΠΕ το 2025, το 2026 κλείνει το deal με ΗΡΩΝ

Το σκέλος του ηλεκτρισμού αποτελεί σήμερα έναν από τους ισχυρότερους μοχλούς ανάπτυξης της Motor Oil, καθώς ο Όμιλος τοποθετείται πλέον με δύο διακριτές αλλά απολύτως συμπληρωματικές πλατφόρμες: την MORE στις ΑΠΕ και τη νέα κοινοπραξία nrg–ΗΡΩΝ στο ολοκληρωμένο ηλεκτρικό utility.

Παράλληλα, η υπό διαμόρφωση κοινοπραξία nrg–ΗΡΩΝ δημιουργεί μια καθετοποιημένη βάση λιανικής και παραγωγής, με περίπου 550.000 πελάτες ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου, μερίδιο αγοράς 17% στο ρεύμα και 11% στο φυσικό αέριο (βάσει όγκων 2024), καθώς και ισχύ 1,5 GW ευέλικτης θερμικής παραγωγής που εξασφαλίζει ισχυρή παρουσία στο dispatchable σκέλος της αγοράς. Καθοριστικό ορόσημο θα είναι η πλήρης συνεισφορά της νέας μονάδας φυσικού αερίου στην Κομοτηνή ( Θερμοηλεκτρική Κομοτηνής), η οποία το 2026 θα εμφανίσει για πρώτη φορά πλήρες έτος λειτουργίας, ενισχύοντας ουσιαστικά τα λειτουργικά αποτελέσματα και την ευελιξία της κοινοπραξίας.

Όπως τόνισε ο Πέτρος Τζαννετάκης, ο Όμιλος βρίσκεται «στην ταχύτερα αναπτυσσόμενη αλυσίδα αξίας της ενέργειας», με τη συνδυασμένη παρουσία σε ΑΠΕ, παραγωγή και λιανική να δίνει στη Motor Oil την κλίμακα και την ορατότητα που απαιτεί η νέα εποχή της ηλεκτροδότησης. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, η ολοκλήρωση της συναλλαγής nrg–ΗΡΩΝ δρομολογείται για τις αρχές του 2026, με τις εγκρίσεις να εξελίσσονται και την Έκτακτη Γενική Συνέλευση να προγραμματίζεται για την τελική έγκριση από τους μετόχους.

Η αγορά ηλεκτρισμού, όπως την περιέγραψε ο κ. Τριανταφύλλου, βρίσκεται «ξεκάθαρα σε καμπή», με τη ζήτηση να ενισχύεται σταθερά έως το 2030 λόγω οικονομικής ανάπτυξης, εξηλεκτρισμού και της πλήρους απόσυρσης του λιγνίτη το 2026. «Το σύστημα συνεχίζει να χρειάζεται αξιόπιστη, διαθέσιμη ισχύ. Δημιουργείται μια δομική ανάγκη για ΑΠΕ αλλά και για ευέλικτη θερμική ισχύ».

Η MORE λειτουργεί ήδη ένα χαρτοφυλάκιο 847 MW με ιδιαίτερα υψηλό ποσοστό συμβασιοποιημένης παραγωγής 92% και έναν στόλο που αποτελείται κατά 94% από αιολικά, μόλις έξι ετών μέσης ηλικίας. Η πλατφόρμα έχει ώριμο αγωγό έργων περίπου 1 GW, με πλεονέκτημα στα εμπορικά μειωμένου ρίσκου έργα, κυρίως αιολικά υψηλού capacity factor και φωτοβολταϊκά με συμβασιοποιημένη απορρόφηση, ενώ εντός του 2025 ολοκληρώνονται επιπλέον έργα αποθήκευσης 72 MW και το αιολικό 22,5 MW στην Κεντρική Ελλάδα.

Η κυκλική οικονομία και τα έργα 15 δισ. που χρειάζεται η Ελλάδα

Ο τρίτος πυλώνας της στρατηγικής της Motor Oil, η κυκλική οικονομία, αποκτά πλέον καθοριστικό βάρος, καθώς, όπως τόνισε ο Γεώργιος Τριανταφύλλου, η Ελλάδα θα χρειαστεί «σχεδόν 15 δισ. ευρώ» την επόμενη δεκαετία σε υποδομές απορριμμάτων, λυμάτων και υδάτινων πόρων, επενδύσεις που χαρακτήρισε «κρίσιμες και μετασχηματιστικές». Σε αυτό το πλαίσιο, οι ΗΛΕΚΤΩΡ και Thalis συγκροτούν «το μεγαλύτερο σχήμα περιβαλλοντικών υπηρεσιών στη χώρα», με «ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων περίπου 600 εκατ. ευρώ» σε συστήματα διαχείρισης στερεών αποβλήτων, επεξεργασία λυμάτων, έργα υδάτων.

Παράλληλα, οι LPC και VERT ενισχύουν τη θέση του Ομίλου στη συλλογή και αναγέννηση waste oils, διαθέτοντας δυνατότητα επεξεργασίας άνω των 43.000 τόνων λιπαντικών ετησίως και συνολική διαχείριση περισσότερων από 1 εκατ. τόνων αποβλήτων τον χρόνο. Ο τομέας εμφανίζει ήδη ουσιαστική οικονομική συμβολή, με EBITDA «περίπου 50 εκατ. ευρώ σε run-rate βάση» και επιπλέον 35 εκατ. ευρώ από την ενσωμάτωση της ΗΛΕΚΤΩΡ στο εννεάμηνο. Όπως επισήμανε ο Πέτρος Τζαννετάκης, η κυκλική οικονομία «έχει γίνει ένας ισχυρός κινητήρας ανάπτυξης», παρέχοντας σταθερές ροές που δεν εξαρτώνται από εμπορευματικές διακυμάνσεις και δημιουργώντας συνέργειες με το διυλιστήριο και τα ενεργειακά έργα, καθώς ο Όμιλος «εξερευνά τρόπους να μετατρέψει τα απόβλητα σε ενεργειακές ροές».

Διαβάστε ακόμη