Τα επόμενα βήματα για να εδραιωθεί η ελκυστικότητα και η αποδοχή του Κάθετου Διαδρόμου Φυσικού Αερίου ως αξιόπιστης εναλλακτικής όδευσης για τη μεταφορά αερίου μη ρωσικής προέλευσης από την Ελλάδα προς την Κεντρική και ΝΑ Ευρώπη, έως την Ουκρανία «δείχνουν» τα σχόλια που κατατέθηκαν στη δημόσια διαβούλευση της ΡΑΑΕΥ για το ειδικό προϊόν Route 1, που δημοσιοποιήθηκαν στον απόηχο της επιτυχημένης δημοπρασίας της Δευτέρας 27 Οκτωβρίου που ενίσχυσε το momentum για το project.

Ψήφος εμπιστοσύνης από Naftogaz στον Κάθετο Διάδρομο

Τη σημασία του Κάθετου Διαδρόμου για την ενεργειακή τροφοδοσία της Ουκρανίας αναδεικνύει η κρατική εταιρεία προμήθειας της χώρας Naftogaz που υπογραμμίζει ότι «τα τερματικά LNG της Ελλάδας, δηλαδή η Ρεβυθούσα και το FSRU της Αλεξανδρούπολης είναι πολύ καλά τοποθετημένα για τη μεταφορά αερίου στην Ουκρανία για έγχυση στις αποθήκες και κατανάλωση κατά τη χειμερινή περίοδο». Προσθέτει ωστόσο ότι τα κόστη μεταφοράς κατά μήκος του Διαδρόμου είναι απαγορευτικά υψηλά, καθιστώντας τον λιγότερο ανταγωνιστικός από ότι θα μπορούσε να είναι. «Το ειδικό προϊόν (Route 1) αναμένεται να αμβλύνει αυτό το πρόβλημα και αν και υπάρχουν ακόμα πολλά άλυτα λειτουργικά και εμπορικά θέματα, είμαστε αισιόδοξοι για τις προοπτικές του με δεδομένη την ταχεία πρόοδο που επιτεύχθηκε φέτος και προσβλέπουμε στην περαιτέρω ανάπτυξή του», καταλήγει η Naftogaz.

Οι προτάσεις της Gastrade…

H Gastrade -που «τρέχει» το FSRU Αλεξανδρούπολης- από την πλευρά της χαιρετίζει την τροποποίηση που έγινε στο Route 1 που επιτρέπει σε έναν χρήστη του τέρμιναλ που έχει δεσμεύσει δυναμικότητα στο κομμάτι Αμφιτρίτη (σημείο διασύνδεσης του FSRU με το Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου)-Σιδηρόκαστρο και να αξιοποιήσει τη δυναμικότητα αυτή στο πλαίσιο του ειδικού προϊόντος. Περαιτέρω, προτείνει για τις επόμενες δημοπρασίες (και προϊόντα, καθώς στα σκαριά βρίσκονται το Route 2 και Route 3) οι εμπλεκόμενοι Διαχειριστές να εξετάσουν τη διάθεση μέρους της διαθέσιμης δυναμικότητας του Διαδρόμου σε προϊόντα μεγαλύτερης διάρκειας (π.χ. τριμηνιαία ή ετήσια) και την εφαρμογή έκπτωσης επί αυτών, με στόχο αφενός να καταστεί η διαδρομή ουσιαστικά ανταγωνιστική σε σχέση με τις εναλλακτικές από Δύση ή/και Βορρά, αφετέρου να έχουν τη δυνατότητα οι ενδιαφερόμενοι προμηθευτές προς Ουκρανία να κλείσουν συμφωνίες προμήθειας μεγαλύτερης διάρκειας και για μεγαλύτερες ποσότητες επιτυγχάνοντας με τον τρόπο αυτό καλύτερες τιμές προμήθειας.

….και οι ενστάσεις της Energy Traders Europe

Στο αντίποδα, ενστάσεις επί του σχεδιασμού του Route 1 διατυπώνει ο σύνδεσμος των ευρωπαίων traders ηλεκτρισμού και φυσικού αερίου Energy Traders Europe, υποστηρίζοντας ότι απειλεί να υπονομεύσει την ακεραιότητα της εσωτερικής αγοράς αερίου της ΕΕ. Σύμφωνα με το λόμπι, το «πακετάρισμα» δυναμικότητας κατά μήκος διαφορετικών συστημάτων μεταφοράς σε μια ενιαία όδευση που παρακάμπτει τις εθνικές αγορές (αφού το αέριο έχει ως σημείο εισόδου την Ελλάδα και ως σημείο εξόδου την Ουκρανία, χωρίς δυνατότητα να εκφορτωθεί σε ενδιάμεσα σημεία της διαδρομής) περιορίζει την διαφάνεια και την εμπορευσιμότητα και τοποθετεί σε προνομιακή θέση ορισμένους χρήστες, οδηγώντας σε στρέβλωση της αγοράς αερίου. Η Energy Traders Europe κάνει λόγο για ένα προβληματικό προηγούμενο που εάν υιοθετήσουν και άλλοι συμμετέχοντες θα οδηγήσει σε κατακερματισμό της ενιαίας αγοράς και την υπονόμευση δυο δεκαετιών προόδου προς την εναρμονισμένη κατανομή δυναμικότητας και την διασυνοριακή συνεργασία. Το λόμπι υποστηρίζει επίσης ότι ο σχεδιασμός αυτός υπονομεύει την αποτελεσματική ενσωμάτωση των εισαγωγών LNG από την Ελλάδα (και ιδίως από το FSRU Αλεξανδρούπολης) στις περιφερειακές αγορές και εισηγείται την διερεύνηση λύσεων πιο νομικά εύρωστων που μπορούν να βελτιώσουν την ελκυστικότητα του Κάθετου Διαδρόμου.

Διαβάστε ακόμη