Στην τελική ευθεία έχει μπει η αναζήτηση χρηματοδότησης για τη μονάδα παραγωγής πράσινου υδρογόνου της Hellenic Hydrogen στο Αμύνταιο. Αυτή την περίοδο το έργο βρίσκεται σε φάση αξιολόγησης της πρότασης για άντληση πόρων από το Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης. Επομένως, σύμφωνα με πληροφορίες, εκτιμάται πως μέσα στις επόμενες 2-3 εβδομάδες θα υπάρχουν κρίσιμες αποφάσεις που θα ανοίξουν τον δρόμο για την επενδυτική απόφαση.
Να σημειωθεί πως ο βασικός σχεδιασμός του έργου έχει ολοκληρωθεί, ενώ ένα σημαντικό βήμα έγινε με την Απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ). Το υδρογόνο που θα παράγεται από το εργοστάσιο της Hellenic Hydrogen θα καταναλώνεται από τη μονάδα συμπαραγωγής ηλεκτρισμού και θερμότητας (ΣΗΘΥΑ) της ΔΕΗ που θα εγκατασταθεί στην Καρδιά και θα τροφοδοτεί το δίκτυο τηλεθέρμανσης της Δυτικής Μακεδονίας. Στόχος είναι το όλο εγχείρημα να ολοκληρωθεί σε φάσεις, με προοπτική στο μέλλον η συγκεκριμένη μονάδα να αυξήσει τη δυναμικότητά της στα 200 MW. Υπενθυμίζεται πως η Hellenic Hydrogen ανήκει κατά 51% στη Motor Oil και κατά 49% στη ΔΕΗ.
Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, στόχος της μονάδας παραγωγής υδρογόνου στη Δυτική Μακεδονία είναι να προσελκύσει επιχειρήσεις, οι οποίες θα καλύπτουν μέρος των ενεργειακών τους αναγκών με υδρογόνο. Το στοίχημα, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές είναι να δημιουργηθεί ένα cluster που θα επιταχύνει την αύξηση της ζήτησης, που αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει. Με άλλα λόγια η πρόκληση είναι να δημιουργηθεί η ζήτηση, μέσω της ύπαρξης παραγωγής υδρογόνου. Δεν είναι εύκολος ο στόχος παρατηρώντας τα βήματα που γίνονται σε όλη την Ευρώπη. Από τη στιγμή μάλιστα που οι τιμές του φυσικού αερίου παραμένουν χαμηλές, το ενδιαφέρον για το υδρογόνο παραμένει χαμηλό.
Από και πέρα, το θέμα είναι να υπάρχει νομοθετική θωράκιση, καθώς όπως αναφέρουν πηγές της αγοράς εκτός από το νομοσχέδιο για το υδρογόνο θα πρέπει να προχωρήσει η εφαρμογή των προβλέψεων της οδηγίας RED III και να εφαρμοστούν penalty για τις τεχνολογίες που «ρυπαίνουν». Το ζητούμενο είναι πώς θα δημιουργηθεί ένα μακροχρόνιο πλάνο και μέσα στην επόμενη 7ετία να κατασκευαστεί ένα σύστημα αγωγών. Όπως τονίζουν πηγές της αγοράς, το υδρογόνο μπορεί να δώσει απάντηση σε προβλήματα του σήμερα, όπως το θέμα των περικοπών, της εξισορρόπησης δικτύου και του long term storage. Όπως έχει αναφέρει το energygame.gr, το θεσμικό πλαίσιο δεν καλύπτει προς το παρόν τα σχέδια για μεταφορές μεγάλων ποσοτήτων υδρογόνου. Επίσης, δεν ρυθμίζει το ζήτημα της ύπαρξης μεταφορέων. Για αυτά τα ζητήματα υπάρχουν, σύμφωνα με πληροφορίες, διαβουλεύσεις στο ΥΠΕΝ με σκοπό να υπάρξει ένα πλαίσιο ρυθμίσεων, πριν το τέλος του έτους, που θα τα αποσαφηνίζει.
Στο πλαίσιο αυτό εκτιμάται πως θα πρέπει να δημιουργηθούν πολλά μικρά έργα που θα υποστηρίξουν τοπικές ανάγκες. Μάλιστα το υπουργείο Ενέργειας έχει στα χέρια του προτάσεις πώς θα μπορούσε να γίνει αυτό τόσο στην ηπειρωτική όσο και στη νησιωτική χώρα.
Διαβάστε ακόμη
Πώς η τιμή του CO₂ καταστρέφει τη βιομηχανία στη Γερμανία
“Νάρκη” Ερντογάν από Νέα Υόρκη στο καλώδιο Ελλάδας-Κύπρου GSI
ΗΡΑΚΛΗΣ: Πώς προχωρά το mega-project CCS, σε ένα χρόνο η επενδυτική απόφαση