Σε μια ακόμη στροφή προς πιο συγκεντρωτικές και αποδοτικές διαδικασίες προχωρά ο ΑΔΜΗΕ, υιοθετώντας νέο μοντέλο για τα έργα Πολιτικού Μηχανικού (ΕΠΜ) που συνοδεύουν τα μεγάλα έργα του Συστήματος Μεταφοράς. Η εταιρεία παρουσίασε διαγωνισμό με τη μορφή Συμφωνίας-Πλαίσιο, ύψους 31,5 εκατ. ευρώ πλέον ΦΠΑ και διάρκειας τεσσάρων ετών, με δυνατότητα διετούς παράτασης, σηματοδοτώντας μια νέα πρακτική «πακεταρίσματος» των έργων ανά γεωγραφική ενότητα.

Μέχρι σήμερα, οι διαγωνισμοί για ΕΠΜ διενεργούνταν αποσπασματικά, ανά έργο και περιοχή, με αποτέλεσμα συχνές καθυστερήσεις, κατακερματισμό της αγοράς και αδυναμία αποτελεσματικού συντονισμού. Το νέο μοντέλο, αντίθετα, συγκεντρώνει τις ανάγκες του Διαχειριστή σε τέσσερα μεγάλα τμήματα – Θεσσαλία, Στερεά, Αττική και Δυτική Ελλάδα (Τμήμα Α), Ανατολική Μακεδονία-Θράκη, Δυτική Μακεδονία, Ήπειρο και Ιόνιο (Τμήμα Β), Κεντρική Μακεδονία (Τμήμα Γ), και Πελοπόννησο, Κρήτη και Αιγαίο (Τμήμα Δ). Μάλιστα, για μεγαλύτερη σαφήνεια, τα Τμήματα Β και Δ έχουν υποδιαιρεθεί περαιτέρω σε υπο-τμήματα, με στόχο να καλύπτεται πλήρως το φάσμα των αναγκών του Συστήματος.

Το χαρακτηριστικότερο στοιχείο της νέας διαδικασίας είναι ότι από τον διαγωνισμό θα προκύψει ένας ανάδοχος για κάθε τμήμα, στον οποίο θα ανατεθεί η εκτέλεση όλων των σχετικών ΕΠΜ στην περιοχή ευθύνης του. Έτσι, κάθε ανάδοχος θα λειτουργεί με συνέπεια και συνέχεια, διασφαλίζοντας την ποιοτική και έγκαιρη ολοκλήρωση των μελετών. Ο ΑΔΜΗΕ επιδιώκει με αυτό τον τρόπο να εξασφαλίσει ταχύτητα, μείωση γραφειοκρατικών βαρών και καλύτερη διαχείριση των πόρων.

Η διαδικασία διεξάγεται ηλεκτρονικά μέσω της πλατφόρμας cosmoONE, με κριτήριο ανάθεσης τη χαμηλότερη τιμή, στο πλαίσιο ηλεκτρονικού πλειστηριασμού. Οι προσφορές κατατίθενται ανά τμήμα, με δυνατότητα συμμετοχής σε περισσότερες από μία γεωγραφικές ενότητες, όμως με ξεχωριστή οικονομική πρόταση για καθεμία. Το μοντέλο αυτό αυξάνει τον ανταγωνισμό, αλλά ταυτόχρονα θέτει υψηλότερες απαιτήσεις τεχνικής και οικονομικής επάρκειας στους ενδιαφερόμενους.

Ο προϋπολογισμός κατανέμεται ως εξής: 11,9 εκατ. ευρώ για το Τμήμα Α (Θεσσαλία – Στερεά – Αττική – Δυτική Ελλάδα), 4,1 εκατ. ευρώ για το Τμήμα Β (Αν. Μακεδονία – Θράκη – Δυτική Μακεδονία – Ήπειρος – Ιόνιο), 3,3 εκατ. ευρώ για την Κεντρική Μακεδονία και 1,7 εκατ. ευρώ για Πελοπόννησο, Κρήτη και Αιγαίο. Με τις προβλεπόμενες παρατάσεις, τα ποσά ανεβαίνουν αντίστοιχα σε 17,85 εκατ., 6,15 εκατ., 4,95 εκατ. και 2,55 εκατ. ευρώ.

Η καινοτομία του «πακεταρίσματος» δίνει στον ΑΔΜΗΕ τη δυνατότητα να χαράξει μια πιο σταθερή στρατηγική στον τομέα των περιβαλλοντικών μελετών, που αποτελούν αναγκαίο βήμα για κάθε έργο υποδομής μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας. Παράλληλα, προσαρμόζει την ελληνική αγορά σε ευρωπαϊκά πρότυπα, όπου η συγκέντρωση έργων σε συμφωνίες-πλαίσιο έχει αποδειχθεί ότι περιορίζει τις καθυστερήσεις και βελτιώνει την απορρόφηση των επενδύσεων.

Με τη νέα προκήρυξη, ο Διαχειριστής κάνει σαφές ότι προχωρά σε μια πιο επαγγελματική και απαιτητική διαχείριση των έργων του, ενισχύοντας τη διαφάνεια και στέλνοντας μήνυμα πως οι μεγάλες επενδύσεις που βρίσκονται στον ορίζοντα της ενεργειακής μετάβασης θα συνοδεύονται από αντίστοιχες θεσμικές και οργανωτικές αναβαθμίσεις.

Διαβάστε ακόμη