Με σημειακές παρατηρήσεις που αφορούν κυρίως στη μετατόπιση των χρονοδιαγραμμάτων κάποιων έργων και την αύξηση των προϋπολογισμών ενέκρινε η Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων το 10ετές Πρόγραμμα του ΔΕΣΦΑ για την περίοδο 2024-2033 όπως προκύπτει από τη σχετική απόφαση που δημοσιεύθηκε χθες (Τετάρτη 27 Αυγούστου) στο ΦΕΚ, σε συνέχεια του «πράσινου φωτός» που είχε δοθεί από την Ολομέλεια του Ρυθμιστή τον περασμένο Μάρτιο.
Το Πρόγραμμα Ανάπτυξης του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου ΔΠΑ 2024-2033 περιλαμβάνει 71 έργα συνολικού προϋπολογισμού 1,37 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα 68 έργα εντάσσονται στην τριετή αναπτυξιακή περίοδο με αντίστοιχο κόστος επενδύσεων (CapEx) 1,34 δισ. ευρώ. Τρία νέα έργα, συνολικού προϋπολογισμού 18,98 εκατ. ευρώ ( αγωγός υδρογόνου Αμύνταιο- Κομνηνά, πιλοτική εγκατάσταση έγχυσης υδρογόνου στο νέο Τεχνικό Κέντρο Εκπαίδευσης του ΔΕΣΦΑ στη Νέα Μεσήμβρια, ανακαίνιση των κεντρικών γραφείων του ΔΕΣΦΑ) περιλαμβάνονται για πρώτη φορά, ενώ τα υπόλοιπα έργα έχουν περιληφθεί σε προηγούμενα ΔΠΑ και είναι υπό ανάπτυξη.
Όπως τονίζεται στην απόφαση, «Τα νέα έργα που εισηγείται ο Διαχειριστής στο είναι συνολικού προϋπολογισμού μόνο 19 εκατ. ευρώ και επομένως δεν αναμένεται να επηρεάσουν αισθητά την Ρυθμιζόμενη Περιουσιακή Βάση (ΡΠΒ) του ΔΕΣΦΑ και επομένως τις Χρεώσεις Χρήσης του Συστήματος. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Διαχειριστή του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου, , η ενσωμάτωση των έργων του Προγράμματος Ανάπτυξης 2023-2032 οδηγεί σε υψηλότερα επίπεδα μέσης χρέωσης την περίοδο 2024-2027, λόγω των αυξημένων παραμέτρων του Απαιτούμενου Εσόδου (σταδιακή κατασκευή και ένταξη των νέων έργων, προϋπολογισμού περίπου 406 εκατ. ευρώ, χωρίς αντίστοιχη αύξηση των μεγεθών κατανάλωσης κατά τη διάρκεια της κατασκευής), όμως οδηγεί σε μειωμένα επίπεδα μέσης χρέωσης για την περίοδο 2028-2032, λόγω της αναμενόμενης αύξησης των προς διακίνηση ποσοτήτων (εκτιμώμενες σε περίπου 4,2 bcm). Η ένταξη στη ΡΠΒ των νέων έργων μειώνει τη Μέση Χρέωση Χρήσης ΕΣΦΑ κατά 2,19% (θεωρώντας ότι δεν υπάρχουν επιχορηγήσεις). Επιπλέον θα προκύψουν οφέλη για την οικονομία, το περιβάλλον και την περιφερειακή ανάπτυξη».
Από εκεί και πέρα, επί των επιμέρους έργων, η ΡΑΑΕΥ παρατηρεί -μεταξύ άλλων- τα εξής:
1.Οσον αφορά στον διασυνδετήριο αγωγό φυσικού αερίου Ελλάδας-Βόρειας Μακεδονίας, σε συνέχεια της ολοκλήρωσης της διαγωνιστικής διαδικασίας από τον ΔΕΣΦΑ προέκυψε αύξηση του κόστους του έργου κατά 25 εκ.€, ήτοι από 67 σε 92 εκ.€ (περιλαμβανομένου του κόστους ιδιοπαραγωγής), σύμφωνα με τις προβλέψεις του Διαχειριστή, η οποία γίνεται αποδεκτή
- Όσον αφορά στο Μετρητικό και Ρυθμιστικό Σταθμό για τη Σύνδεση με το FSRU της Διώρυγα Gas (ο λόγος για τον Τέρμιναλ της Motor Oil στους Αγίους Θεοδώρους) Επειδή δεν έχει υπογραφεί ακόμη Συμφωνία Σύνδεσης με τη Διώρυγα Gas, η ημερομηνία ένταξης του έργου στο Σύστημα έχει μετατεθεί για τον Δεκέμβριο 2026.
- Όσον αφορά τον Αγωγό Υψηλής Πίεσης προς τη Δυτική Μακεδονία, το χρονοδιάγραμμα μετατοπίστηκε από τον Σεπτέμβριο 2024 στο καλοκαίρι του 2025 λόγω καθυστερήσεων στην αδειοδότηση, αντιρρήσεις των ιδιοκτητών, αρχαιολογικά ευρήματα κ.λπ. Η μετατόπιση έγινε δεκτή από τη ΡΑΑΕΥ δεδομένου ότι έχει καλυφθεί προσωρινά η τροφοδότηση των τοπικών δικτύων διανομής μέσω σταθμών LNG. Αποδεκτή από το Ρυθμιστή έγινε και η αύξηση του προϋπολογισμού του έργου από 167 σε 184,6 εκατ. ευρώ.
- Η ολοκλήρωσή του αγωγού Υψηλής Πίεσης προς Πάτρα αναμένεται τον Δεκέμβριο αντί για τον Ιούνιο 2026, και η ένταξη στο Σύστημα τον Μάρτιο 2027, λόγω καθυστερήσεων στην αδειοδότηση. Η αλλαγή του χρονοδιαγράμματος γίνεται αποδεκτή δεδομένου ότι η ΒΙΠΕ Πατρών ήδη τροφοδοτείται επαρκώς μέσω φορτηγών LNG
- Το έργο «Νέα προβλήτα Small Scale LNG στον Τερματικό σταθμό Ρεβυθούσας» εκτιμάται να ολοκληρωθεί τον Δεκέμβριο έναντι του Ιουλίου 2025, με αύξηση του προϋπολογισμού από 28,8 σε 37,5 εκατ. ευρώ λόγω της ριζικής αλλαγής σχεδιασμού που οφείλεται στα στατικά προβλήματα που διαπιστώθηκαν στη γεωτεχνική μελέτη που έλαβε χώρα. Με δεδομένου ότι ο διαγωνισμός για το έργο βγήκε πρόσφατα στον αέρα, το πιθανότερο είναι να υπάρξει περαιτέρω μετατόπιση του χρονοδιαγράμματος.
- Για το έργο «Σταθμός Συμπίεσης στην Κομοτηνή» ο Διαχειριστής εισηγήθηκε μικρή διολίσθηση του χρονοδιαγράμματος κατά 6 μήνες για την 1η και 2η φάση αντίστοιχα. Επίσης, ο προϋπολογισμός αυξάνεται από 110 σε 125 εκ.€ λόγω αφενός της συμπερίληψης του κόστους ιδιοπαραγωγής, αφετέρου λόγω αύξησης των υλικών, όπως προέκυψε από τη διαγωνιστική διαδικασία. Η εισήγηση του Διαχειριστή κρίνεται εντός εύλογου πλαισίου και γίνεται δεκτή.
- Όσον αφορά το έργο «Σταθμός συμπίεσης στην Αμπελιά, τα ακραία καιρικά φαινόμενα στην περιοχή το 2023 και οι ζημιές/επιπτώσεις που προκλήθηκαν οδήγησαν στο επικαιροποιημένο χρονοδιάγραμμα του έργου. Μετά την είσοδο στο σύστημα θα ακολουθήσει μια αρχική δοκιμαστική λειτουργία τριών μηνών. Η εισήγηση του Διαχειριστή γίνεται δεκτή γιατί είναι απόρροια γεγονότων ανωτέρας βίας
- Όσον αφορά το έργο «Σταθμός Συμπίεσης για την τροφοδοαία του αγωγού TAP στη Ν. Μεσημβρία (Βooster Compressor)», υπάρχει αύξηση του προϋπολογισμού από 42,7 σε47,9 εκ. €, λόγω τεχνικών αλλαγών που κρίθηκαν απαραίτητες κατά την εκτέλεση του έργου. Αυτές οδηγούν επίσης σε καθυστέρηση στην ένταξή του στο Σύστημα από τον Οκτώβριο 2024 στον Δεκέμβριο 2025.
- Το σημαντικό έργο ενίσχυσης Διπλασιασμός κλάδου υψηλής πίεσης Καρπερή-Κομοτηνή δεν παρουσιάζει μεταβολές επί του παρόντος.
- Το έργο Σύνδεσης του ΕΣΜΦΑ με την Κοιλάδα Πράσινου Η2 στη Δυτική Μακεδονία απεντάσσεται από το Πρόγραμμα Ανάπτυξης.
Διαβάστε ακόμη