Η επιστροφή στην κανονικότητα του διυλιστηρίου των Αγίων Θεοδώρων (καθώς η μονάδα διύλισης αργού που επλήγη από την πυρκαγιά της 17ης Σεπτεμβρίου 2024 επαναλειτούργησε εντός του Αυγούστου) και η ανάκαμψη των περιθωρίων διύλισης κατά το τρέχον τρίμηνο είναι οι δυο βασικοί πυλώνες στους οποίους εδράζεται η αισιοδοξία της διοίκησης της Motor Oil για ανάκαμψη των μεγεθών κατά το β’ εξάμηνο του έτους. Αισιοδοξία που ενισχύεται από την εκτίμηση ότι η συνδρομή των υπόλοιπων βραχιόνων του Ομίλου τους επόμενους μήνες θα είναι τουλάχιστον εφάμιλλη των αποτελεσμάτων που πραγματοποιήθηκαν το α’ εξάμηνο του έτους.

Περισσότερα στοιχεία για τις προοπτικές της εταιρείας στο αμέσως επόμενο διάστημα αναμένεται να δώσει ο Αναπληρωτής Διευθύνων Σύμβουλος Πέτρος Τζαννετάκης κατά την τηλεδιάσκεψη με τους αναλυτές για την παρουσίαση των  αποτελεσμάτων της Motor Oil για την περίοδο Ιανουαρίου-Ιουνίου 2025  που δημοσιεύθηκαν χθες (Τετάρτη 27 Αυγούστου).  Αποτελέσματα που χαρακτηρίστηκαν από μείωση του κύκλου εργασιών και  των EBITDA με βασικό «υπαίτιο» τον χαμηλότερο βαθμοό διαθεσιμότητας των μονάδων του διυλιστηρίου καθώς η μια εκ των δυο τέθηκε εκτός λειτουργίας για σχεδόν 11 μήνες μετά το περιστατικό της φωτιάς. Μια δυσμενής εξέλιξη που σημειώθηκε με φόντο τη συμπίεση των περιθωρίων διύλισης,  των παρενεργειών από την αποδυνάμωση του δολαρίου έναντι του ευρώ κατά την περίοδο αναφοράς (με δεδομένο ότι το μεγαλύτερο μέρος των πωλήσεων του διυλιστηρίου αφορά εξαγωγές που τιμολογούνται στο αμερικανικό νόμισμα)  και τη μείωση των διεθνών τιμών του πετρελαίου.

Όπως τονίζεται στις οικονομικές καταστάσεις του Ομίλου Motor Oil, για το δεύτερο μισό της τρέχουσας χρήσης τα λειτουργικά αποτελέσματα (EBITDA) της μητρικής (διυλιστήριο) αναμένονται ικανοποιητικά, συνεκτιμώντας τις ακόλουθες παραμέτρους:

  • τον υψηλό βαθμό απασχόλησης (utilisation rate) του διυλιστηρίου της εταιρείας λόγω της επαναλειτουργίας  μέσα στο μήνα της μονάδας διύλισης αργού πετρελαίου (Crude Distillation Unit – CDU) που επλήγη από την πυρκαγιά. Να σημειωθεί εδώ ότι τα αποτελέσματα α’ εξαμήνου επηρεάστηκαν θετικά από τις ασφαλιστικές αποζημιώσεις για την απώλεια παραγωγής του διυλιστηρίου και των βιομηχανικών πωλήσεων.
  • τη μεγαλύτερη ποσοστιαία συμμετοχή των διυλισμένων προϊόντων επί των πωλήσεων της εταιρείας καθώς μέρος της εμπορικής δραστηριότητας θα υποκατασταθεί με βιομηχανική δραστηριότητα ως επακόλουθο της πλήρους λειτουργίας της CDU
  • την αποδεδειγμένη σε βάθος χρόνου ικανότητα του διυλιστηρίου της μητρικής να επιτυγχάνει συστηματικά ικανοποιητικά περιθώρια διύλισης στο ανώτερο εύρος του κλάδου

Περαιτέρω, αισιοδοξία διατυπώνεται και για την πορεία των EBITDA σε επίπεδο Ομίλου (που διαμορφώθηκαν κατά το α’ εξάμηνο στα 387 εκατ. ευρώ, μειωμένα κατά 39% σε ετήσια βάση) καθώς εκτιμάται ότι η συνολική συνδρομή των θυγατρικών ομίλων που δραστηριοποιούνται στην αγορά της λιανικής εμπορίας υγρών καυσίμων (AVIN, CORAL), της MORE που διαχειρίζεται το χαρτοφυλάκιο ΑΠΕ, της LPC που δραστηριοποιείται στον κλάδο εμπορίας και επεξεργασίας λιπαντικών και του Ομίλου ΗΛΕΚΤΩΡ που δραστηριοποιείται στον κλάδο της κυκλικής οικονομίας (και η εξαγορά του οποίου ολοκληρώθηκε στις αρχές του έτους)  θα είναι τουλάχιστον εφάμιλλη των αποτελεσμάτων που πραγματοποιήθηκαν το πρώτο μισό της χρήσης.

Σημειώνεται ότι ο κλάδος εμπορίας έδειξε αξιοσημείωτες αντοχές, καθώς τόσο οι πωλήσεις όσο και τα κέρδη του διατηρήθηκαν αμετάβλητα σε ετήσια βάση, ενώ ο κλάδος της πράσινης ενέργειας –που βρίσκεται υπό την ομπρέλα του βραχίονα ηλεκτρισμού και φυσικού αερίου- φαίνεται να επηρεάστηκε από τις περικοπές αλλά και τις δυσμενείς ανεμολογικές συνθήκες που επικράτησαν κατά το β’ τρίμηνο του έτους. Το μερίδιο αγοράς της NRG –που δραστηριοποιείται στην προμήθεια ηλεκτρισμού και φυσικού αερίου – υποχώρησε στο τέλος Ιουνίου στο 4,3% (από 5,6% ένα χρόνο πριν),  ενώ τα σημεία φόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων –που εντάσσονται στο δίκτυο της incharge- αυξήθηκαν στα 1.756  από 1.453 τον Ιούνιο του 2024.

Στα 500 εκατ. ευρώ οι επενδύσεις του ομίλου Motor Oil το 2025

H διοίκηση της Motor Oil προδιαγράφει επιτάχυνση των επενδύσεων σε επίπεδο Ομίλου το β΄ εξάμηνο του έτους, αφού δίνει στόχο για κεφαλαιουχικές δαπάνες 500 εκατ. ευρώ για το σύνολο της χρήσης, έναντι 315 εκατ. ευρώ το 2024 και 203 εκατ. ευρώ το α’ εξάμηνο. Σε επίπεδο εταιρείας, προβλέπεται αύξηση των επενδύσεων στα 200 εκατ. ευρώ  περίπου από 101 εκατ. ευρώ την περίοδο Ιανουαρίου-Ιουνίου. Η «ακτινογραφία» των επενδυτικών δαπανών του α’ εξαμήνου έχει ως εξής:

  • 47,5 εκατ. ευρώ διατέθηκε για τις εργασίες αποκατάστασης της μονάδας διύλισης αργού
  • 19,5 εκατ. αφορούσαν στην νέα μονάδα παραγωγής προπυλενίου. Οι κατασκευαστικές εργασίες ολοκληρώθηκαν εντός του έτους και η μονάδα βρίσκεται στο στάδιο δοκιμαστικής λειτουργίας.
  • 11,3 εκατ. διοχετεύθηκαν σε σειρά έργων μικρότερης κλίμακας για ενίσχυση των όρων ασφαλείας και υγιεινής και για την βελτίωση των περιβαλλοντικών όρων του διυλιστηρίου.
  • 8,4 εκατ. διατέθηκαν σε εργασίες συντήρησης, αναβάθμισης και μετατροπών (revamping) των επιμέρους μονάδων καθώς και έργα ανάπτυξης και λειτουργικής ασφάλειας του Διυλιστηρίου, όπως η αναβάθμιση των πληροφοριακών συστημάτων
  • 3,6 εκατ. ευρώ αφορούν σε έργα αναβάθμισης του υφιστάμενου λιμένος του Διυλιστηρίου και την κατασκευή νέου προβλήτα σε παρακείμενη περιοχή
  • 3 εκατ. ευρώ διατέθηκε σε περιβαλλοντικά έργα.  Στο ποσό αυτό συμπεριλαμβάνονται δαπάνες για τη μελέτη αρχικού σχεδιασμού έργου κατασκευής προηγμένου συστήματος δέσμευσης, χρήσης και προσωρινής αποθήκευσης άνθρακα (Carbon Capture, Utilisation & Storage) για τη μείωση εκπομπών CO2 από τις μονάδες του διυλιστηρίου.
  • 2,8 εκατ. ευρώ αφορά έργα για την παραγωγή και μεταφορά εναλλακτικών καυσίμων όπως είναι το υδρογόνο
  • 1,9 εκατ. ευρώ αφορά έργα κατασκευής νέων δεξαμενών.

Υπενθυμίζεται τέλος ότι τον περασμένο μήνα  Motor Oil και η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ υπέγραψαν συμφωνία για τη σύσταση κοινής επιχείρησης, μέσω εισφοράς περιουσιακών στοιχείων των δύο εταιρειών, η οποία (κοινή επιχείρηση) θα δραστηριοποιείται στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από μονάδες φυσικού αερίου και στην προμήθεια ηλεκτρισμού και φυσικού αερίου, «παντρεύοντας» τα χαρτοφυλάκια της NRG (εξαιρουμένης της δραστηριότητας ηλεκτροκίνησης που παραμένει στη Motor Oil), της ΗΡΩΝ (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ) συν την Θερμοηλεκτρική Κομοτηνής, στην οποία Motor Oil και ΓΕΚ συμπράττουν κατά 50% και λειτούργησε ως προπομπός της διεύρυνσης της συνεργασίας των δυο ομίλων.  Η συναλλαγή τελεί υπό την επιφύλαξη ολοκλήρωσης του σχετικού ελέγχου επιμέλειας (due diligence) και αναμένεται να ολοκληρωθεί στις αρχές του 2026, αλλάζοντας το τοπίο και τις ισορροπίες της εγχώριας αγοράς ενέργειας.

Διαβάστε ακόμη