«Κόντρα στο ρεύμα» της αποχώρησης ξένων ομίλων από την ελληνική αγορά ΑΠΕ (με την πορτογαλική EDPR και την γερμανική ABO Wind να αποτελούν τα τελευταία παραδείγματα) κινείται ο γαλλικός κολοσσός των υποδομών Vinci, ο οποίος ανακοίνωσε πρόσφατα ότι η θυγατρική της Sunmind – που έχει ως αντικείμενο την εγκατάσταση, χρηματοδότηση και λειτουργία ΑΠΕ- απέκτησε μερίδιο στην εταιρεία New Good Energy που συστάθηκε τον περασμένο Απρίλιο όπως προκύπτει από το μητρώο του ΓΕΜΗ και διαχειρίζεται φωτοβολταϊκά πάρκα συνολικής ισχύος 9 MW σε Αττική και Φθιώτιδα.

Όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση της Sunmind, η επένδυση στηρίζει τη μακροπρόθεσμη προμήθεια καθαρής ηλεκτρικής ενέργειας στην “Αυτοκινητόδρομοι Αιγαίου”, την εταιρεία παραχώρησης των 230 χλμ. του ΠΑΘΕ στο τμήμα Μαλιακός – Κλειδί. Μέτοχοι είναι η γερμανική Hochtief με ποσοστό 38,89%, η AKTOR (που διαδέχθηκε την ΕΛΛΑΚΤΩΡ στο μετοχικό σχήμα) με ποσοστό 22%, ο Όμιλος ΑΒΑΞ με ποσοστό 23,61% και η Vinci με ποσοστό 15,28%. Μάλιστα, για τον σκοπό αυτό έχει συναφθεί μακροπρόθεσμη σύμβαση (PPA) μεταξύ του Αυτοκινητόδρομου Αιγαίου και της New Good Energy. Η είσοδος της Vinci στη New Good Energy σημαίνει ότι τα φωτοβολταϊκά που ηλεκτροδοτούν τον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου ελέγχονται πλέον από τις εταιρείες-παραχωρησιούχους του οδικού άξονα. Επομένως το project «παντρεύει» τη διαχείριση της οδικής υποδομής με την παραγωγή ανανεώσιμης ενέργειας, «συνεισφέροντας στην ενεργειακή εξοικονόμηση και τη μείωση του ανθρακικού αποτυπώματος του Αυτοκινητοδρόμου Αιγαίου», όπως τονίζεται σχετικά.

Την ίδια στιγμή, η πρωτοβουλία υπογραμμίζει τον ρόλο της Sunmind στην προώθηση «πράσινων» λύσεων στο διεθνές χαρτοφυλάκιο έργων υποδομών της μητρικής εταιρείας που διαχειρίζεται πάνω από 90 αεροδρόμια, αυτοκινητοδρόμους και σιδηροδρομικά έργα σε πάνω από 25 χώρες ανά τον κόσμο. Ο βραχίονας ΑΠΕ της Vinci δραστηριοποιείται από το 2022 στοχεύοντας σε projects μεγάλης κλίμακας στη Γαλλία και σε άλλες χώρες, στηρίζοντας μεταξύ άλλων την ενσωμάτωση της ηλιακής ενέργειας στα έργα υποδομών που κατασκευάζει και διαχειρίζεται ο γαλλικός κολοσσός. Μεταξύ άλλων, η Sunmind έχει εμπλακεί –μέσω της Vinci Concessions- στο πρώτο φωτοβολταϊκό που εγκαταστάθηκε σε αεροδρόμιο στην Πορτογαλία (Faro), ισχύος 3 MW, στην ανάπτυξη φωτοβολταϊκών πάρκων στα αεροδρόμια της Τουλόν και της Λιόν στη Γαλλία, ενώ εξαγόρασε πέρυσι και την σουηδική Helios Nordic Energy που αναπτύσσει φωτοβολταϊκά και μπαταρίες έως ότου φτάσουν να είναι έτοιμα προς κατασκευή.

H Vinci και το “πρασίνισμα” της Ολυμπίας Οδού

Στην Ελλάδα, η Vinci πρωταγωνιστεί στο «πάντρεμα» των  φωτοβολταϊκών με τους αυτοκινητοδρόμους και τις συνέργειες που ξεκλειδώνει ο συνδυασμός των δυο δραστηριοτήτων: Πριν τον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου, είχε πρωταγωνιστήσει στο «ντύσιμο» με φωτοβολταϊκά και της Ολυμπίας Οδού στην οποία οι Γάλλοι είναι ο μεγαλύτερος μέτοχος. Στο πλαίσιο αυτό υπενθυμίζεται ότι στις αρχές Ιουλίου η ομώνυμη εταιρεία, παραχωρησιούχος του αυτοκινητόδρομου Αθηνών–Πατρών–Πύργου, με μετόχους τον γαλλικό όμιλο και τις ελληνικές εταιρείες ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, AKTOR και ΑΒΑΞ παρουσίασαν το πρόγραμμα εγκατάστασης φωτοβολταϊκών πάρκων συνολικής ισχύος 10 MW κατά μήκος του αυτοκινητόδρομου ενώ πραγματοποιήθηκαν και τα εγκαίνια μίας από τις φωτοβολταϊκές μονάδες στο Κιάτο που αποτελεί μέρος ενός δικτύου 19 πάρκων που είναι εγκατεστημένα κατά μήκος της Ολυμπίας Οδού, στις περιοχές της Αχαΐας, της Κορινθίας και της Δυτικής Αττικής. Το πρόγραμμα που αντιστοιχεί σε επένδυση της τάξης των 10 εκατ. ευρώ αξιοποιεί παρόδιες εκτάσεις καθώς και στέγαστρα σταθμών διοδίων και στέγες επιχειρησιακών κέντρων. Η παραγωγή ενέργειας από τις μονάδες αυτές θα καλύπτει πλήρως τις ανάγκες των υποδομών του αυτοκινητόδρομου σε ηλεκτρική ενέργεια, όπως τον φωτισμό, τη δυναμική σήμανση και τα συστήματα αερισμού των σηράγγων. Με τις τελικές τεχνικές ρυθμίσεις και τις συνδέσεις στο δίκτυο να βρίσκονται σε εξέλιξη, οι τελευταίες μονάδες του προγράμματος θα ολοκληρωθούν και θα τεθούν σε λειτουργία έως το τέλος του έτους.

Η Vinci είναι από τους ισχυρότερους ομίλους στον τομέα των παραχωρήσεων παγκοσμίως με σημαντική θέση και στην Ελλάδα καθώς εκτός από τους δύο οδικούς άξονες που προαναφέρθηκαν ελέγχει και την πλειοψηφία της “Γέφυρα” που διαχειρίζεται τη ζεύξη Ρίου – Αντιρρίου.

Διαβάστε ακόμη