Την ώρα που η Ευρώπη μετρά τις επιπτώσεις του ιστορικού blackout στην Ιβηρική Χερσόνησο και προσπαθεί να κλείσει τις τρύπες σε ένα ενεργειακό σύστημα που σχεδιάστηκε για άλλες εποχές, η Metlen Energy & Metals ανοίγει το βηματισμό της προς τα πιο φιλόδοξα έργα διασυνοριακών διασυνδέσεων. «Η πράσινη μετάβαση ξεκίνησε ανάποδα», παραδέχεται ο Κώστας Χωρινός, Executive Director της Μ Power Projects της Metlen, μιλώντας στο podcast «Στην Πρίζα» του ΑΔΜΗΕ. «Πρώτα επενδύσαμε στις ΑΠΕ και τώρα, εκ των υστέρων, τρέχουμε να χτίσουμε τις υποδομές που τις στηρίζουν».
Η αφορμή για τη συζήτηση δεν θα μπορούσε να είναι πιο επίκαιρη: το μεγάλο blackout στην Ιβηρική επανέφερε στο προσκήνιο την ανάγκη για ισχυρότερα, πιο έξυπνα δίκτυα. «Δεν φταίνε οι ΑΠΕ για το blackout», ξεκαθαρίζει ο Χωρινός. «Ήταν πολλά τα αίτια — και κυρίως, το πώς αντιμετωπίζεις την κατάσταση όταν αυτή προκύψει. Με τι μονάδες βάσης δουλεύεις, τι εφεδρείες έχεις, τι τεχνολογικές λύσεις χρησιμοποιείς».
Η Metlen έχει ήδη κατακτήσει μια θέση στην πρώτη γραμμή των διασυνδέσεων με το εμβληματικό έργο Eastern Green Link One, τη διασύνδεση Αγγλίας–Σκωτίας. «Ήταν μεγάλη επιτυχία για εμάς», λέει. «Μπήκαμε στο έργο αυτό σε συνεργασία με την GE Vernova και ήδη χτίζουμε τους σταθμούς μετατροπής στις δύο πλευρές. Η εμπειρία που αποκτούμε μέσα από τη συνεργασία με τη National Grid και τη Scottish Power είναι τεράστια». Και δεν είναι η μόνη: «Παρακολουθούμε διαγωνισμούς για αντίστοιχα έργα και σε συνεργασία με Siemens ή άλλες εταιρείες που γνωρίζουν την τεχνογνωσία μας».
Στη Μεγάλη Βρετανία, η Metlen δεν περιορίζεται μόνο στις διασυνδέσεις. Όπως εξηγεί ο Χωρινός, «δουλεύουμε ήδη σε έργα σύγχρονων πυκνωτών στην Ουαλία, με developer τη RWE. Οι πυκνωτές δεν παράγουν ρεύμα – υποστηρίζουν την ευστάθεια του συστήματος. Είναι γεννήτριες που σταθεροποιούν το δίκτυο όταν υπάρχουν διακυμάνσεις από ΑΠΕ». Το Ηνωμένο Βασίλειο, όπως τονίζει, βρίσκεται «μπροστά από εμάς γιατί ξεκίνησε από νωρίς και χρηματοδοτεί τις λύσεις ευστάθειας – και αυτό οφείλουμε να το υιοθετήσουμε και στην Ελλάδα».
Το βλέμμα της εταιρείας, ωστόσο, απλώνεται και στη Γερμανία και την Ιταλία. «Υπάρχουν πολλά νέα έργα – διασυνδέσεις Βόρειας Θάλασσας με ενδοχώρα, σύνδεση με θαλάσσια αιολικά, projects μεταξύ Γερμανίας και Ιταλίας», αναφέρει. Όπως παραδέχεται, «υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον για να εμπλακούμε και εκεί – και οι μεγάλοι οργανισμοί μάς αναζητούν ως εταίρο».
Όμως και στην Ελλάδα, η Metlen έχει ενεργή συμμετοχή, αναλαμβάνοντας κρίσιμα έργα του ΑΔΜΗΕ. «Είχαμε την ευθύνη της διασύνδεσης με τη Βουλγαρία, υλοποιούμε τώρα το έργο Κόρινθος–Κουμουνδούρου και έχουμε εκδηλώσει ενδιαφέρον για το Κόρινθος–Κως, που είναι βασικό έργο Κορμού για τα Δωδεκάνησα». Όπως επισημαίνει, «μας ενδιαφέρουν τα σύνθετα έργα. Έχουμε καλή σχέση με τον ΑΔΜΗΕ και θέλουμε να αξιοποιήσουμε την εμπειρία που έχουμε ήδη αποκτήσει».
Εντούτοις, η ταχεία υλοποίηση δεν είναι δεδομένη. «Η συνεργασία μεταξύ φορέων πρέπει να βελτιωθεί», παρατηρεί ο Χωρινός. «Χρειάζονται λύσεις στη χρηματοδότηση και σωστός συντονισμός για τις απαλλοτριώσεις και τις αδειοδοτήσεις. Όσο πιο νωρίς ξεκινούν οι συζητήσεις με τις τοπικές κοινωνίες, τόσο καλύτερα».
Η συζήτηση αγγίζει και τα μεγάλα εμπόδια που αντιμετωπίζουν οι εταιρείες διεθνώς. Πέρα από τη συμφόρηση στην εφοδιαστική αλυσίδα, το μεγάλο ζητούμενο είναι το ανθρώπινο δυναμικό. «Δεν είναι θέμα αριθμών μόνο – είναι θέμα εμπειρίας. Δεν βρίσκεις ανθρώπους με την κατάρτιση να τρέξουν ούτε τις μονάδες παραγωγής ούτε τα εργοτάξια», λέει χαρακτηριστικά. «Ο ίδιος ο CEO της Siemens Energy μάς είπε πως είναι ευκολότερο να επεκτείνει εργοστάσιο παρά να βρει προσωπικό να το στελεχώσει».
Η κατάσταση είναι πανευρωπαϊκή. «Ειδικά στους ηλεκτρολόγους μηχανικούς, το κενό είναι τεράστιο», σημειώνει. Η Metlen επιχειρεί να καλύψει τις ανάγκες της μέσω συνεργασιών με εκπαιδευτικά ιδρύματα, ενώ επενδύει στην εσωτερική εκπαίδευση: «Δουλεύουμε μαζί με ΔΕΔΔΗΕ και ΑΔΜΗΕ ώστε να εκπαιδεύουμε από κοινού το προσωπικό μας. Ακόμα και η εκτέλεση ενός έργου είναι μια εκπαιδευτική διαδικασία για όλους μας».
Το πρόβλημα δεν περιορίζεται στους ανθρώπους. Υπάρχει και στην τεχνολογία. «Υπάρχει καθυστέρηση ακόμα και στην προμήθεια μετασχηματιστών – τα εργοστάσια της Ευρώπης είναι ήδη ‘κλεισμένα’ για τα επόμενα χρόνια», αποκαλύπτει. Οι καθυστερήσεις προκύπτουν από την τεράστια ζήτηση, αλλά και από τις ελλείψεις πρώτων υλών: «Από τα κράματα μέχρι τα εξαρτήματα, οι ελλείψεις στον εξοπλισμό είναι πλέον κοινός παρονομαστής».
Ωστόσο, η Metlen έχει χτίσει αντιστάσεις. «Έχουμε οργανωμένο, έμπειρο τμήμα logistics και συνεργαζόμαστε με όλους: Ευρωπαίους, Αμερικανούς, Ινδούς, Κινέζους. Η συνεργασία με κινεζικούς προμηθευτές βοήθησε πολύ στην εξισορρόπηση χρόνων παράδοσης», αναφέρει. Όσο για τη βιασύνη που χαρακτηρίζει την παγκόσμια ενεργειακή στρατηγική, ο Χωρινός είναι σαφής: «Προσπαθούμε να κάνουμε μέσα σε πέντε χρόνια αυτά που δεν έγιναν για είκοσι. Από το 2025 έως το 2030 ανακοινώνονται έργα με ρυθμό που δεν προλαβαίνεις να μετρήσεις. Και όλα αυτά είναι απαραίτητα – για τη βιομηχανία, τα data centers, την ενεργειακή ασφάλεια».
Διαβάστε ακόμη