H Ηγουμενίτσα και η Ραφήνα θα είναι όπως όλα δείχνουν τα πρώτα ελληνικά λιμάνια που θα αποκτήσουν υποδομές cold ironing, ανοίγοντας το κεφάλαιο της ηλεκτρικής τροφοδοσίας των ελλιμενισμένων πλοίων από τη στεριά με καθαρή ενέργεια.

«Επιταχυντής» της διαδικασίας είναι στην παρούσα φάση ο ΔΕΔΔΗΕ, ο Διαχειριστής του Δικτύου Διανομής ο οποίος έχει εκπονήσει τις βασικές μελέτες (front end engineering study- FEED και μελέτη κόστους-οφέλους (CBA) κα τρέχει τους διαγωνισμούς για την ανάδειξη του αναδόχου που θα κατασκευάσει τις σχετικές υποδομές στα δυο λιμάνια έχοντας εξασφαλίσει τους απαραίτητους πόρους από το ευρωπαϊκό  ταμείο Connecting Europe Facility (CEF).

Ο σχεδιασμός του ΔΕΔΔΗΕ

Πιο συγκεκριμένα, όπως ανέφερε πρόσφατα ο Βοηθός Διευθυντής του Τμήματος Έρευνας και Καινοτομίας του ΔΕΔΔΗΕ Νίκος Στεφανάκης από το βήμα του συνεδρίου «Innovation in Energy» του ΙΕΝΕ, το πρώτο λιμάνι που θα είναι σε θέση να παράσχει υπηρεσίες cold ironing σε κρουαζιερόπλοια είναι αυτό της Ηγουμενίτσας, καθώς έχει προκηρυχθεί διαγωνισμός προϋπολογισμού 8,9 εκατ. ευρώ για τρεις θέσεις τροφοδοσίας ηλεκτρικής ενέργειας από την ξηρά. Σύμφωνα με πληροφορίες, η αποσφράγιση των προσφορών αναμένεται το αμέσως επόμενο διάστημα, με ορίζοντα ολοκλήρωσης των εργασιών το τέλος του επόμενου έτους. Για το λιμάνι της Ραφήνας, το σχετικό project, ύψους 9,7 εκατ. ευρώ αφορά τέσσερις θέσεις τροφοδοσίας, ο διαγωνισμός αναμένεται να «βγει στον αέρα» μέσα στο καλοκαίρι και η περάτωση των εργασιών προγραμματίζεται για το τέλος του 2028.

Σειρά θα πάρουν στη συνέχεια τα λιμάνια του Λαυρίου, της Καβάλας και της Κέρκυρας, όπου ο ΔΕΔΔΗΕ ωριμάζει τα έργα σε επίπεδο βασικών μελετών ώστε να περάσουν στο επόμενο στάδιο της κατασκευής των υποδομών εφόσον βρεθεί χρηματοδότηση από ευρωπαϊκούς ή/και εθνικούς πόρους.

Για να «μπει στην πρίζα» το cold ironing στα λιμάνια προαπαιτούμενο είναι να έχει ολοκληρωθεί το ρυθμιστικό πλαίσιο που θα καθορίζει το ποιος θα έχει την ευθύνη της λειτουργίας των εγκαταστάσεων, αν θα είναι ο ΔΕΔΔΗΕ (που θέτει ισχυρή υποψηφιότητα για τον ρόλο) ή το εκάστοτε λιμάνι. Σε κάθε περίπτωση, οι πληροφορίες αναφέρουν ότι η Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ) σύντομα θα θέσει σε δημόσια διαβούλευση την πρότασή της, αφού προηγηθεί άτυπη διαβούλευση με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς.

Σημειώνεται ότι σύμφωνα με την ευρωπαϊκή νομοθεσία, η Ελλάδα έως το 2030, θα πρέπει να παρέχει την απαιτούμενη ηλεκτρική ενέργεια για τα ελλιμενισμένα πλοία, στα λιμάνια που περιλαμβάνονται στο Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών. Λαμβάνοντας υπόψη πως η ηλεκτρική ενέργεια στην ξηρά μπορεί να προέρχεται από πιο φιλικές προς το περιβάλλον πηγές ενέργειας όπως οι ΑΠΕ, η κάλυψη των ενεργειακών αναγκών των πλοίων κατά τον ελλιμενισμό τους, με διασύνδεση με το ηλεκτρικό δίκτυο μέσω των κατάλληλων υποδομών και η παύση λειτουργίας των μηχανών τους, θεωρείται ως η πλέον αποτελεσματική μέθοδος για ελαχιστοποίηση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης από τα πλοία στην ευρύτερη περιοχή των λιμένων και των αστικών ζωνών που τα περιβάλλουν.

Σήμερα, τα κρουαζιερόπλοια που «δένουν»  στα ελληνικά λιμάνια, διατηρούν σε λειτουργία τις μηχανές τους για ηλεκτροδότηση, με ό,τι αυτό συνεπάγεται σε εκπομπές ρύπων. Η μετάβαση στην ηλεκτρική τροφοδότηση από ξηράς σημαίνει ότι πλοία αυτά θα μπορούν να σβήσουν τους κινητήρες τους, μηδενίζοντας το ανθρακικό αποτύπωμά τους κατά τον ελλιμενισμό. Και τούτο διότι θα μπορούν να συνδεθούν στο τοπικό δίκτυο ηλεκτροδότησης και να καλύπτουν από αυτό τις ανάγκες τους για όσο βρίσκονται εντός του λιμένα, με προφανή οφέλη τόσο για τα πλοία, όσο και για τα λιμάνια για τα οποία ανοίγεται μια νέα πηγή εσόδων.

Σημειώνεται ότι πρωτοβουλίες στο συγκεκριμένο θέμα έχει αναλάβει και ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς (ΟΛΠ) που μέσω δυο  συγχρηματοδοτούμενων από την EE έργων, των CIPORT (Cold Ironing in the Port of Piraeus) και EALING (European flagship Action for cold Ironing in ports), έχει ολοκληρώσει το σύνολο των τεχνικών μελετών για θέσεις ηλεκτροδότησης πλοίων της ακτοπλοΐας και κρουαζιερόπλοιων Πρόκειται ειδικότερα για 5 θέσεις ηλεκτροδότησης πλοίων ακτοπλοΐας στις Aκτές Ποσειδώνος, Aγίου Διονυσίου, Iετιόνια, Περικλέους με εκτιμώμενο κόστος 18 εκατ. ευρώ, καθώς και για 4 θέσεις ηλεκτροδότησης πλοίων κρουαζιέρας στην Aκτή Θεμιστοκλέους.

Cold ironing στα νησιά με 100 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Απανθρακοποίησης

Την ίδια στιγμή, μεγάλη ώθηση στην περαιτέρω διείσδυση του cold ironing στα νησιωτικά λιμάνια της χώρας είναι το σχετικό πρόγραμμα συνολικού ύψους 200 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 100 εκατ. ευρώ θα προέλθουν από το Ταμείο Απανθρακοποίησης, με ωφελούμενους τον ΔΕΔΔΗΕ και τις λιμενικές αρχές. Σύμφωνα με τον σχεδιασμό, οι τεχνολογίες που θα ενσωματωθούν αφορούν συστήματα ηλεκτροδότησης στην ακτή, φωτοβολταϊκά και συστήματα αποθήκευσης ενέργειας.

Με κριτήριο την υφιστάμενη/σχεδιαζόμενη ικανότητα του ηλεκτρικού δικτύου για κάλυψη των αναγκών για την παροχή ηλεκτρικής ενέργειας σε πλοία, καθώς και το είδος των εξυπηρετούμενων πλοίων σήμερα στα λιμάνια αυτά, για την υλοποίηση έργων cold-ironing προκρίνονται σε πρώτη φάση λιμάνια σε νησιά του Ιονίου (π.χ. Κέρκυρα, Κεφαλλονιά), σε νησιά των Κυκλάδων (π.χ. Σύρος, Μύκονος) καθώς και στην Κρήτη (π.χ. Ηράκλειο, Χανιά κλπ).

Η πρώτη περίπτωση αντιπροσωπευτικού λιμανιού αφορά την εγκατάσταση 32,7 MW συστημάτων ηλεκτροδότησης στην ακτή, 1,8 MW φωτοβολταϊκών και 5,1 MWh συστημάτων αποθήκευσης. Η συνολική παραγωγή πρόκειται να κυμανθεί σε 14.660 MWh, ενώ οι κεφαλαιουχικές δαπάνες εκτιμώνται σε 33 εκατ. ευρώ.

Για τη δεύτερη περίπτωση αντιπροσωπευτικού λιμανιού προβλέπεται η εγκατάσταση 8.2 MW συστημάτων ηλεκτροδότησης στην ακτή, 0,9 MW φωτοβολταϊκά και 2,2 MWh συστημάτων αποθήκευσης. Η παραγωγή υπολογίζεται σε 1.382 MWh, ενώ οι κεφαλαιουχικές δαπάνες εκτιμώνται σε  10 εκατ. ευρώ.

Διαβάστε ακόμη