Σε πλήρη ανάπτυξη βρίσκεται ο σχεδιασμός του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για την ανανέωση του στόλου των αστικών συγκοινωνιών, με αιχμή την επόμενη γενιά λεωφορείων μηδενικών εκπομπών, που αναμένεται να αλλάξει ριζικά την εικόνα της Αθήνας έως το 2027. Ο συνολικός προγραμματισμός αποτυπώνεται σε διαφορετικές φάσεις που βασίζονται σε ευρωπαϊκά χρηματοδοτικά εργαλεία, αλλά οδηγούν σε έναν κοινό στόχο: την πλήρη και λειτουργική αναβάθμιση του στόλου της ΟΣΥ με νέα, σύγχρονα και καθαρά οχήματα.
Σύμφωνα με πληροφορίες, αναμένεται να προκηρυχθεί νέος διαγωνισμός για την προμήθεια 200 λεωφορείων, εκ των οποίων 50 θα είναι υδρογονοκίνητα. Η σχετική χρηματοδότηση για τα οχήματα υδρογόνου έχει ήδη εγκριθεί μέσω του ευρωπαϊκού Ταμείου Εκσυγχρονισμού (Modernisation Fund), ενώ για το υπόλοιπο σκέλος των 150 λεωφορείων θα αξιοποιηθούν κυρίως πόροι του νέου ΕΣΠΑ. Στο τραπέζι εξετάζεται το ενδεχόμενο ο διαγωνισμός αυτός να προχωρήσει σε δύο διακριτές φάσεις, ανάλογα με την ωρίμανση των τεχνικών φακέλων, τη διαθεσιμότητα των υποδομών φόρτισης και τη σταδιακή ένταξη των χρηματοδοτήσεων. Στην περίπτωση αυτή, η προμήθεια των οχημάτων θα επιμεριστεί σε δύο πακέτα, προκειμένου να διασφαλιστεί μεγαλύτερη ευελιξία και ταχύτερη απορρόφηση των κονδυλίων. Το σενάριο αυτό έχει τεθεί στο τραπέζι ως εναλλακτική διαχείρισης του έργου, χωρίς ωστόσο να έχει ακόμη οριστικοποιηθεί ο τρόπος προκήρυξης.
Η φόρμουλα της τεχνολογίας για τα υπόλοιπα λεωφορεία δεν έχει ακόμη οριστικοποιηθεί. Οι τελικές προδιαγραφές βρίσκονται υπό κατάρτιση και αναμένεται να εξειδικευτούν ανάλογα με τη διαθεσιμότητα των πόρων, αφήνοντας ανοιχτό το ενδεχόμενο να συμπεριληφθούν και διαφορετικοί τύποι οχημάτων. Η υλοποίηση του συνόλου του έργου τοποθετείται χρονικά σε ορίζοντα διετίας από την ανάθεση, δηλαδή με πλήρη ένταξη του στόλου έως τα τέλη του 2027. Σύμφωνα με τα σχέδια που είχαν ανακοινωθεί, έως το τέλος του 2025 αναμένεται να κυκλοφορήσουν 951 νέα λεωφορεία στους δρόμους της Αττικής
Με την εξεύρεση οδηγών και την ανανέωση του στόλου να αποτελούν κρίσιμες προκλήσεις για τις αστικές συγκοινωνίες, φορείς όπως η ΟΣΥ (Οδικές Συγκοινωνίες) καταγράφουν αυξημένες ανάγκες τόσο σε οχήματα – λεωφορεία και τρόλεϊ – όσο και σε προσωπικό, προκειμένου να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις της επόμενης περιόδου. Πέρα από την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών, μεγάλο «αγκάθι» παραμένει η συχνότητα των δρομολογίων, καθώς καθημερινά παρατηρούνται περικοπές ή καθυστερήσεις, κυρίως εξαιτίας της έλλειψης επαρκούς αριθμού οδηγών. Η κατάσταση αυτή καθιστά επιτακτική την επιτάχυνση των προσλήψεων, σε συνδυασμό με την ένταξη νέων, αξιόπιστων οχημάτων στον στόλο. Ως εκ τούτου, η ΟΣΥ σχεδιάζει την ενίσχυση του ανθρώπινου δυναμικού με περίπου 300 νέους οδηγούς, καλύπτοντας τις αυξημένες ανάγκες που θα προκύψουν από την ένταξη των νέων λεωφορείων. Η σχετική προκήρυξη αναμένεται να εκδοθεί εντός του έτους, με στόχο την πλήρη στελέχωση του δικτύου εντός των επόμενων μηνών. Σε συνεργασία με τη ΔΥΠΑ, εξετάζεται η δημιουργία νέου προγράμματος κατάρτισης και πιστοποίησης, προκειμένου να εκπαιδευτούν νέοι οδηγοί που δεν διαθέτουν επαγγελματικό δίπλωμα.
Σημαντική καμπή για την επιτάχυνση και την ποιότητα του αστικού μεταφορικού έργου θεωρείται επίσης η εγκατάσταση καμερών στα λεωφορεία. Σύμφωνα με τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της ΟΣΥ, Στέφανο Αγιάσογλου, το έργο έχει χαρακτηριστεί στρατηγικής σημασίας καθώς συνδέεται με την ενίσχυση της ασφάλειας των επιβατών, τη βελτίωση της οδηγικής πειθαρχίας, καθώς και με την αντιμετώπιση της εισιτηριοδιαφυγής. Το σχέδιο βρίσκεται ήδη σε φάση ωρίμανσης και αποτελεί βασικό πυλώνα της συνολικής αναβάθμισης των παρεχόμενων υπηρεσιών.
Σε παράλληλη τροχιά με τον σχεδιαζόμενο διαγωνισμό για τα 400 λεωφορεία, συνεχίζεται με ενδιαφέρουσες εξελίξεις και ο διαγωνισμός του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για την προμήθεια 125 ηλεκτρικών λεωφορείων, στο πλαίσιο του Ταμείου Ανάκαμψης. Όπως προκύπτει από την επίσημη απόφαση του Υπουργείου, από τις δύο προσφορές που είχαν υποβληθεί — από τις κινεζικές εταιρείες Yutong και Zhongtong Bus — τελικά κρίθηκε επαρκής μόνο εκείνη της Yutong, καθώς η δεύτερη αποκλείστηκε. Η Zhongtong διατηρεί το δικαίωμα να προσφύγει, ωστόσο προς το παρόν δεν έχει ανατραπεί η διαδικασία.
Αξίζει να σημειωθεί ότι στον διαγωνισμό δεν υπήρξε συμμετοχή από ευρωπαϊκή εταιρεία, γεγονός που ενίσχυσε ακόμη περισσότερο τη δυναμική της Yutong, η οποία ήδη έχει παρουσία στην Ελλάδα με 240 ηλεκτρικά λεωφορεία (140 στην Αθήνα και 100 στη Θεσσαλονίκη), σε συνεργασία με τον Όμιλο Κοπελούζου. Εφόσον δεν υπάρξει προσφυγή ή άλλη ανατροπή, η Yutong καθίσταται πλέον κυρίαρχη προμηθεύτρια των ηλεκτρικών λεωφορείων της ΟΣΥ, το συγκεκριμένο πακέτο των 125 οχημάτων έρχεται σε συνέχεια του πρώτου μεγάλου διαγωνισμού του ΥΠΟΜΕ, που είχε καταλήξει στην προμήθεια 250 ηλεκτρικών λεωφορείων και άλλων 300 φυσικού αερίου. Το κόστος του έργου ανέρχεται σε 71,2 εκατ. ευρώ χωρίς ΦΠΑ (ή 88,3 εκατ. με ΦΠΑ) και περιλαμβάνει, πέρα από τα οχήματα, και την προμήθεια φορτιστών βραδείας φόρτισης καθώς και την εκπόνηση Έκθεσης Εγκατάστασης για την ενσωμάτωσή τους στα αμαξοστάσια της Αττικής.
Η νέα αυτή συμφωνία έρχεται να ενισχύσει τον ρόλο της Yutong ως στρατηγικού εταίρου του ελληνικού σχεδίου για την πράσινη μετάβαση στις αστικές συγκοινωνίες — μια σχέση που δεν περιορίζεται στην τεχνολογική παροχή, αλλά επεκτείνεται και σε συμβολικό επίπεδο, όπως επιβεβαιώθηκε στην χθεσινή εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της διεθνούς πρωτοβουλίας “Let’s Go Green”.
Σε ειδική τελετή που διοργανώθηκε με αφορμή την περιβαλλοντική δράση της εταιρείας, η Yutong τίμησε έξι οδηγούς της Ο.ΣΥ. Α.Ε. με τα βραβεία “Ασφαλούς Οδήγησης” και “Περιβαλλοντικής Ευαισθησίας”, αναγνωρίζοντας τη συμβολή τους στη μετάβαση σε ένα μοντέλο καθαρών και βιώσιμων μεταφορών. Η καμπάνια “Let’s Go Green” έχει στόχο την ευαισθητοποίηση των πολιτών γύρω από τις πράσινες τεχνολογίες και την ενίσχυση της κουλτούρας της οικολογικής μετακίνησης. Όπως επισημάνθηκε στην εκδήλωση, η πράσινη κινητικότητα δεν αφορά μόνο τα οχήματα, αλλά τον ίδιο τον τρόπο που ζούμε και κινούμαστε στις πόλεις.
Η τελετή πραγματοποιήθηκε παρουσία της Γενικής Γραμματέως του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, Δέσποινας Παληαρούτα, του Διευθύνοντος Συμβούλου της ΟΣΥ, Στέφανου Αγιάσογλου, και του Allen Liu, CEO της Yutong για τη Νότια Ευρώπη. Ο κ. Liu εξήρε τη συνεργασία με την ελληνική πλευρά και τη σταθερή πρόοδο που καταγράφεται στην ανάπτυξη των πράσινων μεταφορών. «Η Yutong είναι περήφανη που συμβάλλει ενεργά σε αυτή τη διαδικασία», σημείωσε, τονίζοντας ότι τα ηλεκτρικά λεωφορεία που ήδη κυκλοφορούν προσφέρουν στους πολίτες μια πιο καθαρή, ήσυχη και άνετη εμπειρία μετακίνησης. Όπως πρόσθεσε, «η πράσινη κινητικότητα δεν αποτελεί απλώς τεχνολογική αναβάθμιση — είναι αλλαγή τρόπου ζωής».
Η κ. Παληαρούτα υπογράμμισε ότι η ένταξη 350 ηλεκτρικών οχημάτων της Yutong στον στόλο της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης συνιστά ουσιαστικό βήμα για τη σύγχρονη πολιτική μεταφορών του Υπουργείου, η οποία ενσωματώνει τις αρχές της αειφορίας και της ασφάλειας. Παράλληλα, τόνισε τη σημασία της συλλογικής προσπάθειας και της ατομικής υπευθυνότητας στη διαμόρφωση ενός φιλικότερου προς το περιβάλλον μοντέλου μετακίνησης.
Από την πλευρά του, ο κ. Αγιάσογλου έκανε μια αναδρομή στην περίοδο των δοκιμών των πρώτων ηλεκτρικών λεωφορείων στη χώρα και αναφέρθηκε στις εντυπωσιακές επιδόσεις του Yutong, οι οποίες επηρέασαν καθοριστικά την απόφαση της ΟΣΥ να προχωρήσει σε αλλαγή τεχνολογίας και όχι απλώς σε ανανέωση στόλου. Όπως τόνισε, οι πολίτες αγκάλιασαν άμεσα τα νέα λεωφορεία, ενώ η εταιρεία εκπαίδευσε οδηγούς σε συνεργασία με τη Yutong για να διασφαλιστεί η ομαλή μετάβαση.
Διαβάστε ακόμη