Την ανάγκη η Ευρώπη να επιταχύνει την ενεργειακή μετάβαση, να απεξαρτηθεί οριστικά από τα ορυκτά καύσιμα και να ενισχύσει την ενεργειακή της αυτονομία υπογράμμισαν ο ηθοποιός και πρώην κυβερνήτης της Καλιφόρνιας, Άρνολντ Σβαρτσενέγκερ, και ο Επίτροπος Ενέργειας της Ευρωπαϊκής Ένωσης, Νταν Γιόργκενσεν, σε συνέντευξή τους στο αυστριακό μέσο Zeit im Bild (ZIB).

Με αφορμή τη διεθνή ενεργειακή κρίση, τον πόλεμο στην Ουκρανία, τις εξελίξεις στη Μέση Ανατολή και τις πολιτικές αναταράξεις στις ΗΠΑ, οι δύο άνδρες έστειλαν κοινό μήνυμα ότι η λύση βρίσκεται στην επιτάχυνση της μετάβασης στις καθαρές πηγές ενέργειας και όχι στην επιστροφή στα ορυκτά καύσιμα.

Ο Σβαρτσενέγκερ, ο οποίος διοργανώνει κάθε χρόνο στη Βιέννη μεγάλη διάσκεψη για το κλίμα, ξεκαθάρισε ότι στόχος του δεν είναι να πείσει τους πολίτες να «κάνουν κάτι για το κλίμα», αλλά να τους ενθαρρύνει να εγκαταλείψουν τα ορυκτά καύσιμα και να στραφούν στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και, όπου είναι εφικτό, στην πυρηνική ενέργεια.

Όπως ανέφερε, η ενεργειακή εξάρτηση αποτελεί ζήτημα εθνικής ασφάλειας, επισημαίνοντας ότι η Ευρώπη βρέθηκε απροετοίμαστη απέναντι στην εξάρτησή της από τη Ρωσία. «Αν η Αυστρία, η Γερμανία και άλλες χώρες είχαν διατηρήσει τους πυρηνικούς σταθμούς τους, δεν θα είχαν βρεθεί σε αυτή τη θέση», σημείωσε χαρακτηριστικά.

Χρησιμοποιώντας μία από τις γνωστές του παρομοιώσεις, τόνισε ότι «αν σε δαγκώσει ένα φίδι, φταίει το φίδι. Αν σε δαγκώσει δεύτερη φορά, τότε φταις εσύ», υπογραμμίζοντας ότι η Ευρώπη δεν πρέπει να επαναλάβει τα ίδια λάθη.

Παράλληλα, υποστήριξε ότι οι κυβερνήσεις δεν πρέπει να επιβραδύνουν τις κλιματικές πολιτικές εξαιτίας της ακρίβειας στην ενέργεια, αλλά να συνεχίσουν την υφιστάμενη πορεία, επενδύοντας σε φωτοβολταϊκά, μπαταρίες αποθήκευσης και ηλεκτρικά οχήματα.

Γιόργκενσεν: Η σημερινή κρίση δεν είναι ενεργειακή αλλά «κρίση ορυκτών καυσίμων»

Από την πλευρά του, ο Νταν Γιόργκενσεν επέκρινε τις πολιτικές επιδότησης των ορυκτών καυσίμων, χαρακτηρίζοντάς τις «αντίστοιχες με τη θεραπεία του διαβήτη με ζάχαρη». Όπως εξήγησε, η σημερινή κρίση δεν είναι ενεργειακή αλλά «κρίση ορυκτών καυσίμων», καθώς οι ανανεώσιμες πηγές είναι πλέον φθηνότερες, πιο ευέλικτες και μπορούν να αναπτυχθούν γρήγορα.

Ο Ευρωπαίος Επίτροπος ξεκαθάρισε επίσης ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν πρόκειται να εγκαταλείψει την Πράσινη Συμφωνία, παρά τις επιμέρους προσαρμογές που έχουν γίνει. «Δεν θα κάνουμε πίσω. Το ζήτημα δεν αφορά μόνο την κλιματική αλλαγή, αλλά και την ενεργειακή ασφάλεια, την οικονομική προσιτότητα της ενέργειας και τη μείωση της ρύπανσης», δήλωσε.

Ιδιαίτερα κατηγορηματικός εμφανίστηκε και στο ενδεχόμενο επανέναρξης εισαγωγών φυσικού αερίου από την Ρωσία μετά από μια ενδεχόμενη ειρηνευτική συμφωνία στην Ουκρανία. «Ποτέ ξανά. Ούτε ένα μόριο ρωσικού αερίου. Δεν θα εμπιστευτούμε ξανά τη Ρωσία», ανέφερε.

Σβαρτσενέγκερ: «Σταματήστε τη γκρίνια και προχωρήστε μπροστά»

Οι δύο άνδρες αναφέρθηκαν και στην πολιτική του Ντόναλντ Τραμπ, με τον Σβαρτσενέγκερ να καλεί τους πολίτες να μην αναζητούν δικαιολογίες. «Σταματήστε τη γκρίνια και προχωρήστε μπροστά», δήλωσε, υποστηρίζοντας ότι οι πολιτείες και οι τοπικές αρχές στις ΗΠΑ εξακολουθούν να διαθέτουν τα εργαλεία για να προωθήσουν την καθαρή ενέργεια, ανεξάρτητα από τις αποφάσεις της ομοσπονδιακής κυβέρνησης.

Κλείνοντας, ο Σβαρτσενέγκερ υπογράμμισε ότι ο πραγματικός αντίπαλος δεν είναι οι πετρελαϊκές εταιρείες αλλά η ίδια η ρύπανση, καλώντας τις κυβερνήσεις να δημιουργήσουν τα κατάλληλα κίνητρα ώστε οι πολίτες να επιλέξουν καθαρότερες πηγές ενέργειας. «Η τεχνολογία υπάρχει. Δεν υπάρχουν πλέον δικαιολογίες», ήταν το κεντρικό μήνυμα της συζήτησης.

Διαβάστε ακόμη