Η Ευρωπαϊκή Ένωση σχεδιάζει να αναβάλει για τις 16 Δεκεμβρίου την παρουσίαση των νομοθετικών προτάσεων για την επέκταση του μηχανισμού συνοριακής προσαρμογής άνθρακα (carbon border levy) και ενδεχομένως για την αποδυνάμωση της απαγόρευσης πώλησης νέων αυτοκινήτων με εκπομπές CO₂ από το 2035, σύμφωνα με προσχέδιο της ημερήσιας διάταξης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που είδε το Reuters.

Τα σχέδια αυτά παρακολουθούνται στενά από αυτοκινητοβιομηχανίες και κυβερνήσεις -μεταξύ των οποίων η Γερμανία και η Ιταλία- οι οποίες έχουν ζητήσει από την ΕΕ να αναθεωρήσει την πολιτική της για τις εκπομπές CO₂ στα νέα αυτοκίνητα, η οποία, στην τρέχουσα μορφή της, θα οδηγούσε ουσιαστικά σε απαγόρευση πωλήσεων νέων οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης.

Οι σχετικές προτάσεις επρόκειτο αρχικά να δημοσιευθούν την Τετάρτη.

Αξιωματούχοι της Επιτροπής συνέχιζαν τη Δευτέρα τις διαπραγματεύσεις για τον ακριβή χρονισμό, ενώ το προσχέδιο της ημερήσιας διάταξης μπορεί ακόμη να αλλάξει πριν από τη δημοσιοποίησή του. Κάποιοι Ευρωπαίοι αξιωματούχοι άφησαν να εννοηθεί ότι οι προτάσεις για τον κλάδο αυτοκινήτου ενδέχεται να καθυστερήσουν ακόμη περισσότερο, ίσως μέχρι το 2026.

Εκπρόσωπος της Επιτροπής αρνήθηκε να σχολιάσει το προσχέδιο που είδε το Reuters.

Η Κομισιόν καταρτίζει προτάσεις για την επέκταση του νέου συνοριακού μηχανισμού άνθρακα σε περισσότερα τελικά προϊόντα, όπως πλυντήρια, και για την αποτροπή πιθανών προσπαθειών ξένων εταιρειών να παρακάμψουν το πρωτοποριακό αυτό μέτρο.

Οι προτάσεις για τον τομέα του αυτοκινήτου προετοιμάζονται εν μέσω έντονου lobbying από ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες, οι οποίες ζητούν μεγαλύτερη ευελιξία στον κανόνα του 2035 – συμπεριλαμβανομένης της δυνατότητας συνέχισης των πωλήσεων plug-in υβριδικών οχημάτων και αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης που λειτουργούν με τα λεγόμενα «ουδέτερα σε CO₂ καύσιμα».

Η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία υποστηρίζει ότι χρειάζεται αυτή την ευελιξία, λόγω της χαμηλότερης από το αναμενόμενο ζήτησης για ηλεκτρικά οχήματα και του έντονου ανταγωνισμού από την Κίνα.

Ωστόσο, η χαλάρωση της πολιτικής αυτής θα μπορούσε να υπονομεύσει τους κλιματικούς στόχους της ΕΕ, καθώς θα σήμαινε ότι περισσότερα αυτοκίνητα με εκπομπές CO₂ θα παραμείνουν στους ευρωπαϊκούς δρόμους έως το 2050 – τη χρονιά που η ΕΕ έχει δεσμευτεί να επιτύχει μηδενικές καθαρές εκπομπές σε ολόκληρη την οικονομία της.

Διαβάστε ακόμη