Η Ευρωπαϊκή Ένωση ήταν έτοιμη να αποκαλύψει ένα από τα μεγαλύτερα «πακέτα» για την αυτοκινητοβιομηχανία, με στόχο να καθορίσει το μέλλον της ευρωπαϊκής αγοράς και να επιταχύνει τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση. Ωστόσο, η παρουσίαση, που είχε προγραμματιστεί για τις 10 Δεκεμβρίου, φαίνεται ότι θα μετατεθεί, καθώς οι Βρυξέλλες προσπαθούν να ισορροπήσουν ανάμεσα σε συγκρουόμενα συμφέροντα χωρών και βιομηχανιών. Ο Ευρωπαίος Επίτροπος Μεταφορών Απόστολος Τζιτζικώστας παραδέχεται ότι η ημερομηνία ίσως αναβληθεί για τον Ιανουάριο, καθώς το πακέτο συνεχίζει να επεξεργάζεται ενδελεχώς.
«Ναι, θα μπορούσε να καθυστερήσει», δήλωσε συγκεκριμένα ο κ.Τζιτζικώστας σε συνέντευξη με τέσσερις ευρωπαϊκές εφημερίδες, συμπεριλαμβανομένης της Les Echos. «Δεν ξέρουμε ακόμα». Η καθυστέρηση αντανακλά τις τεράστιες προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι Βρυξέλλες, καθώς καλούνται να συνταιριάξουν τις φιλοδοξίες για πράσινη ανάπτυξη με τις ρεαλιστικές ανάγκες των κατασκευαστών αυτοκινήτων.
Το περιεχόμενο του πακέτου και οι εθνικές διαφωνίες
Το εκτενές «πακέτο για την αυτοκινητοβιομηχανία» περιλαμβάνει αναθεώρηση των στόχων εκπομπών CO2, μέτρα για το «πρασίνισμα» των εταιρικών στόλων, έναν οδικό χάρτη απλοποίησης των κανονισμών και μια ανακοίνωση για την ενίσχυση του κλάδου των μπαταριών. Ωστόσο, η εφαρμογή του δεν είναι εύκολη. Οι Βρυξέλλες προσπαθούν να ικανοποιήσουν αντικρουόμενα συμφέροντα: από τη μία πλευρά, οι κατασκευαστές εξαρτημάτων ζητούν υψηλό ποσοστό ευρωπαϊκού περιεχομένου (75% ανά όχημα), ενώ οι κατασκευαστές αυτοκινήτων προτιμούν πιο ευέλικτες λύσεις, όπως ο μέσος όρος περιεχομένου για ολόκληρο το στόλο.
Η Γερμανία, από την πλευρά της, ανεβάζει τους τόνους. Ο Καγκελάριος Φρίντριχ Μερτς απέστειλε στα τέλη Νοεμβρίου επιστολή στην Πρόεδρο της Κομισιόν Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, ζητώντας σημαντική χαλάρωση της απαγόρευσης των θερμικών κινητήρων για πωλήσεις νέων αυτοκινήτων από το 2035. Ζητά, μεταξύ άλλων, να επιτραπεί η έγκριση κινητήρων εσωτερικής καύσης υψηλής απόδοσης, ηλεκτρικών αυτοκινήτων με θερμικό σύστημα επέκτασης αυτονομίας και plug-in υβριδικών.
«Είμαστε ανοιχτοί σε όλες τις τεχνολογίες και αξιολογούμε τις πιθανότητες να τις συμπεριλάβουμε όλες, αλλά δεν μπορώ να σας πω ότι αυτό θα συμβεί», απάντησε προσεκτικά ο Απόστολος Τζιτζικώστας, διευκρινίζοντας ότι η επιστολή του Καγκελαρίου έγινε «θετικά δεκτή».
Στόχος η προσιτή ηλεκτροκίνηση
Στο επίκεντρο της συζήτησης παραμένει και η υπόσχεση για ένα «προσιτό μικρό ευρωπαϊκό αυτοκίνητο», που παρουσιάστηκε τον Σεπτέμβριο από την Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν. Ο στόχος είναι να γίνει η ηλεκτροκίνηση προσβάσιμη σε όσο το δυνατόν περισσότερους πολίτες, με κόστος γύρω στα 20.000 ευρώ, σε αντίθεση με τα σημερινά ηλεκτρικά που κοστίζουν πάνω από 25.000-27.000 ευρώ. Ο Επίτροπος ξεκαθαρίζει ότι η βιομηχανία πρέπει να βρει μόνη της λύσεις, χωρίς να επιβάλλεται άμεσα το μοντέλο.
Η αβεβαιότητα που κυριαρχέι στις Βρυξέλλες εντείνεται, επίσης, από τις πιέσεις της αυτοκινητοβιομηχανίας. Volkswagen, Stellantis, Renault, Ford και Volvo ζητούν σαφήνεια για να προγραμματίσουν τις επενδύσεις τους, καθώς διακυβεύονται δισεκατομμύρια ευρώ. Η Porsche έχει ήδη περιορίσει τις φιλοδοξίες της στην ηλεκτροκίνηση, αναδεικνύοντας τις συνέπειες που προκαλεί η καθυστέρηση για ολόκληρη την αυτοκινητοβιομηχανία.
Η Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) ανέβασε επίσης τους τόνους, χαρακτηρίζοντας τους στόχους CO2 για το 2030 και το 2035 «μη ρεαλιστικούς». Ζητά ευέλικτο πλαίσιο, που θα περιλαμβάνει plug-in υβριδικά, συστήματα επέκτασης αυτονομίας και τεχνολογίες υδρογόνου, ενώ υπενθυμίζει τη διεθνή πολυπλοκότητα της αλυσίδας εφοδιασμού.
Οι Βρυξέλλες καλούνται να βρουν ισορροπία ανάμεσα σε κλιματικές φιλοδοξίες, βιομηχανικές πραγματικότητες και εθνικές πιέσεις. «Θέλουμε να διατηρήσουμε την πορεία μας προς τους στόχους μας, αλλά πρέπει να λάβουμε υπόψη γεωπολιτικές εξελίξεις και την ανάγκη να μην βλάψουμε την ανταγωνιστικότητά μας», δηλώνει ο Τζιτζικώστας, προσθέτοντας ότι η βιομηχανία και οι καταναλωτές χρειάζονται βεβαιότητα. Στην πράξη, ωστόσο, κυριαρχεί προς το παρόν η αβεβαιότητα, καθιστώντας την επόμενη ανακοίνωση κρίσιμη για το μέλλον της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας.
Διαβάστε ακόμη
