Οι ηγέτες της Ευρωπαϊκής Ένωσης σχεδιάζουν να συμφωνήσουν στον καθορισμό ενός νέου στόχου για την κλιματική αλλαγή με ορίζοντα το 2040, απαιτώντας παράλληλα η ΕΕ να ενισχύσει τη στήριξή της προς βιομηχανίες όπως ο χάλυβας και η αυτοκινητοβιομηχανία, ώστε να μπορέσουν να ανταποκριθούν στις νέες απαιτήσεις, σύμφωνα με προσχέδιο συμπερασμάτων της επικείμενης Συνόδου Κορυφής, που επικαλείται το Reuters.

Η ΕΕ είχε προγραμματίσει να εγκρίνει τον νέο κλιματικό στόχο έως την προθεσμία του ΟΗΕ τον περασμένο μήνα. Ωστόσο, οι διαπραγματεύσεις κατέρρευσαν, καθώς η Γαλλία, η Πολωνία και άλλες χώρες ζήτησαν πρώτα να συζητηθεί σε επίπεδο ηγετών ο στόχος για το 2040, εκφράζοντας ανησυχίες σχετικά με το πώς θα χρηματοδοτηθεί η μετάβαση σε μια οικονομία χαμηλών εκπομπών άνθρακα, σε συνδυασμό με άλλες προτεραιότητες, όπως η άμυνα και η αναζωογόνηση της βιομηχανικής παραγωγής.

Σύμφωνα με το προσχέδιο συμπερασμάτων της Συνόδου Κορυφής της 23ης Οκτωβρίου, το οποίο περιήλθε σε γνώση του Reuters, οι ηγέτες αναμένεται να συμφωνήσουν ώστε τα κράτη μέλη και οι ευρωβουλευτές να προχωρήσουν στον καθορισμό του κλιματικού στόχου για το 2040. Παράλληλα, θα ζητήσουν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να δημιουργήσει ένα ισχυρότερο «πλαίσιο υποστήριξης» για να βοηθήσει τις βιομηχανίες και τους πολίτες κατά τη διάρκεια της πράσινης μετάβασης.

«Ιδιαίτερη προσοχή θα πρέπει να δοθεί στις παραδοσιακές βιομηχανίες, ιδίως στην αυτοκινητοβιομηχανία, τη ναυτιλία, την αεροπορία και τις ενεργοβόρες βιομηχανίες, όπως αυτές του χάλυβα, των μετάλλων και των χημικών, ώστε να παραμείνουν ανθεκτικές και ανταγωνιστικές σε ένα παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον», αναφέρει το προσχέδιο, το οποίο φέρει ημερομηνία 13 Οκτωβρίου.

Το κείμενο δεν προβλέπει συγκεκριμένη χρηματοδότηση ή αλλαγές στις υφιστάμενες πολιτικές της ΕΕ ως αντάλλαγμα για τη στήριξη του στόχου μείωσης των εκπομπών.

Πότε θα εγκριθεί ο νέος κλιματικός στόχος της ΕΕ

Ωστόσο, διπλωματικές πηγές της ΕΕ αναφέρουν ότι ορισμένες χώρες ζητούν τροποποιήσεις στον μηχανισμό επιβολής δασμών στα σύνορα για τον άνθρακα, ενώ άλλες επιδιώκουν την αναθεώρηση της απόφασης για κατάργηση των νέων αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης έως το 2035.

Το προσχέδιο συμπερασμάτων υπογραμμίζει ότι η ΕΕ πρέπει να επιτύχει τους κλιματικούς της στόχους «με τεχνολογικά ουδέτερο τρόπο» — διατύπωση που χρησιμοποιούν συχνά κυβερνήσεις που αντιτίθενται σε πολιτικές της ΕΕ οι οποίες περιορίζουν τη χρήση συγκεκριμένων τεχνολογιών, όπως η σταδιακή κατάργηση των αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης.

Ο καγκελάριος της Γερμανίας, Φρίντριχ Μερτς, δήλωσε την περασμένη εβδομάδα ότι θα επιδιώξει να διασφαλίσει πως δεν θα υπάρξει απόλυτη απαγόρευση των οχημάτων με εκπομπές CO₂ το 2035.

Εφόσον οι ηγέτες της ΕΕ δώσουν το «πράσινο φως» στα συμπεράσματα, οι υπουργοί Περιβάλλοντος της Ένωσης αναμένεται να συνεδριάσουν στις 4 Νοεμβρίου για να εγκρίνουν επίσημα τον νέο κλιματικό στόχο, εγκαίρως πριν από τη Διάσκεψη COP30 του ΟΗΕ για το κλίμα.

Διαβάστε ακόμη