Η αλλαγή ηγεσίας στη Stellantis, τον κολοσσό της αυτοκινητοβιομηχανίας που προέκυψε από τη συγχώνευση Fiat Chrysler και PSA Group, φέρνει νέα δεδομένα αλλά και έντονη ανησυχία σε Γαλλία και Ιταλία. Από τον Ιούνιο, ο Ιταλός Αντόνιο Φιλόσα, βετεράνος της Fiat Chrysler με πολυετή εμπειρία στη Νότια Αμερική, έχει αναλάβει τα ηνία της εταιρείας, με στόχο να επαναφέρει την κερδοφορία και να αναδιαρθρώσει μια δομή που απλώνεται σε 14 μάρκες, από την Peugeot έως τη Jeep.

Ωστόσο, οι πρώτες κινήσεις του προκαλούν αντιδράσεις. Η επιλογή του να τοποθετήσει στελέχη με τα οποία συνεργάστηκε στη Λατινική Αμερική σε καίριες θέσεις στην Ευρώπη, έχει ανησυχήσει ιδιαίτερα τα γαλλικά συνδικάτα. Η CFE-CGC, που εκπροσωπεί κυρίως υπαλλήλους γραφείου, προειδοποίησε ότι η «γαλλική τεχνογνωσία περιθωριοποιείται» και ότι διακυβεύεται η ισορροπία που είχε επιτευχθεί μετά τη συγχώνευση PSA–FCA το 2021.

Η ένωση εκφράζει φόβους ότι ορισμένα εργοστάσια στη Γαλλία ή αλλού στην Ευρώπη μπορεί να γίνουν «μεταβλητή προσαρμογής» στα νέα σχέδια, κάτι που θα μπορούσε να σημαίνει μείωση παραγωγής ή ακόμα και λουκέτο. Η ανησυχία εντείνεται από το γεγονός ότι αρκετά εργοστάσια στην Ευρώπη ήδη λειτουργούν κάτω από τη δυναμικότητά τους, ενώ έχουν υπάρξει προσωρινές παύσεις παραγωγής λόγω μειωμένης ζήτησης σε ορισμένα μοντέλα.

Στις αρχές του 2026 το νέο σχέδιο για τη Stellantis

Ο Φιλόσα αναμένεται να παρουσιάσει λεπτομερώς το σχέδιό του στις αρχές του 2026. Προς το παρόν, τα στοιχεία δείχνουν ότι η στρατηγική του στρέφεται έντονα προς τις Ηνωμένες Πολιτείες. Σύμφωνα με πληροφορίες του Bloomberg, σχεδιάζει επενδύσεις περίπου 10 δισ. δολαρίων για την ενίσχυση της παρουσίας εκεί, με στόχο να ανακτήσει η Stellantis χαμένο έδαφος σε μια αγορά ζωτικής σημασίας για την κερδοφορία της.

Οι πρώτες ενδείξεις είναι ενθαρρυντικές: οι παραδόσεις της εταιρείας στη Βόρεια Αμερική αυξήθηκαν 13% το τρίτο τρίμηνο, με αιχμή τη θεαματική άνοδο 35% στις αποστολές, κυρίως χάρη στην επανακυκλοφορία επιτυχημένων μοντέλων όπως το Ram 1500 με κινητήρα V8. Η επιτυχία αυτή δίνει στον Φιλόσα περιθώριο κινήσεων, αλλά ταυτόχρονα εντείνει τους φόβους ότι η Ευρώπη θα μπει σε δεύτερη μοίρα.

Στην Ιταλία, η κατάσταση είναι επίσης τεταμένη. Η παραγωγή αυτοκινήτων έχει μειωθεί κατά 36% στους πρώτους εννέα μήνες του έτους, γεγονός που τροφοδοτεί ανησυχίες για ενδεχόμενες αναγκαστικές παύσεις εργοστασίων. Ο Φιλόσα έχει ήδη προγραμματίσει συνάντηση με τα ιταλικά συνδικάτα στις 20 Οκτωβρίου για να παρουσιάσει τα σχέδιά του, ενώ βρίσκεται σε στενή επικοινωνία με την κυβέρνηση της Τζόρτζια Μελόνι.

Στη Γαλλία, η συζήτηση συμπίπτει με το πολιτικό κλίμα κρίσης, κάτι που επιβαρύνει περαιτέρω την εικόνα. Παρά τις ανησυχίες, ο νέος CEO επιχειρεί να στείλει μήνυμα ενότητας. Όπως τόνισε πρόσφατα σε συνέδριο, έχει απαγορεύσει τη χρήση των όρων «πρώην PSA» και «πρώην FCA», επιμένοντας: «Είμαστε απλώς Stellantis».

Η πρώτη του επίσκεψη μετά την ανάληψη των καθηκόντων του έγινε στη γαλλική μονάδα του Σοσό, όπου κατασκευάζονται τα Peugeot 3008 και 5008, σε μια κίνηση που στόχευε να καθησυχάσει τις γαλλικές ανησυχίες. Ωστόσο, τα σύννεφα παραμένουν πάνω από τα εργοστάσια της χώρας, καθώς το μέλλον τους φαίνεται να εξαρτάται από την ισορροπία ανάμεσα στην αμερικανική αγορά και την ευρωπαϊκή παραγωγή.

Η μάχη για τη στρατηγική κατεύθυνση της Stellantis μόλις ξεκίνησε — και η έκβαση θα καθορίσει όχι μόνο το μέλλον του ομίλου, αλλά και την τύχη χιλιάδων εργαζομένων σε Γαλλία και Ιταλία.

Διαβάστε ακόμη