Ο Τούρκος υπουργός Ενέργειας Αλπαρσλάν Μπαϊρακτάρ δήλωσε ότι η προτεινόμενη νέα ενεργειακή συμφωνία μεταξύ της Τουρκίας και του Ιράκ πρέπει να περιλαμβάνει έναν μηχανισμό που θα διασφαλίζει την πλήρη αξιοποίηση του πετρελαιαγωγού μεταξύ των δύο χωρών.

Την περασμένη εβδομάδα, η Άγκυρα ανακοίνωσε ότι η δεκαετής συμφωνία που καλύπτει τον πετρελαιαγωγό Κερκούκ-Τσεϊχάν θα λήξει τον Ιούλιο του 2026, ενώ ένας Ιρακινός αξιωματούχος δήλωσε ότι η Τουρκία πρότεινε την επέκταση της συμφωνίας ώστε να περιλαμβάνει συνεργασία στους τομείς του πετρελαίου, του φυσικού αερίου, των πετροχημικών και της ηλεκτρικής ενέργειας.

Παρουσιάζοντας τα βασικά αιτήματα της Τουρκίας, ο Μπαϊρακτάρ δήλωσε ότι η χώρα ζητά να συμπεριληφθεί στο σχέδιο συμφωνίας «ένας μηχανισμός που θα εξασφαλίζει την πλήρη αξιοποίηση αυτού του αγωγού», σύμφωνα με όσα αναφέρει το Reuters.

«Η επιστολή που στείλαμε είναι σε αυτό το πνεύμα», δήλωσε στους δημοσιογράφους μετά από συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου τη Δευτέρα.

«Αυτός ο αγωγός έχει χωρητικότητα σχεδόν 1,5 εκατομμυρίων βαρελιών την ημέρα. Προς το παρόν δεν υπάρχει ροή. Ακόμη και όταν υπήρχε ροή, δεν λειτουργούσε ποτέ σε πλήρη χωρητικότητα», πρόσθεσε.

Ο αγωγός Κερκούκ-Τσεϊχάν είναι εκτός λειτουργίας από το 2023, μετά από απόφαση διαιτητικού δικαστηρίου που υποχρέωσε την Άγκυρα να καταβάλει 1,5 δισεκατομμύρια δολάρια ως αποζημίωση για μη εξουσιοδοτημένες εξαγωγές από το Ιράκ μεταξύ 2014 και 2018. Η Τουρκία έχει ασκήσει έφεση κατά της απόφασης.

Ο Μπαϊρακτάρ δήλωσε ότι η πρόταση της Τουρκίας περιελάμβανε επιλογές όπως η επέκταση του αγωγού προς το νότιο Ιράκ.

«Δεν είναι απαραίτητο να γεμίζει εξ ολοκλήρου με πετρέλαιο από το Ιράκ. Για να επιτευχθούν αυτοί οι αριθμοί, ο αγωγός πρέπει ούτως ή άλλως να φτάσει στο νότο», είπε, προσθέτοντας ότι η προθεσμία για τη σύναψη νέας συμφωνίας είναι ο Ιούλιος του 2026.

Η τουρκική κυβέρνηση έχει δηλώσει ότι η πρωτοβουλία «Development Road» – ένας αυτοκινητόδρομος και σιδηροδρομική γραμμή υψηλής ταχύτητας που συνδέει την πόλη Μπασρά του Ιράκ στον Κόλπο με τα τουρκικά σύνορα και στη συνέχεια με την Ευρώπη – αποτελεί μια ευκαιρία για την επέκταση του αγωγού προς τα νότια. Η Βαγδάτη διέθεσε την αρχική χρηματοδότηση για το έργο το 2023.

Διαβάστε ακόμη