Οι πρόσφατες επιθέσεις με drones της Ουκρανίας σε ρωσικά διυλιστήρια πυροδότησαν ερωτήματα σχετικά με την αύξηση των εξαγωγών αργού της Ρωσίας. Η χωρητικότητα των λιμανιών, η διαθεσιμότητα αργού και η πολιτική θέληση θέτουν όρια στις πραγματικές αυξήσεις, ενώ πρόβλημα υπάρχει και με τις περιορισμένες υποδομές. Η θεωρητική πλεονάζουσα χωρητικότητα των λιμανιών είναι 930.000 βαρέλια ημερησίως, ενώ η πραγματική χωρητικότητα είναι περίπου 530.000 βαρέλια ημερησίως.

Σύμφωνα με ανάλυση του Bloomberg υπάρχουν πρακτικά όρια και πολιτικές εκτιμήσεις που σημαίνουν ότι θα ήταν λάθος να υποθέσουμε ότι κάθε βαρέλι ανατιναγμένης ικανότητας διύλισης γίνεται ένα βαρέλι περισσότερο εξαγόμενο αργό.

Ο υπουργός Άμυνας των ΗΠΑ Λόιντ Όστιν προειδοποίησε την περασμένη εβδομάδα ότι η Ουκρανία θα πρέπει να επικεντρωθεί σε στρατιωτικούς στόχους επειδή οι επιθέσεις κινδυνεύουν να επηρεάσουν τις παγκόσμιες αγορές ενέργειας. Ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας εκτίμησε την Παρασκευή ότι οι ρωσικές εξαγωγές αργού αυξήθηκαν κατά σχεδόν 400.000 βαρέλια ημερησίως σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα τον Μάρτιο. Οι αποστολές καυσίμων μειώθηκαν κατά το ήμισυ αυτής της ποσότητας.

«Αυτό οφείλεται στις επανειλημμένες ουκρανικές επιθέσεις στα ρωσικά διυλιστήρια συν τις εργασίες συντήρησης», ανέφερε, προσθέτοντας ότι οι προμήθειες βενζίνης της Ρωσίας στο εξωτερικό μειώθηκαν περισσότερο εν μέσω της απαγόρευσης εξαγωγής του καυσίμου από τη χώρα.

Πρακτικό εμπόδιο η χωρητικότητα των λιμένων

Το πιο πρακτικό εμπόδιο για την εκτροπή πρόσθετων ροών είναι η χωρητικότητα των λιμένων. Οι υψηλότεροι διατηρούμενοι ρυθμοί εξαγωγών από τα πετρελαϊκά λιμάνια της Ρωσίας υποδηλώνουν ότι θα μπορούσαν – τουλάχιστον θεωρητικά – να διαχειριστούν περίπου 930.000 βαρέλια ημερησίως περισσότερο εκτρεπόμενο αργό. Αλλά ο αριθμός αυτός μειώνεται απότομα όταν λαμβάνεται υπόψη η υλικοτεχνική πραγματικότητα.

Η πιο πρόσφατη επίθεση μη επανδρωμένου αεροσκάφους σε ρωσικό διυλιστήριο πετρελαίου έγινε στις 2 Απριλίου.

Για να αποκτήσει μια αίσθηση της νοητής πλεονάζουσας χωρητικότητας, το Bloomberg εξέτασε τις μέγιστες συνεχείς ροές σε οποιοδήποτε σημείο των τελευταίων ετών και στη συνέχεια τις συνέκρινε με τις αποστολές μέχρι στιγμής φέτος.

Ακολουθεί μια ανάλυση ανά λιμάνι για να υπολογίσετε πόσο περισσότερο θα μπορούσε να στείλει η χώρα, συμπεριλαμβανομένων των εκτιμήσεων του Bloomberg για την πραγματική πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα:

Λιμάνια Ουράλια

Το λιμάνι Νοβοροσίσκ  της Μαύρης Θάλασσας της Ρωσίας έχει πλασματική πλεονάζουσα χωρητικότητα 240.000 βαρέλια ημερησίως. Αλλά αυτό συνέβη σε μια εποχή που η μεταφόρτωση βαρελιών από το Καζακστάν – τα οποία επίσης περνούν από το λιμάνι – ήταν πολύ χαμηλή.

Αυτό μπορεί κάλλιστα να έδωσε στην εγκατάσταση μεγαλύτερη δυνατότητα να διαχειρίζεται τα δικά της ρωσικά βαρέλια, πράγμα που σημαίνει ότι είναι αμφίβολο πόσο περισσότερο θα μπορούσε να εξάγει τώρα.

Η Μόσχα θα μπορούσε θεωρητικά να δώσει προτεραιότητα στα ρωσικά βαρέλια, αλλά πιθανότατα θα υπήρχαν συμβατικά ζητήματα που θα έπρεπε να εξετάσει όσον αφορά τις υποχρεώσεις της προς το Καζακστάν.

Το λιμάνι βρίσκεται επίσης πιο κοντά στην Ουκρανία, δημιουργώντας κίνδυνο επίθεσης από μη επανδρωμένα αεροσκάφη ή θαλάσσια μη επανδρωμένα αεροσκάφη. Είναι επίσης στο έλεος των κακών καιρικών συνθηκών.

Ανταποδοτική ικανότητα στους πετρελαϊκούς λιμένες της Ρωσίας

Μέγιστη ροή Ροή 2024 Εικονική πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα Αποτελεσματική πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα
Primorsk Baltic 1,120 870 250 200
Ust-Luga Baltic 705 590 115 80
Novorossiysk Black Sea 645 405 240 150
Murmansk Arctic 415 290 125 0
Kozmino Pacific 995 870 125 100
De Kastri Pacific 250 200 50 0
Prigorodnoye Pacific 100 75 25 0
Total 4,230 3,300 930 530

Πριμόρσκ, Ουστ-Λούγκα

Το Πριμόρσκ και η Ουστ-Λούγκα στη Βαλτική Θάλασσα έχουν μια πλασματική πλεονάζουσα δυναμικότητα 365.000 βαρελιών ημερησίως μεταξύ τους.

Συνδέονται με αγωγούς με πετρελαιοπηγές στη Δυτική Σιβηρία και τη λεκάνη Βόλγα-Ουράλς και διαθέτουν τη σημαντικότερη συλλογική εφεδρική δυναμικότητα που θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί σε περίπτωση που το αργό πετρέλαιο πρέπει να εκτραπεί από τα κατεστραμμένα διυλιστήρια.

Στην πράξη, οι κακές καιρικές συνθήκες, η συντήρηση των λιμένων και άλλα διάφορα υλικοτεχνικά δεδομένα σημαίνουν ότι οι εγκαταστάσεις ενδέχεται να δυσκολεύονται να διατηρήσουν τις εξαγωγές στα θεωρητικά υψηλά επίπεδα για παρατεταμένες περιόδους.

Κοζμίνο

Υπάρχει μικρή πλεονάζουσα χωρητικότητα στο Κοζμίνο, το μεγαλύτερο λιμάνι της Ρωσίας στον Ειρηνικό.

Ο μέγιστος μέσος όρος διακίνησης τεσσάρων εβδομάδων που έχει διαχειριστεί η εγκατάσταση από τις αρχές του 2022 είναι 995.000 βαρέλια ημερησίως. Η μέση ροή μέσω των δύο αγκυροβολίων φόρτωσης μέχρι στιγμής φέτος ήταν περίπου 870.000 βαρέλια ημερησίως.

Ο διαχειριστής πετρελαιαγωγών της Ρωσίας Transneft βλέπει τις φορτώσεις αργού στο Kozmino να φτάνουν περίπου τα 920.000 βαρέλια ημερησίως φέτος – μια αύξηση μόλις 50.000 βαρελιών ημερησίως από τα μέχρι τώρα επίπεδα του 2024.

Αλλά η επίτευξη ρυθμών φόρτωσης πιο κοντά στο νοητό επίπεδο χωρητικότητας θα απαιτούσε την απρόσκοπτη λειτουργία του τερματικού σταθμού. Έχει ήδη κλείσει για αρκετές ημέρες φέτος λόγω των ισχυρών ανέμων, οι οποίοι εμπόδισαν τα πλοία να δέσουν στις θέσεις ελλιμενισμού.

Η ικανότητα της Ρωσίας να μεταφέρει αργό πετρέλαιο στον τερματικό σταθμό έχει ήδη ενισχυθεί με την εισαγωγή παραγόντων μείωσης της αντίστασης στον αγωγό και με πρόσθετες σιδηροδρομικές παραδόσεις. Αυτό δείχνει την προσπάθεια που έχει ήδη καταβληθεί για τη διατήρηση των ροών από το λιμάνι σε υψηλά επίπεδα.

Τα πετρελαϊκά λιμάνια της Ρωσίας στον Ειρηνικό

Μόνο το Κοζμίνο συνδέεται με αγωγό ή σιδηροδρομική γραμμή με πετρελαιοπηγές εκτός της περιοχής

Λιμάνια συνδεδεμένα με την παραγωγή

Τα υπόλοιπα κύρια πετρελαϊκά λιμάνια της Ρωσίας δεν πρόκειται να βοηθήσουν πραγματικά.

Στον Ειρηνικό, οι ροές από το Ντε Καστρί και το Πριγκορόντογιε περιορίζονται από τη διαθεσιμότητα αργού πετρελαίου από έργα στα ανοικτά της νήσου Σαχαλίνη. Μπορούν έτσι κι αλλιώς να αυξηθούν μόνο κατά 75.000 βαρέλια ημερησίως θεωρητικά.

Σε απόσταση άνω των 2.500 μιλίων από την πετρελαϊκή καρδιά της Δυτικής Σιβηρίας της Ρωσίας, τα λιμάνια δεν διαθέτουν εγκαταστάσεις εκφόρτωσης με σιδηροδρομικές γραμμές και δεν συνδέονται με αγωγούς με άλλες πηγές εφοδιασμού πέραν των κοιτασμάτων για τα οποία σχεδιάστηκαν να εξυπηρετούν.

Παρόμοια είναι η κατάσταση και στην Αρκτική. Οι εξαγωγές μέσω του Μουρμάνσκ εξαρτώνται από τη διαθεσιμότητα αργού πετρελαίου από έργα κατά μήκος των ακτών της Αρκτικής. Οι δύο πλωτές μονάδες αποθήκευσης που αποτελούν τον τερματικό σταθμό εξαγωγών στο Μουρμάνσκ δεν συνδέονται με το σύστημα αγωγών της Transneft.

Με άλλα λόγια, η πλασματική πλεονάζουσα χωρητικότητά του – 125.000 βαρέλια ημερησίως – είναι και πάλι πιθανό να είναι αμφισβητήσιμη, ακόμη και αν θα μπορούσε να αξιοποιηθεί.

Πόση είναι η πραγματική πλεονάζουσα χωρητικότητα

Το συμπέρασμα είναι ότι η πραγματική πλεονάζουσα χωρητικότητα των λιμανιών της Ρωσίας είναι σχεδόν σίγουρα πολύ χαμηλότερη – πιο κοντά στα 500.000 βαρέλια ημερησίως – από το πλασματικό επίπεδο. Αλλά οι λιμενικοί περιορισμοί είναι μόνο ένα μέρος της εικόνας.

Η Ρωσία διαθέτει επίσης ανεκμετάλλευτη ικανότητα διύλισης και η οποία μπορεί να επεξεργαστεί άμεσα τα βαρέλια πριν χρειαστεί να πάνε στην παγκόσμια αγορά ως ακατέργαστο αργό. Έχει επίσης δεσμευτεί να περιορίσει βαθύτερα την παραγωγή αργού στο πλαίσιο ενός συμφώνου με τον ΟΠΕΚ+. Αυτό μόνο θολώνει περισσότερο τα νερά.

Μέχρι στιγμής, τα ρωσικά διυλιστήρια έχουν αποκαταστήσει σχετικά γρήγορα τους ρυθμούς επεξεργασίας αργού στις εγκαταστάσεις που υπέστησαν ζημιές από τις επιθέσεις ουκρανικών μη επανδρωμένων αεροσκαφών. Μόνο το διυλιστήριο Tuapse της Rosneft κοντά στη Μαύρη Θάλασσα παραμένει εκτός λειτουργίας και είναι πιθανό να επαναλάβει τη λειτουργία του στα μέσα Μαΐου, ανέφερε ο ΙΕΑ, επικαλούμενος αναφορές.

Εγχώρια αγορά

Η Ρωσία προσπάθησε επίσης να διασφαλίσει τη σταθερή προμήθεια καυσίμων στην εγχώρια αγορά, μια πολιτική προτεραιότητα.

Επίσης, ακόμη και αν τα βαρέλια ήταν κατάλληλα για εκτροπή στην εξαγωγική αγορά, δεν υπάρχει καμία εγγύηση ότι θα ήταν. Δεν υπάρχει καμία εγγύηση ότι, εάν τα διυλιστήρια της στοχοποιούνταν, η Ρωσία δεν θα σταματούσε απλώς την παραγωγή αντί να πουλήσει το αργό της σε μειωμένες τιμές.

Εκτός από τις εγχώριες επιταγές, το τεράστιο δίκτυο αγωγών της Ρωσίας συνοδεύεται από τους δικούς του περιορισμούς στις υποδομές.

Τέλος, η πετρελαϊκή βιομηχανία της Ρωσίας δεν είναι μοναδική και ομοιογενής. Υπάρχουν πολλοί φορείς, κρατικοί και μη, που ο καθένας λαμβάνει τις δικές του αποφάσεις για το τι θα κάνει με τις εξαγωγές, ο καθένας με τη δική του υλικοτεχνική υποδομή.