Η ενεργειακή ασφάλεια πρόκειται να κυριαρχήσει σε μια συνάντηση διεθνών στελεχών και κυβερνητικών αξιωματούχων στην Ινδία αυτή την εβδομάδα, καθώς ο τρίτος μεγαλύτερος εισαγωγέας πετρελαίου στον κόσμο αντιμετωπίζει τις επιπτώσεις των εντάσεων στην Ερυθρά Θάλασσα, των αυστηρότερων κυρώσεων κατά της Ρωσίας και των επικείμενων βουλευτικών εκλογών.

Σύμφωνα με το Bloomberg, η εκδήλωση, η οποία αρχίζει την Τρίτη, είναι μια ευκαιρία να παρουσιαστεί η πρόοδος του πρωθυπουργού Ναρέντρα Μόντι στον τομέα της ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές και, για το εγχώριο κοινό, να αναδειχθούν οι υφιστάμενες προσπάθειες για να διατηρηθούν υπό έλεγχο οι τιμές της ηλεκτρικής ενέργειας. Αλλά θα είναι επίσης μια ευκαιρία να προωθηθούν άλλες φιλοδοξίες – ιδίως η επίλυση των εμποδίων στο εμπόριο με τη Ρωσία που έχουν συμβάλει στην πτώση των ροών πετρελαίου με έκπτωση.

Η Ρωσία δεν έχει παράσχει λεπτομέρειες σχετικά με τη σύνθεση της αντιπροσωπείας της, αν και τα ινδικά μέσα ενημέρωσης ανέφεραν ότι η Rosneft Oil Co. PJSC διευθύνων σύμβουλος Igor Sechin αναμένεται να παραστεί. Πέρυσι, η ισχυρή ρωσική παρουσία περιελάμβανε τον Sechin και άλλες προσωπικότητες υψηλού προφίλ, όπως ο πρόεδρος της Novatek PJSC Leonid Mikhelson.

Οι εισαγωγές πετρελαίου από τη Ρωσία, αμελητέες πριν από την εισβολή της Μόσχας στην Ουκρανία, αυξήθηκαν σταθερά μέχρι το 2022 και το πρώτο εξάμηνο του περασμένου έτους, καθώς η Ινδία είδε την ευκαιρία να προμηθευτεί βαρέλια με έκπτωση. Η Ρωσία προσπέρασε παραδοσιακούς προμηθευτές όπως το Ιράκ και η Σαουδική Αραβία.

Οι ρωσικές εισαγωγές στην Ινδία συρρικνώθηκαν 31%

Ωστόσο, οι όγκοι έχουν μειωθεί τους τελευταίους μήνες, εν μέρει λόγω των πληρωμών και άλλων εμποδίων, καθώς οι ΗΠΑ αυξάνουν την επιβολή του ανώτατου ορίου τιμών 60 δολαρίων το βαρέλι στο ρωσικό πετρέλαιο, με απαιτήσεις για έγγραφα και αυστηρότερους περιορισμούς στους μεσάζοντες που βοηθούν το εμπόριο και την κρατική ναυτιλιακή εταιρεία Sovcomflot PJSC. Το μερίδιο της Ρωσίας στις εισαγωγές πετρελαίου της Ινδίας τον Ιανουάριο συρρικνώθηκε στο 31%, με τις προμήθειες να ανέρχονται κατά μέσο όρο σε 1,5 εκατ. βαρέλια ημερησίως, σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας πληροφοριών αγοράς Kpler.

Αρκετά δεξαμενόπλοια με αργό πετρέλαιο Sokol που προορίζονταν για την Ινδία από τη ρωσική Άπω Ανατολή βρίσκονται τώρα σε αδράνεια, τα περισσότερα ανοικτά της Σιγκαπούρης, καθώς περιμένουν οδηγίες για την επόμενη κίνησή τους. Τα πλοία εκτιμάται ότι μεταφέρουν περισσότερα από 4 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου. Τα δεδομένα παρακολούθησης δεξαμενόπλοιων δείχνουν ότι δύο άλλα φορτωμένα με Sokol πλοία εξακολουθούν να κατευθύνονται προς την Ινδία, αλλά δεν είναι σαφές αν θα φτάσουν στον τελικό τους προορισμό.

Τα ινδικά διυλιστήρια, τα οποία αγόραζαν κατά μέσο όρο 140.000 βαρέλια ημερησίως Sokol το 2023, δεν έχουν λάβει κανένα φορτίο της ποιότητας από τον Δεκέμβριο, σύμφωνα με την Kpler, εν μέρει λόγω των ερωτημάτων σχετικά με την ιδιοκτησιακή δομή της Sakhalin-1 LLC, η οποία εξορύσσει το πετρέλαιο.

Ο αυξημένος έλεγχος των ρωσικών ροών έρχεται σε μια δύσκολη στιγμή για την Ινδία, η οποία ήδη αντιμετωπίζει την αυστηρότερη παγκόσμια προσφορά που έχει αφήσει τις χώρες που εξαρτώνται από τις εισαγωγές με λιγότερη διαπραγματευτική δύναμη από ό,τι πριν από ένα χρόνο, και έχει να αντιμετωπίσει εκλογές εντός μηνών. Η Ινδία πρέπει επίσης να εξισορροπήσει την ανάγκη της για το πετρέλαιο με έκπτωση με την ανάγκη να διατηρήσει τους δεσμούς της με τους τελικούς πωλητές, τη Σαουδική Αραβία και το Ιράκ.

Για να γίνουν τα πράγματα χειρότερα, η εκτίναξη των ναύλων λόγω της μαζικής ανακατεύθυνσης των πλοίων μακριά από την Ερυθρά Θάλασσα μετά τις επιθέσεις των Χούθι έκλεισε τις ευκαιρίες arbitrage για τα διυλιστήρια. Εκτός από τη Sokol, απειλούνται επίσης οι προμήθειες της ναυαρχίδας της ρωσικής ποικιλίας Urals στην Ινδία, καθώς τα πλοία συνήθως ταξιδεύουν μέσω της διώρυγας του Σουέζ και της Ερυθράς Θάλασσας για να φτάσουν στη Νότια Ασία.

Στο επίκεντρο και οι πληρωμές σε ρουπίες

Οι συνομιλίες μεταξύ Ινδών αξιωματούχων και Ρώσων στελεχών είναι πιθανό να επικεντρωθούν στις πληρωμές και στην επιλογή του νομίσματος που μπορούν να αποδεχτούν και οι δύο πλευρές. Η χρήση του γουάν από την Ινδία, που ευνοείται από τη Μόσχα, έχει αυξηθεί και έφτασε το 5% των συνολικών πληρωμών πετρελαίου προς τη Ρωσία τον Οκτώβριο, το υψηλότερο ποσοστό από τότε που άρχισε να χρησιμοποιείται το κινεζικό νόμισμα τον Αύγουστο – αλλά λίγο λιγότερο από το ήμισυ εξακολουθεί να είναι σε δολάρια. Οι πληρωμές σε ρουπίες, που ευνοούνται από την Ινδία αλλά αντιστέκονται από τη Ρωσία μέχρι τώρα, μπορεί επίσης να είναι στην ημερήσια διάταξη.

Οι συζητήσεις είναι πιθανό να αγγίξουν και την υλικοτεχνική υποδομή, συμπεριλαμβανομένων νέων διαμεσολαβητών και τραπεζών. Πολλοί από αυτούς είχαν προηγουμένως την έδρα τους στο Ντουμπάι, σύμφωνα με τους εμπόρους, αλλά τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα αντιμετωπίζουν πιέσεις για να καθαρίσουν τη φήμη τους ως αγωγού περιορισμένης διακίνησης πετρελαίου και να περιορίσουν τη χρήση του νομίσματος ντιρχάμ για τέτοιου είδους συναλλαγές.