Το υδρογόνο αναμένεται να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στην ενεργειακή μετάβαση. Στην Ελλάδα βρίσκονται σε εξέλιξη συγκεκριμένα έργα, μεταξύ των οποίων και του ΔΕΣΦΑ, τα οποία έχουν ως στόχο τη σύνδεση όλων των κέντρων παραγωγής υδρογόνου και τη διοχέτευσή του προς το εξωτερικό. Ένα από τα βασικά έργα είναι ο αγωγός «H2DRIA», που θα ξεκινά από την Κόρινθο και θα καταλήγει στα ελληνοβουλγαρικά σύνορα. Παράλληλα, προχωρά και το έργο σύνδεσης του ελληνικού συστήματος με τον SoutH2 Corridor, ο οποίος προβλέπει την κατασκευή αγωγών υδρογόνου συνολικού μήκους περίπου 3.300 χιλιομέτρων, οι οποίοι θα ενώνουν τη Βόρεια Αφρική με τη Γερμανία μέσω Ιταλίας και Αυστρίας. Επιπλέον, η Ελλάδα έχει αιτηθεί να ενταχθεί ως μόνιμο μέλος στη συμφωνία για το έργο «Νότιος Διάδρομος Υδρογόνου» (SoutH2 Corridor).
Την ίδια περίοδο, από τις αρχές του έτους, έχει συσταθεί μία task force υπό την αιγίδα των Υπουργείων Ενέργειας Ελλάδας και Γερμανίας, με τη συμμετοχή και άλλων οργανισμών. Όπως ανέφερε σε πρόσφατο συνέδριο του ΙΕΝΕ ο κ. Γεράσιμος Αυλωνίτης, Senior Director Market and System Development του ΔΕΣΦΑ, έχουν εκπονηθεί σειρά υπομελετών. Το αντικείμενο της ομάδας εργασίας είναι η διερεύνηση των δυνατοτήτων και του κόστους παραγωγής πράσινου υδρογόνου στην Ελλάδα, καθώς και του κόστους μεταφοράς και παράδοσής του στη Γερμανία. Ένα επιπλέον ερώτημα που εξετάζεται αφορά την τελική παραδοτέα τιμή του υδρογόνου στη γερμανική αγορά.
Ποιες περιοχές συγκεντρώνουν ενδιαφέρον
Σύμφωνα με τον κ. Αυλωνίτη, μελετήθηκαν οι περιοχές της χώρας όπου υπάρχει υψηλό δυναμικό για παραγωγή ΑΠΕ, υπάρχει σημαντικό επενδυτικό ενδιαφέρον (με βάση τις άδειες της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας) και βρίσκονται κοντά σε υποδομές του ΔΕΣΦΑ, ώστε το παραγόμενο υδρογόνο να μπορεί να μεταφερθεί στα σύνορα και μέσω των διαθέσιμων διαδρομών στη Γερμανία.
Οι δύο περιοχές που ξεχώρισαν είναι:
- Η περιοχή του Μετσόβου, στη Δυτική Μακεδονία
- Η περιοχή της Κομοτηνής, με εξαιρετικό δυναμικό παραγωγής ΑΠΕ
Το σημαντικό, όπως επισημάνθηκε, είναι ότι για τις ανάγκες της συγκεκριμένης μελέτης οι περιοχές αυτές θεωρήθηκαν dedicated για την παραγωγή υδρογόνου, χωρίς να επιβαρύνουν ή να επηρεάζονται από το ηλεκτρικό σύστημα και τις τιμές του. Έτσι διαμορφώνεται ένα πλήρως βελτιστοποιημένο σύστημα από άκρη σε άκρη, που εξασφαλίζει το κατάλληλο προφίλ λειτουργίας και την ελάχιστη δυνατή τιμή παράδοσης στη Γερμανία.
Το κόστος του υδρογόνου
Όπως εξήγησε ο κ. Αυλωνίτης, από μελέτη προέκυψε ότι οι δύο διαθέσιμες διαδρομές προς τη Γερμανία έχουν περίπου το ίδιο μήκος, αλλά πολύ διαφορετικό κόστος, διότι σημαντικά τμήματα του ιταλικού διαδρόμου αποτελούνται από υφιστάμενους αγωγούς που θα είναι dedicated για μεταφορά υδρογόνου. Έτσι, για την περίοδο 2035–2040, το κόστος παράδοσης υδρογόνου στη Γερμανία εκτιμάται ότι ξεκινά από 3 έως 4,5 ευρώ ανά κιλό, ανάλογα με τις εναλλακτικές περιοχές παραγωγής και τις επιλεγμένες διαδρομές μεταφοράς.
Η τιμή αυτή θεωρείται εξαιρετικά ανταγωνιστική, ακόμη και συγκρινόμενη με χώρες της Βόρειας Αφρικής που διαθέτουν τεράστιο δυναμικό ΑΠΕ. Αυτό οφείλεται στο ότι πρόκειται για ευρωπαϊκές επενδύσεις, με χαμηλότερο κόστος κεφαλαίου και ρίσκο.
Τέλος, υπενθυμίζεται ότι πριν από λίγες ημέρες πραγματοποιήθηκε συνάντηση μεταξύ ελληνικού κλιμακίου και Γερμανών αξιωματούχων, με αντικείμενο τα επόμενα βήματα της συνεργασίας και την αναθεώρηση των σεναρίων παραγωγής και μεταφοράς υδρογόνου. Οι επαφές αυτές θεωρούνται κρίσιμες για τη διαμόρφωση της μακροπρόθεσμης στρατηγικής της Ελλάδας στον αναδυόμενο τομέα του υδρογόνου.
Διαβάστε ακόμη
