Ένα νέο σημαντικό βήμα έγινε στην ανάπτυξη της υποδομής υδρογόνου της Δανίας, με την κυβέρνηση να εγκρίνει τη μετάβαση του έργου αγωγού υδρογόνου “Syvtallet” στη φάση κατασκευής. Ο αγωγός θα εκτείνεται από το Έσμπιεργκ μέσω του Έγκτβεντ έως το Φρόσλεβ, στα σύνορα με τη Γερμανία, και αναμένεται να αποτελέσει κομβικό δίαυλο μεταφοράς και εξαγωγής πράσινου υδρογόνου που θα παράγεται στη Δανία. Όπως αναφέρει το State of Green, το έργο αναπτύσσεται από τον φορέα διαχείρισης του ενεργειακού συστήματος Energinet και εντάσσεται σε μια πολιτική συμφωνία του Φεβρουαρίου 2025, η οποία αποσκοπεί στην ενίσχυση του δανικού τομέα υδρογόνου. Το επόμενο βήμα θα είναι η πώληση χωρητικότητας σε μελλοντικούς χρήστες του αγωγού. Σύμφωνα με τα τρέχοντα σχέδια, το έργο προβλέπεται να ολοκληρωθεί έως το 2030.

Ο αγωγός, με προγραμματισμένη εξαγωγική ικανότητα περίπου 3 GW, θα συνδέει τους παραγωγούς υδρογόνου της Δανίας με την αγορά της Γερμανίας. Η συνολική διαδρομή θα έχει μήκος περίπου 133 χιλιόμετρα και θα αποτελείται τόσο από νέα τμήματα αγωγών όσο και από μετατροπή υφιστάμενων υποδομών φυσικού αερίου. Η χρηματοδότηση του έργου θα εξασφαλιστεί μέσω κρατικά εγγυημένου δανείου ύψους έως 7,5 δισ. κορωνών Δανίας (DKK), το οποίο η Energinet θα αποπληρώσει μέσω τελών χρήσης. Παράλληλα, το δανικό κράτος θα παρέχει λειτουργική στήριξη ύψους έως 10,6 δισ. DKK σε βάθος 30 ετών, με στόχο τη μείωση του κόστους μεταφοράς και τη διευκόλυνση της ελάχιστης δέσμευσης χωρητικότητας που απαιτείται για να προχωρήσει το έργο.

Το επόμενο κρίσιμο στάδιο θα είναι η διαδικασία δέσμευσης χωρητικότητας, η οποία αναμένεται να ξεκινήσει το 2026. Σε εκείνη τη φάση, οι ενδιαφερόμενες εταιρείες θα πρέπει να δεσμευτούν για τουλάχιστον 0,5 GW χωρητικότητας, ώστε να διασφαλιστεί η οικονομική βιωσιμότητα του έργου.

Το “Syvtallet” – Το έργο που σχηματίζει το νούμερο επτά

Το έργο πήρε το όνομα Syvtallet (δηλαδή «Το Επτάρι»), επειδή η διαδρομή του στον χάρτη θυμίζει τον αριθμό 7. Από τη γερμανική πλευρά, ο διαχειριστής Gasunie θα κατασκευάσει το αντίστοιχο τμήμα έως τα δανικά σύνορα, δημιουργώντας άμεση σύνδεση των δύο συστημάτων και επιτρέποντας στους Δανούς παραγωγούς να εξάγουν υδρογόνο στη Γερμανία, κυρίως προς τη βαριά βιομηχανία. Η ανάπτυξη τέτοιων διασυνοριακών υποδομών θεωρείται προϋπόθεση για τη δημιουργία ενιαίας αγοράς υδρογόνου στην Ευρώπη και για τη διευκόλυνση των εξαγωγών προς γειτονικές χώρες. Το υδρογόνο αναμένεται να διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο στην απανθρακοποίηση της βιομηχανίας και των μεταφορών μεγάλων αποστάσεων, όπου η άμεση ηλεκτροκίνηση είναι τεχνικά δύσκολη.

Συνεργασία Δανίας – Γερμανίας και το μέλλον του υδρογόνου

Η Γερμανία έχει ήδη ανακοινώσει την κατασκευή του αντίστοιχου αγωγού στην πλευρά της, ενώ αναμένεται και διμερής συμφωνία μεταξύ της Energinet και της Gasunie, ώστε τα δύο τμήματα να ολοκληρωθούν παράλληλα έως το 2030. Η Δανία έχει θέσει εθνικό στόχο εγκατάστασης 4–6 GW ηλεκτρόλυσης έως το 2030, στο πλαίσιο της στρατηγικής Power-to-X, που αποσκοπεί στη μετατροπή της ηλεκτρικής ενέργειας από υπεράκτια αιολικά πάρκα σε πράσινο υδρογόνο.

Πολλά μεγάλης κλίμακας έργα υδρογόνου και Power-to-X βρίσκονται ήδη σε ανάπτυξη στη δυτική Δανία, κοντά σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και βιομηχανικούς καταναλωτές. Ο αγωγός Syvtallet αναμένεται να αποτελέσει τον κρίσιμο σύνδεσμο που θα επιτρέψει σε αυτές τις μονάδες να προσεγγίσουν τις ξένες αγορές, ενισχύοντας τον ρόλο της Δανίας ως βασικού εξαγωγέα πράσινης ενέργειας στην Ευρώπη.

Διαβάστε ακόμη