Απομένουν λιγότερες από 20 ημέρες από την εκπνοή της προθεσμίας για την υποβολή δήλωσης ετοιμότητας για τα έργα standalone μπαταριών που «πέρασαν» από τις τρεις δημοπρασίες της ΡΑΑΕΥ, δια των οποίων έχουν προκριθεί έργα συνολικής ισχύος περί τα 900 Μεγαβάτ. Για τους δύο πρώτους διαγωνισμούς τα έργα θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί μέχρι τέλος του έτους, ενώ για την τελευταία δημοπρασία, μέχρι τον Απρίλιο του 2026. Επίσης, υπάρχει μια δεξαμενή 4,7GW standalone μπαταριών, από την πρόσκληση του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, με την προθεσμία υποβολής των αιτήσεων να λήγει επίσης τέλος του μήνα. Άρα, αθροίζοντας τους αριθμούς αυτούς, μιλάμε για έργα 5.600 μεγαβάτ (5,6 GW) που ξεπερνούν το στόχο του 2030 για εγκατεστημένη ισχύ από μπαταρίες της τάξης των 4,3 GW μπαταριών. Το ερώτημα είναι αν οι μηχανισμοί της αγοράς καθιστούν τα έργα βιώσιμα. Όσον αφορά στα έργα των τριών δημοπρασιών πηγές της αγοράς τονίζουν πως αντιμετώπισαν γραφειοκρατικά προβλήματα, εκφράζοντας σοβαρές ενστάσεις, ως προς την προθεσμία που λήγει τέλος του μήνα. Σε αυτό το πλαίσιο δεν αποκλείεται να τελικά δοθεί παράταση. Οι ίδιες πηγές κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου σε σχέση με τα έργα εκείνα που είναι έτοιμα και τον κίνδυνο που υπάρχει εάν μείνουν σε αδράνεια, να υποστούν ζημιά, τόσο σε οικονομικό, όσο και σε τεχνικό επίπεδο. Παράλληλα, επισημαίνουν την ανάγκη συμμετοχής των μπαταριών στην αγορά εξισορρόπησης.
Τι θα ισχύει με τους ΦοΣΕ που θα εκπροσωπούν σταθμούς αποθήκευσης με μπαταρίες
Όπως ανέφερε χθες μιλώντας σε εκδήλωση της Ρυθμιστικής Αρχής Αποβλήτων Ενέργειας και Υδάτων ο κ. Κωνσταντίνος Πετσίνης, Διευθυντής Ρυθμιστικών Θεμάτων Αγοράς και Δικτύου του ΑΔΜΗΕ, τα σημαντικότερα οφέλη για τους διαχειριστές συστημάτων μεταφοράς από τους σταθμούς αποθήκευσης είναι η συμβολή στην επάρκεια ισχύος, η αύξηση της ευελιξίας και η αύξηση του ανταγωνισμού στην αγορά εξισορρόπησης. Επιπλέον, συνεισφέρουν στη μείωση του κορεσμού των δικτύων και διευκολύνουν την περαιτέρω διείσδυση των ΑΠΕ. Σε σχέση με τις ευκαιρίες για τους σταθμούς αποθήκευσης από τη συμμετοχή τους στην αγορά εξισορρόπησης, το πρώτο, σύμφωνα με τον κ. Πετσίνη, είναι η διαφορά των τιμών ενέργειας εξισορρόπησης. Τα έσοδα από την ισχύ εξισορρόπησης, αλλά και οι συνέργειες με άλλες τεχνολογίες. Σε ό,τι έχει να κάνει με τη συμμετοχή των σταθμών αποθήκευσης ο ΑΔΜΗΕ προτείνει, στο πλαίσιο της διαβούλευσης για τα προτεινόμενα μέτρα, οι μεγάλοι σταθμοί και οι σταθμοί με ενσωματωμένη μεγάλη αποθήκευση να είναι unit based και οι μικροί σταθμοί να έχουν δυνατότητα να συμμετέχουν σε χαρτοφυλάκιο. Επίσης, όπως είπε ο κ. Πετσίνης υπάρχουν δύο κατηγορίες χαρτοφυλακίων ελεγχόμενης και μη ελεγχόμενης παραγωγής. Με βάση τον κανονισμό που προτείνει ο ΑΔΜΗΕ έχουν υποχρέωση να παρέχουν υπηρεσίες εξισορρόπησης: όσοι έχουν ισχύ μεγαλύτερη από 5 MW ή από το κατώφλι της κατηγορίας Γ κατά RfG. Τέλος, σημείωσε πως οι φορείς σωρευτικής εκπροσώπησης (ΦοΣΕ) οι οποίοι θα εκπροσωπούν τους σταθμούς θα πρέπει να έχουν το δικό τους κέντρο ελέγχου και να εγγραφούν στο μητρώο συμμετεχόντων του ΑΔΜΗΕ ως ΦοΣΕ. Με το κέντρο ελέγχου του ΦοΣε ο διαχειριστής προσβλέπει σε μια αμφίδρομη επικοινωνία με τους σταθμούς που εκπροσωπεί μέσω συστημάτων τηλεπικοινωνιών.
Παπαθανασίου (ΕΜΠ): Οι συνθήκες ανάπτυξης των έργων είναι εξαιρετικά ευνοϊκές
Από την πλευρά του, ο κ. Σταύρος Παπαθανασίου καθηγητής του ΕΜΠ στάθηκε αρχικά στο γεγονός πως δεν έχει διεισδύσει η αποθήκευση πίσω από τον μετρητή, δηλαδή οι μπαταρίες που να ενσωματώνονται σε σταθμούς παραγωγής και σε έργα καταναλωτών, παρέχοντας ευελιξία. Άρα, όπως είπε μπροστά μας έχουμε την «καθαρή» αποθήκευση, μπαταρίες RRF και όπως επεσήμανε “είναι δεδομένο πως υπάρχουν μεγάλες καθυστερήσεις στην υλοποίηση των έργων αυτών και πως παραμένει ερώτημα αν θα δοθεί κάποιου είδους παράταση, σε σχέση με τα ορόσημα που θέτει το Ταμείο Ανάκαμψης”. Aναφορικά με τον περιορισμό ιδιοκτησιακής αντισυγκέντρωσης και τη θέση ορίου ιδιοκτησίας 100MW για σταθμούς αποθήκευσης δίωρης διάρκειας δίωρα και 50MW για σταθμούς 4ωρης διάρκειας, το ερώτημα όπως είπε ο κ. Παπαθανασίου είναι αν σε όρους εκπροσώπησης και λειτουργίας θα υπάρχει αντίστοιχη πρόβλεψη αντισυγκέντρωσης, ώστε να διασφαλιστεί ο ανταγωνισμός στην αγορά. Ο ίδιος σημείωσε ότι αν υπάρχει μεγάλη διασπορά θα υπάρχουν οι οντότητες να υποστηρίξουν τη λειτουργία δραστηριοποίησης τέτοιων έργων στις αγορές; Συμπερασματικά, υπογράμμισε πως «υπάρχει ένα θεσμικό πλαίσιο που εξελίσσεται και ωριμάζει και πως υπάρχει ένα pool έργων προς υλοποίηση. Οι συνθήκες ανάπτυξης των έργων είναι εξαιρετικά ευνοϊκές».
Τι γίνεται στην Ευρώπη
Αξίζει τέλος να σημειωθεί πως την ίδια ώρα που υπάρχει αυτός ο διάλογος στην Ελλάδα όπως αναφέρει σε ανάρτησή της στο LinkedIn η SolarPower Europe «η επέκταση της αποθήκευσης μπαταριών είναι το «κλειδί» για την απελευθέρωση της ενεργειακής ευελιξίας, αλλά πέντε χώρες δεν μπορούν να φέρουν το μέλλον της καθαρής ενέργειας της Ευρώπης μόνες τους». Πιο συγκεκριμένα αναφέρει πως «το 2024, το 78% των νέων εγκαταστάσεων αποθήκευσης μπαταριών στην Ευρώπη προήλθε από μόλις πέντε χώρες: Γερμανία, Ιταλία, Ηνωμένο Βασίλειο, Αυστρία και Σουηδία – με τη Γερμανία και την Ιταλία μόνες τους να αντιπροσωπεύουν πάνω από το 50% της νέας δυναμικότητας. Η επέκταση των εγκαταστάσεων αποθήκευσης μπαταριών σε περισσότερες περιοχές της Ευρώπης θα ήταν το κλειδί για να διασφαλιστεί ένα ευέλικτο και ανθεκτικό ενεργειακό σύστημα σε όλη την ήπειρο. Για να επιτύχει ενεργειακή ασφάλεια, κλιματική ουδετερότητα και ανταγωνιστικότητα, η ΕΕ πρέπει να απελευθερώσει όλο το δυναμικό της στον τομέα των μπαταριών». Τέλος επισημαίνει πως χρειάζεται η «υιοθέτηση ενός Σχεδίου Δράσης Αποθήκευσης Ενέργειας της ΕΕ ως μέρος μιας ευρύτερης Στρατηγικής Ευελιξίας της ΕΕ. Η Ευρώπη χρειάζεται μια συντονισμένη στρατηγική για: εναρμόνιση των αγορών, άρση των κανονιστικών εμποδίων και διασφάλιση ότι η αποθήκευση είναι αναπόσπαστο μέρος των εθνικών ενεργειακών στρατηγικών».
Διαβάστε ακόμη