Περισσότερα από 110 δισ. δολάρια επενδύονται σε πάνω από 500 έργα καθαρού υδρογόνου παγκοσμίως, σύμφωνα με νέα έκθεση που επιχειρεί να αντικρούσει την αυξανόμενη δυσπιστία σχετικά με το μέλλον του καυσίμου, έπειτα από κύμα ακυρώσεων μεγάλων έργων. Η μελέτη, που εκπονήθηκε για λογαριασμό του Hydrogen Council, κατέγραψε ότι μέσα στον τελευταίο χρόνο έργα αξίας 35 δισ. δολαρίων έφτασαν σε τελική επενδυτική απόφαση, ενώ οι δεσμευμένες επενδύσεις αυξάνονται με ρυθμό άνω του 50% ετησίως από το 2020.
«Το εκκρεμές ταλαντεύεται μεταξύ υπερβολικής αισιοδοξίας — ή υπερβολικής προβολής — και απαισιοδοξίας», δήλωσε η Ιβάνα Τζέμελκοβα, διευθύνουσα σύμβουλος του οργανισμού. «Αν κάποιος μου πει ότι το υδρογόνο είναι νεκρό, μπορώ να δείξω πάνω από 500 παραδείγματα ότι δεν είναι.» Όπως σημειώνουν οι Financial Times, η προοπτική του υδρογόνου, που αποτελεί εναλλακτική του πετρελαίου και του φυσικού αερίου και παράγει μόνο υδρατμούς όταν καίγεται, κορυφώθηκε το 2022, όταν η ΕΕ προέβλεπε ότι το ανανεώσιμο υδρογόνο θα κάλυπτε το 10% των ενεργειακών της αναγκών έως το 2050.
Το υδρογόνο χρησιμοποιείται ήδη ευρέως σε διυλιστήρια, στην παραγωγή λιπασμάτων, ενώ μπορεί να τροφοδοτήσει χαλυβουργεία, βαριά μηχανήματα και οχήματα. Ωστόσο, η παραγωγή, αποθήκευση και μεταφορά του παραμένουν ακριβές και τεχνικά απαιτητικές, με τη ζήτηση να περιορίζεται στα τρέχοντα επίπεδα τιμών.
Παρά την ακύρωση τουλάχιστον 50 έργων τους τελευταίους 18 μήνες από εταιρείες όπως οι BP, Shell, ArcelorMittal και Iberdrola, η Τζέμελκοβα τόνισε ότι αυτό δεν αντικατοπτρίζει γενική επιβράδυνση: «Ο κλάδος εξελίσσεται μέσω φυσικής απόσυρσης έργων· είναι φυσιολογικό, το ίδιο συνέβη και με την ηλιακή ενέργεια.»
Κίνα και ΗΠΑ αντιπροσωπεύουν πάνω από το 50% των επενδύσεων σε υδρογόνο
Η Κίνα και οι ΗΠΑ αντιπροσωπεύουν πάνω από το ήμισυ των μέχρι σήμερα επενδύσεων. Το Πεκίνο δίνει προτεραιότητα στο «πράσινο» υδρογόνο (με ανανεώσιμη ηλεκτρική ενέργεια), ενώ η Ουάσιγκτον εστιάζει στο «μπλε» υδρογόνο (από φυσικό αέριο με δέσμευση και αποθήκευση άνθρακα). Συνολικά, υπάρχουν σήμερα 1 εκατ. τόνοι υδρογόνου σε λειτουργία και επιπλέον 5 εκατ. τόνοι υπό κατασκευή — ποσότητα που αντιστοιχεί περίπου στη μισή κατανάλωση των ΗΠΑ.
«Είναι πολύ χαμηλότερα από τις προσδοκίες,» είπε ο Σαντζίβ Λάμπα, CEO της Linde και συμπρόεδρος του Hydrogen Council, «αλλά δείχνει ότι μεγάλης κλίμακας έργα που στοχεύουν στη ζήτηση μπορούν να είναι ανταγωνιστικά.» Το μεγαλύτερο μέρος των νέων επενδύσεων προέρχεται από λίγα mega-projects, όπως τέσσερις μεγάλες κινεζικές μονάδες, το Blue Point στις ΗΠΑ, καθώς και έργα της ινδικής Hygenco και της ελβετικής Ameropa.
Μένει πίσω η Ευρώπη;
«Βλέπουμε έργα πιο σοβαρά, μεγαλύτερα και τεχνολογικά ισχυρά,» είπε ο Πιερ-Ετιέν Φρανκ, επικεφαλής της Hy24, η οποία έχει επενδύσει 2 δισ. δολάρια στο καθαρό υδρογόνο. «Μερικοί developers έχουν εξαφανιστεί, όπως και γιγαντιαία έργα, αλλά τα πραγματικά στοιχεία είναι πολύ καλύτερα από ό,τι λεγόταν στην αγορά.» Σύμφωνα με τον Φρανκ, η ανάπτυξη και οι επενδυτικές ροές κατευθύνονται πλέον κυρίως προς Ασία, Μέση Ανατολή και ΗΠΑ, ενώ η Ευρώπη μένει πίσω. Ο Λάμπα πρόσθεσε ότι η Ευρώπη καθυστερεί λόγω «έλλειψης πραγματισμού» και της άρνησής της να δει το μπλε υδρογόνο ως φθηνότερη μεταβατική λύση.
Ένα από τα μεγαλύτερα προτεινόμενα έργα μπλε υδρογόνου είναι της ExxonMobil στο Μπέιταουν του Τέξας, αλλά η εταιρεία δεν έχει λάβει ακόμη τελική επενδυτική απόφαση. «Ανησυχούμε για την ανάπτυξη μιας ευρύτερης αγοράς,» δήλωσε ο CEO της Exxon, Ντάρεν Γουντς. «Αν δεν δούμε έναν σαφή δρόμο προς μια αγορά που θα κινείται με εμπορικούς όρους, δεν θα προχωρήσουμε.»
Διαβάστε ακόμη