Ο όγκος της υπό κατασκευή υπεράκτιας αιολικής δυναμικότητας στην Ευρώπη έφτασε σε επίπεδα ρεκόρ των 24 GW στα τέλη Απριλίου, με τις επενδύσεις από την αρχή του έτους να φτάνουν τα 13 δισ. δολάρια ΗΠΑ – ξεπερνώντας κατά πολύ το σύνολο του 2024, σύμφωνα με την Clarksons.
Ο ναυλομεσίτης εκτιμά ότι ο στόλος που εξυπηρετεί την ευρωπαϊκή υπεράκτια αιολική αγορά έχει φτάσει περίπου τα 500 πλοία. Τα ευρωπαϊκά ναυπηγεία, οι σχεδιαστές πλοίων και οι προμηθευτές έχουν επωφεληθεί από αυτόν τον αυξανόμενο περιφερειακό στόλο πλοίων υπεράκτιων αιολικών πάρκων και για εκείνα που εξυπηρετούν την εκκολαπτόμενη αγορά της Ασίας και του Ειρηνικού. Από τον Απρίλιο, η Clarksons αναφέρει ότι οι ευρωπαϊκές ναυτιλιακές εταιρείες έχουν δεσμεύσει σχεδόν 2 δισεκατομμύρια δολάρια για νέες κατασκευές υπεράκτιων αιολικών πάρκων φέτος. Αυτό περιλαμβάνει 400 εκατ. δολάρια για νεότευκτα πλοία εγκατάστασης ανεμογεννητριών (WTIV), 1,2 δισ. δολάρια για πλοία θέσης σε λειτουργία/εξυπηρέτησης (C/SOV) και 200 εκατ. δολάρια ΗΠΑ για πλοία μεταφοράς πληρώματος (CTV) αντίστοιχα για την περίοδο 2024-25, συμπεριλαμβανομένων παραγγελιών για μονάδες διπλού καυσίμου μεθανόλης και υδρογόνου. Τα περισσότερα νεότευκτα διαθέτουν επίσης μπαταρίες και πολλά προετοιμάζονται για σύνδεση με ρεύμα ξηράς.
Αν και τα περισσότερα νεότευκτα πλοία έχουν κλείσει κινεζικά ναυπηγεία, τα ευρωπαϊκά ναυπηγεία έχουν επίσης εξασφαλίσει παραγγελίες.
Η ιταλική Fincantieri SpA ανακοίνωσε ρεκόρ εισροών παραγγελιών ύψους 15,4 δισ. ευρώ (17,5 δισ. δολάρια ΗΠΑ) το 2024 – αύξηση 133% σε σχέση με το 2023 – κυρίως λόγω του ναυπηγικού τομέα του ομίλου. Ωστόσο, ο τομέας υπεράκτιων και εξειδικευμένων πλοίων του ανέφερε ξεχωριστά την είσπραξη παραγγελιών ύψους 1,6 δισ. ευρώ (1,8 δισ. δολάρια ΗΠΑ). Στο τέλος του 2024, η Fincantieri είχε ανεκτέλεστο υπόλοιπο 98 συνολικά πλοίων και σκαφών, εκ των οποίων τα 37 ήταν υπεράκτια και εξειδικευμένα πλοία. Ο όμιλος αναμένει να παραδώσει 14 από αυτά τα πλοία το 2025, 13 το 2026, εννέα το 2027 και ένα το 2028.
Σε μία από τις τελευταίες συμφωνίες, η εταιρεία Dong Fang Offshore (DFO) της Ταϊβάν έδωσε παραγγελία για την κατασκευή ενός υποθαλάσσιου σκάφους στη νορβηγική θυγατρική Vard του ομίλου Fincantieri.
Η συμφωνία για το πλοίο, σχεδιασμού Vard 3 39, περιλαμβάνει δικαιώματα προαίρεσης για περαιτέρω πλοία και η αξία του ανέρχεται σε 113,5 εκατ. ευρώ (125,9 εκατ. δολάρια).
Αυτό το νέο σκάφος θα είναι το τρίτο που κατασκευάζει η Vard για τον Ταϊβανέζικο εργολάβο υπεράκτιων αιολικών εγκαταστάσεων, ενώ τα δύο πρώτα είναι CSOV. Με συνολικό μήκος 121 m και πλάτος 23 m, θα έχει μέγιστη ταχύτητα 14 κόμβων και σύστημα δυναμικού εντοπισμού θέσης DP2.
Το κύτος του σκάφους θα κατασκευαστεί στο ναυπηγείο της Vard στη Braila της Ρουμανίας και θα εξοπλιστεί, θα τεθεί σε λειτουργία και θα παραδοθεί από τη Vard Søviknes στη Νορβηγία. Η παράδοση έχει προγραμματιστεί για τις αρχές του δεύτερου τριμήνου του 2027.
Πώς θα είναι κατασκευασμένο το πλοίο Vard 3 39
Εξοπλισμένο για υποθαλάσσια έργα, δραστηριότητες λειτουργίας και συντήρησης σε υπεράκτια αιολικά πάρκα και εγκατάσταση και επισκευή καλωδίων, το νέο πλοίο θα έχει βελτιστοποιημένη μορφή γάστρας και ισχυρή διαμόρφωση πρόωσης που θα διασφαλίζει καλή ικανότητα διατήρησης στη θάλασσα με μειωμένες κινήσεις και επιταχύνσεις και εξαιρετική απόδοση στη στάση.
Ο σχεδιαστής δήλωσε ότι το σκάφος θα διαθέτει επίσης μια αποτελεσματική διάταξη μηχανημάτων και πρόωσης για υψηλού επιπέδου στάση και θα χρησιμοποιεί υβριδική πρόωση με μπαταρίες.
Η Vard υπέγραψε σύμβαση με την Pon Power, τον μοναδικό διανομέα των λύσεων ισχύος της Cat στη Νορβηγία, για την παράδοση των κύριων κινητήρων για το πλοίο. Η παράδοση περιλαμβάνει πέντε ηλεκτροπαραγωγά ζεύγη Cat 3516E με σχεδιασμό Pon Power Genflex, τα οποία θα συμβάλουν στην αποτελεσματική και ευέλικτη παροχή ενέργειας επί του σκάφους.
Το σκάφος θα είναι εξοπλισμένο με έναν γερανό ανοικτής θαλάσσης 250 τόνων με αντιστάθμιση ενεργού ανύψωσης (AHC) και θα διαθέτει κατάστρωμα εργασίας 1.200 m2 προετοιμασμένο για επισκευή καλωδίων ή διάστρωση καλωδίων, μαζί με υπόστεγα για τηλεχειριζόμενα οχήματα (ROV), με δυνατότητα χειρισμού των ROV και από τις δύο πλευρές του σκάφους.
Ακόμη, θα είναι προετοιμασμένο για την εγκατάσταση ενός διαδρόμου με αντιστάθμιση κίνησης, ενός καρουσέλ κάτω από το κατάστρωμα, ενός ορυχείου και θα είναι επίσης προετοιμασμένο για την εγκατάσταση ενός ελικοδρομίου. Το πλοίο θα μπορεί να φιλοξενήσει έως και 130 άτομα και θα διαθέτει μια σειρά από γραφεία και αίθουσες ενημέρωσης, αίθουσα συνεδριάσεων/κινηματογράφο και αίθουσες ημέρας σχεδιασμένες με υψηλά πρότυπα.
Οι Νορβηγοί ιδιοκτήτες επενδύουν
Τόσο οι παραδοσιακοί νορβηγικοί παίκτες υπεράκτιων σκαφών όσο και οι νεοσύστατες εταιρείες ήταν από τους πιο επιθετικούς στις παραγγελίες νέων πλοίων. Μια τάση παραγγελίας που διαφαίνεται είναι ότι οι Νορβηγοί πλοιοκτήτες προτιμούν πλοία με υβριδική μπαταρία που είναι έτοιμα για χρήση μεθανόλης. Η τριετής Agalas ανέφερε ότι το πρώτο από τα υποθαλάσσια σκάφη της, το Cecon Vigor, καθελκύστηκε στο ναυπηγείο Sefine της Τουρκίας. Όταν παραδοθεί αργότερα φέτος, το σκάφος υποστήριξης πόντισης καλωδίων σχεδιασμού NSK 6480 θα ναυλωθεί μακροπρόθεσμα στην Cecon Contracting.
Η Agalas, μαζί με τους άλλους Νορβηγούς ιδιοκτήτες Eidesvik Offshore και Reach Subsea, σύναψε συμφωνία για τη ναυπήγηση ενός νέου σκάφους υποστήριξης κατασκευών (CSV). Το νεότευκτο πλοίο θα είναι εξοπλισμένο για την εκτέλεση εργασιών επιθεώρησης, συντήρησης και επισκευής (IMR) και είναι παρόμοιας σχεδίασης με το πλοίο που κατασκευάζει η Eidesvik Offshore, μαζί με την Agalas, στο ναυπηγείο Sefine.
Αυτό το νέο σκάφος CSV/IMR θα ανήκει κατά πλειοψηφία σε κοινοπραξία μεταξύ της Eidesvik και της Agalas, ενώ το υπόλοιπο 33% ανήκει στην Reach Subsea. Όταν παραδοθεί το 2027, το υβριδικό σκάφος με διπλό καύσιμο μεθανόλης και μπαταρία θα μπει σε πενταετή ναύλωση με την Reach Subsea.
Η Eidesvik Agalas AS υπέγραψε σύμβαση ύψους 81,5 εκατ. ευρώ (92,6 εκατ. δολάρια ΗΠΑ) το 2024 για ένα παρόμοιο υποθαλάσσιο/IMR σκάφος που θα παραδοθεί από το τουρκικό ναυπηγείο το 2026 σε πενταετή ναύλωση στην Reach Subsea.
Τον Μάρτιο, η νορβηγική πλοιοκτήτρια εταιρεία Sea1 Offshore επιβεβαίωσε ότι υπέγραψε συμβάσεις με την COSCO Shipping για δύο ακόμη πλοία υποστήριξης υπεράκτιας ενέργειας (OESV).
Σε ανακοίνωσή της, η εταιρεία ανέφερε ότι τα πλοία θα είναι «παρόμοιας σχεδίασης» με δύο πλοία που παρήγγειλε από το κινεζικό ναυπηγείο τον Νοέμβριο του 2024 και θα είναι εξοπλισμένα για την εξυπηρέτηση των υπεράκτιων αγορών πετρελαίου και φυσικού αερίου και των υπεράκτιων ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Δεν διευκρίνισε σε τι μπορεί να διαφέρουν από τα δύο πρώτα πλοία.
Τα δύο πρώτα πλοία αναμένεται να παραδοθούν το πρώτο τρίμηνο του 2027 έως το δεύτερο τρίμηνο του 2027. Τα δύο πρόσθετα πλοία πρόκειται να παραδοθούν το τρίτο τρίμηνο του 2027 και το τέταρτο τρίμηνο του 2027.
Όταν ανακοινώθηκε η σύμβαση για τα δύο πρώτα «υψηλής ποιότητας» OESV, η εταιρεία δήλωσε ότι θα βασίζονται στο σχέδιο ST-245 της Skipsteknisk. Η νορβηγική πλοιοκτήτρια εταιρεία δήλωσε ότι τα σκάφη θα διαθέτουν λύσεις παραγωγής ενέργειας και πρόωσης με αποδοτική χρήση καυσίμων, συμπεριλαμβανομένων γεννητριών, ενός πακέτου μπαταριών και αποδοτικών προωστήρων.
Και όπως και άλλοι Νορβηγοί ιδιοκτήτες, αυτά τα πλοία της Sea1 Offshore θα είναι επίσης «έτοιμα για μεθανόλη» και οι γεννήτριες μπορούν να λειτουργούν με 100% βιοκαύσιμο. Τα νεότευκτα πλοία θα έχουν συνολικό μήκος 120 m, επιφάνεια καταστρώματος φορτίου 1.400 m2, χώρους διαμονής για 120 άτομα, υπόστεγο για τηλεχειριζόμενα οχήματα και moonpool και θα είναι εξοπλισμένα με γερανό 250 τόνων.
Πρώτη φορά για την Purus
Παράλληλα, η Vard παρέδωσε ένα νέο CSOV, το Purus Chinook, στην Purus, στα τέλη Απριλίου. Η παράδοση σηματοδότησε την πρώτη νεότευκτη κατασκευή του ομίλου για την αγορά υπεράκτιων αιολικών εγκαταστάσεων.
Το πλοίο πρόκειται να κατευθυνθεί κατευθείαν σε συμβόλαιο με τη Vestas για την υποστήριξη των υπεράκτιων αιολικών δραστηριοτήτων της εταιρείας.
Το σκάφος είναι αξιοσημείωτο για διάφορους λόγους, και όχι μόνο για την υιοθέτηση των αυστηρότερων σημειώσεων κλάσης άνεσης, C2 (κλίμα) και V1 (θόρυβος και κραδασμοί). Σύμφωνα με πληροφορίες, είναι το πρώτο CSOV που λαμβάνει την ένδειξη κλάσης COMF C2 V1 του DNV για το κλίμα, τον θόρυβο και τις δονήσεις. Η σημείωση αυτή εξασφαλίζει βέλτιστη ρύθμιση της θερμοκρασίας επί του σκάφους, μειωμένο θόρυβο και κραδασμούς σε όλο το σκάφος.
Το CSOV έχει μήκος 88 μέτρα και είναι σχεδιασμένο με Vard 4 19, ένα σχέδιο που αναπτύχθηκε από τη Vard Design στο Ålesund και προσαρμόστηκε για την Purus.
Το νεότευκτο πλοίο είναι σχεδιασμένο για εξαιρετική ναυσιπλοΐα και αποδοτικότητα καυσίμου, με σύγχρονο κύτος και βελτιστοποιημένο σύστημα πρόωσης και διαθέτει υβριδικό σύστημα πρόωσης με μπαταρία που επιτρέπει τη λειτουργία χωρίς εκπομπές ρύπων για περιόδους. Θα διαθέτει κινητήρες έτοιμους για χρήση μεθανόλης.
Η γάστρα κατασκευάστηκε στα ναυπηγεία Vard Shipyards Romania στην Tulcea, ενώ ο τελικός εξοπλισμός και η θέση σε λειτουργία ολοκληρώθηκαν στο Vard Søviknes.
Το CSOV διαθέτει ηλεκτρικά ελεγχόμενο γερανό με αντιστάθμιση κίνησης της Seaonics, ο οποίος έχει σχεδιαστεί για αποτελεσματικό και ασφαλή χειρισμό φορτίου. Το αδιαβάθμητο σύστημα walk-to-work του σκάφους είναι ικανό για απρόσκοπτη λειτουργία μεταξύ 15 m και 30 m πάνω από τη στάθμη της θάλασσας.
Το Purus Chinook διαθέτει καταλύματα για 120 άτομα, ένα ελικοδρόμιο 18 μέτρων και ένα νέο θυγατρικό σκάφος 12 επιβατών.
Το νεότευκτο είναι το πρώτο CSOV που παραγγέλνει η εταιρεία, ενώ το Purus Coriolis, ένα άλλο Vard 4 19, και το Purus Vortex, ένα CSOV σχεδίασης Damen 9020, θα παραδοθούν το 2026. Όπως το Purus Chinook και το Purus Coriolis, το CSOV σχεδίασης Damen θα είναι ένα σκάφος με μεθανόλη, έτοιμο για μπαταρία-υβριδικό σκάφος.
Διαβάστε ακόμη