Σε εξέλιξη βρίσκονται οι διεργασίες προκειμένου η Ελλάδα να καταστεί μόνιμο μέλος της διακρατικής συμφωνίας που έχει ήδη υπογραφεί από τη Γερμανία, την Ιταλία και την Αυστρία, στο πλαίσιο του έργου «Νότιος Διάδρομος Υδρογόνου» (SoutH2 Corridor). Η προοπτική αυτή καταδεικνύει το αυξανόμενο ενδιαφέρον των ευρωπαϊκών εταίρων για τη χώρα μας, καθώς –σύμφωνα με αναλυτές και στελέχη της αγοράς– η Ελλάδα διαθέτει τη δυνατότητα παραγωγής υδρογόνου σε ιδιαίτερα ανταγωνιστικές τιμές, χαμηλότερες σε σχέση με εκείνες της Βόρειας Αφρικής.

Επιπλέον, το γεγονός ότι αποτελεί κράτος-μέλος της Ε.Ε. διευκολύνει τη συνεργασία και μειώνει τα εμπόδια που συχνά προκύπτουν στις σχέσεις με τρίτες χώρες. Η πρωτοβουλία SoutH2 Corridor προβλέπει την κατασκευή αγωγών υδρογόνου συνολικού μήκους περίπου 3.300 χιλιομέτρων, οι οποίοι θα συνδέουν τη Βόρεια Αφρική με τη Γερμανία, μέσω Ιταλίας και Αυστρίας. Πρόκειται για έργο στρατηγικής σημασίας για τη μετάβαση της Ευρώπης στην πράσινη ενέργεια – ένα έργο που πλέον αποκτά και ελληνική διάσταση.

Πριν από λίγες ημέρες πραγματοποιήθηκε στη Βιέννη εκδήλωση με τη συμμετοχή εκπροσώπων της ευρωπαϊκής αγοράς ενέργειας και θεσμικών οργάνων της Ε.Ε., όπου το μέλλον του υδρογόνου βρέθηκε στο επίκεντρο των συζητήσεων. Μεταξύ άλλων, εξετάστηκαν σενάρια επέκτασης του δικτύου SoutH2 προς την Αλγερία και την Τυνησία, ενώ –σύμφωνα με πληροφορίες– ζητήθηκε από την Ελλάδα να ενταχθεί ως μόνιμο μέλος της συμφωνίας.

Η συμμετοχή αυτή προϋποθέτει την υπογραφή των σχετικών συμφωνιών από την ελληνική κυβέρνηση· έως τότε, η χώρα μας έχει κληθεί να συμμετέχει με καθεστώς μόνιμου παρατηρητή. Το ενδιαφέρον για το έργο είναι έντονο, καθώς πολλές ομάδες εργασίας βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη.

Η Γερμανία διαδραματίζει κομβικό ρόλο ως κύριος αγοραστής υδρογόνου, ωστόσο η Ελλάδα διαθέτει τη δυνατότητα να αναπτύξει ισχυρή παραγωγική βάση, προσφέροντας ελκυστικές βιομηχανικές προοπτικές για επενδύσεις μεγάλης κλίμακας.

Σήμερα εξετάζονται δύο βασικές εναλλακτικές διαδρομές για τη μεταφορά υδρογόνου προς τη Βόρεια Ευρώπη:

  • Ο Νότιος Διάδρομος (SoutH2), ο οποίος διέρχεται από την Ιταλία και την Αυστρία,
  • και ο Νοτιοανατολικός Διάδρομος, που περιλαμβάνει τον ελληνοβουλγαρικό αγωγό υδρογόνου και διασχίζει τη Βουλγαρία, τη Ρουμανία, την Ουγγαρία, τη Σλοβακία και την Τσεχία.

Επικαιροποίηση των σεναρίων για την παραγωγή υδρογόνου

Παράλληλα, σύμφωνα με πηγές του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, βρίσκεται σε εξέλιξη η επικαιροποίηση των σεναρίων για την εγχώρια παραγωγή υδρογόνου. Όπως επισημαίνουν στελέχη που συμμετέχουν στη διαδικασία, «στόχος είναι να προχωρήσουμε σε πιο εξειδικευμένο σχεδιασμό, έχοντας πλέον επιβεβαιώσει ότι η Ελλάδα μπορεί να παράγει υδρογόνο σε ανταγωνιστικό κόστος».

Σύμφωνα με έρευνα της Ricardo για το πράσινο υδρογόνο, την οποία έχει παρουσιάσει το energygame.gr, έως το 2050 οι εγχώριες ανάγκες ενδέχεται να ανέλθουν σε 50 TWh ετησίως, ενώ το δυναμικό παραγωγής της χώρας –με βάση την ανάπτυξη των ΑΠΕ και των απαιτούμενων υποδομών– εκτιμάται ότι μπορεί να φτάσει έως και 140 TWh. Η ευέλικτη παραγωγή θερμικής ενέργειας από υδρογόνο αναμένεται να αγγίξει τις 7 TWh ετησίως, ενώ ο υφιστάμενος και ο προγραμματισμένος στόλος μονάδων ηλεκτροπαραγωγής με δυνατότητα χρήσης υδρογόνου εκτιμάται ότι μπορεί να καταναλώνει έως 2,75 TWh ετησίως.

Νέα ελληνογερμανική συνάντηση

Μέσα στις επόμενες ημέρες αναμένεται να πραγματοποιηθεί νέα συνάντηση μεταξύ ελληνικού κλιμακίου και Γερμανών αξιωματούχων, με αντικείμενο τα επόμενα βήματα στον σχεδιασμό της συνεργασίας, καθώς και την αναθεώρηση των σεναρίων παραγωγής και μεταφοράς υδρογόνου. Οι επαφές αυτές θεωρούνται κρίσιμες για τη διαμόρφωση της μακροπρόθεσμης στρατηγικής της Ελλάδας στον αναδυόμενο τομέα του υδρογόνου, ο οποίος μπορεί να εξελιχθεί σε νέο πυλώνα της ενεργειακής πολιτικής της χώρας και να καταστήσει την Ελλάδα κέντρο πράσινης βιομηχανίας στη Νοτιοανατολική Ευρώπη.

Διαβάστε ακόμη